Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69269 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302797 Så dom flesta har alltså gjort fel i alla år? Arbetsmetod är olika för alla, det som är rätt för den ena är fel för den andra. Vem går egentligen och slår i kastskyddet hela tiden i verkligheten?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#302803 Visst är det bra för säkerheten att slå till skyddet vid förflyttning. Men, nej, det är inget jag gör i alla lägen. På ett arboristforum klagades det på dåliga kastskydd på " dagens sågar." Det är självklart inget konstigt att kastskydden går sönder på kort tid om det slås till vid full gas som väldigt många gör. Självklart ska kedjan först stoppas mot stammen.. :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

ÅsaNisse  
#302807 Har aldrig slagit i kastskyddet vid förflyttning. Iofs kanske det kan vara något att tänka på om man ramlar och en gren sticker in mot gashandtaget. För annars står ju kedjan still när jag knallar med sågen i hand. Ska oturen vara framme så bryter man ju tummen när man torkar sig i ......

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Amatörhuggare 62  
#302810 För min del så klarade jag examen i går. Så nu ser jag fram mot nyår med tillförsikt.
Det blir ett 37 huggarår för min del.

Slipper gå till Arbetsförmedlingen

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#302811
ÅsaNisse skrev:Har aldrig slagit i kastskyddet vid förflyttning. Iofs kanske det kan vara något att tänka på om man ramlar och en gren sticker in mot gashandtaget. För annars står ju kedjan still när jag knallar med sågen i hand. Ska oturen vara framme så bryter man ju tummen när man torkar sig i ......
Förra månaden ställde jag ner sågen mellan fötterna när jag stod mellan två träd som nådde mig till midjan. Plötsligt får såghelvetet eget liv.. :surp: :surp: Den välte på sidan och en tumtjock gren gick upp i gasreglaget, spärren mot ofrivilligt gaspådrag blev intryckt av en mosstuva. Sågen kasta och for som en jävla lie mellan mina fötter, jag hoppade runt som en galning och försökte undvika att få fötterna avsågade, jag kom fan inte undan då jag var fångad mellan stammarna. Sågen stannade..för att plötsligt ge full gas igen.. :surp: :surp: den gången var katastrofen nära, särskilt med tanke på att koordinaterna i traktdirektivet var 5 kilometer därifrån.. :shock: :shock: Som sagt, kan vara bra att slå till det ibland.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

sundelius  
#302816 Amatörhuggare, vi som har behöver skog behöver aldrig överväga arbetsförmedlingen :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302842 Jag slår alltid till kastskyddet när jag tar mer än ett steg med sågen, och alltid när jag ställer ifrån mig den.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302929
Mangan skrev:Jag slår alltid till kastskyddet när jag tar mer än ett steg med sågen, och alltid när jag ställer ifrån mig den.

Hur många kast bromsar har gått sönder ännu du kommer att skita i att lägga i bromsen när det börjar att gå sönder .Jag har bytt 3 gånger i år allaredan.
Sen är det inget krav utan bara en rekommendation.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#302938 Självbevarelsedriften gör väl att alla slår till kastkyddet så fort man inte använder sågen, ja vid all förflyttning, eller så länge man inte har BÅDA händerna på sågen. Detta började i alla fall jag med så fort detta skydd introducerades, trots att jag inte har något motorsågskort eller adekvat utbildning.
Nu när jag är 60++ är det ännu viktigare eftersom man (jag i alla fall) lätt snubblar över den minsta gren.
Är ändå lite avogt inställd till detta kort, kanske inte själva kortet, dock att kostnaden är så hög, i mitt tycke är priset inte direkt försvarbart.
Vore kostnaden mer human skulle man troligtvis kunna få fler självverksamma att gå utbildningen, och då framförallt den äldre generationen (är min personliga åsikt)

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302944 Inga kastskydd har gått sönder. Inga fingrar eller ben heller.

Vad på kastskyddet går sönder för dig, knaggen?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Peternygren  
#303047 har läst ad som ha skrivits i denhär tråden men jag blir inge klokare min pappa ägen en skogsfastighet med sina bröder krävs det att jag har motorsågskort om ja ska tex hugga ved ?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303064 Om du endast arbetar på fastighet som delvis är ägd av din fader - NEJ.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Peternygren  
#303086 så man behöver endas motorsågskort om jag kör motorsåg på nåns mark ?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303088 Så länge du arbetar upp din egen skog, eller närmaste anhörigs (fader eller sons behövs det inget kort, så uppfattar jag regelverket.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Peternygren  
#303102 okay tack !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).