Motorsåg och handhållet

L & H

7 inlägg 2165 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

L & H

LiddeLidman  
#21869 Vad står det för exakt?

// Lidde



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21873 Det är ju bränsle blandnings skruvarna för Låg varv å Hög varv du tänker på väl.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#21876 Helt riktigt. Så det är alltså så enkelt som lågvarv och högvarv?

Vilken ska man börja med när man ska justera?

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#21886 De flesta brukar tycka att det är enklast att få rätt inställning på höga varv om man har en jämn och fin tomgång med acceleration utan att sågen tvekar först. Då behöver du ju inte dalta med gasen bara för att du släpper fullgasgreppet.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21888 Skruva i botten inte hårt utan bara att du känner att dom är i botten å sen ca 1 varv ut.

Börja med L å lyssna på motorn, när du har högsta varv på motorn utan att röra gasen utan endast skruva på L å inte rör T skruven heller.
När du hör att du har högsta varv på tomgången så skruvar du skruven 1/4 varv ut. Då ska den sjunka en del i varv.

Sen

H Lyssna på motorn när du hör att du har max varv så skruvar du ut skruven aningen tills du hör att motorn sjunker en aning i varv så den får lite extra med soppa.

Gasa inte för länge på högvarv utan bara korta sekvenser.

Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21895
Henrik K skrev:Skruva i botten inte hårt utan bara att du känner att dom är i botten å sen ca 1 varv ut.


På moderna sågar går inte detta eftersom de har utslagsbegränsare. Försök istället hitta mellanläget mellan de två ändlägena om sågen krånglar, annars rör så lite som möjligt innan start!

L-nålen justeras även så att man får bäst acceleration, inte bara med hjälp av tomgångsvarvtalet.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21924 L är lågfart/accelleration o H är högfartsystem o Huvudmunstyckce i de flesta fall.

Att ställa en såg är inte lätt. Särskilt inte gamla beg.

Du kan ställa den så den blir stark, varvar, skär ihop, axar bra, går stadigt eller inte. Allt detta o mycket mer påverkas av bränsle blandning.

När det händer nåt är detta det första som skruvas på..
Pick up luftfilter etc kommer i andra hand ofta vilket ställer till det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).