Motorsåg och handhållet

Ljuddämpare 254xpg

16 inlägg 8721 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ljuddämpare 254xpg

sveakatten  
#295496 Bytte just vevaxeltätning i 254an, men tycker inte den går ner på tomgången snabbt nog.
Ljuddämparen är dålig och sitter med bara 1st skruv, kan det ha med saken att göra?
Vad kan det annars vara? Tipps önskas.
Är det någon som har en ljuddämpare till den är jag intresserad



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare 254xpg

traktorz  
#295506 - Har du dåligt komp kanske? Eller är något annat otätt kring cylindern, förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295544 Kanske går lite magert? Vad är nålarna på för inställning? Är förgasare tät, filter rent o slang ok?

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

sveakatten  
#295560 Kompet tror jag är bra, lättstartad.
Nålarna lite drygt ett varv, luftfilter nytt, slang ny, kommer inte ihåg om jag bytte packningar i förgasaren.
Den verkar behöva lite mer än vanligt på lågen för att svara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295615 Upp till 1,5 varv är rätt normalt på båda om så behövs.

Bara den går rätt det är viktigast.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

Torbjörn Pettersson  
#295666 Var bor du? Jag har en skrotad 254

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare 254xpg

totte  
#295774
sveakatten skrev:Kompet tror jag är bra, lättstartad.
Nålarna lite drygt ett varv, luftfilter nytt, slang ny, kommer inte ihåg om jag bytte packningar i förgasaren.
Den verkar behöva lite mer än vanligt på lågen för att svara.


Skruva då ut L 1/8 varv i taget. Hjälper det så är det bra. Du kan prova också att skruva nålen i botten (försiktigt) och sen ut igen, håll reda på varven. Har det blivit nån beläggnng i nålsätet så kan det hjälpa.

Om det inte blir nån märkbar skillnad även om du skruvar ut rejält så har du nåt annat problem, kan i så fall vara en luftläcka i t ex förgasarpackningen, dåliga membran eller skit i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

Brumsten  
#295777 Hej, kolla om den är glapp i spjällaxeln vid gasspjället , tjyvluft.
Det kan även bero på läckage i huvudmunstycket i venturin.
Prova om den går med helt stängd lågvarvsnål.
I så fall får du byta förgasare.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

Blivande snickare  
#295792
Brumsten skrev:Det kan även bero på läckage i huvudmunstycket i venturin.

:oops: Ähm, ursäkta vad?
Vilken del är det?

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

Brumsten  
#295805 Hej, om du tittar i förgasarens insugskanal dvs. det stora hålet så ser du att det finns en strypning i mitten ungeär.
Det är venturin och där mynnar huvudmunstycket, brukar vara en mässingshylsa, det är h-munstycket som du reglerar med h-nålen,
dvs. h-skruven på förgasaren.
Du kan även kolla att gasspjället är ok, skruva ut tomgångsskruven så att gasspjället är helt stängt.
Lys med en lampa på ena sidan och kolla hur mycket genomsläpp som syns, bör bara synas vid uttaget för tomgångskanalerna,
dvs. de små hålen i förgasarhuset mitt för uttaget i splället.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

sveakatten  
#295948
Torbjörn Pettersson skrev:Var bor du? Jag har en skrotad 254


Jag bör utanför Grängesberg, och är intresserad av ljuddämparen om du vill sälja den.

Jag testade idag att starta sågen och justera lite fram och tillbaka, det går inte att få den att stanna med hjälp av tomgångsskruven, provade att spruta lite startgas kring cylinderfoten och då ökade den lite i varv, så packningen är väl dålig.

Kollade glapp i förgasaren, men den verkar bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

sveakatten  
#298058 Jag fick packningen idag och provade sågen igen, samma resultat hög tomgång.
Läste tråden igen och testade Brumstens tipps, och axeln gick trögt, plockade isär den och smörjde upp och då ramlade tomgången ner.
Problemet jag fick nu är att, dels går den ner saktare än jag är van vid och att den stannar när jag lägger den åt ena hållet.
Tycker det tyder på klumpig mekaniker :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare 254xpg

totte  
#298133 Det låter tyvärr som dålig vevhustätning. Kan vara problem med bränsleslangar eller otätheter i förgasaren också, men ofta är det en vevhustätning som läcker när den ändrar varv när man lägger den på sidan. Rekommenderar dig att inte köra sågen förrän problemet är utrett, med en luftläcka går den för magert, risk för överhettning och rejäla skador.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

sveakatten  
#306932 Usch Jul, plockade isär sågen och kollade tätningarna, det ser blött ut kring denna sida.
Otätt? Andra sidan ser alldeles torr ut.
Till saken hör att jag bytt tätningarna på båda sidor.
Den drar fram väldigt dåligt med bensin, måste ha hög tomgång för att gå.
2014-12-24 10.48.52.jpg

2014-12-24 10.48.38.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare 254xpg

Jocke91  
#306938 Det blöta du ser är nog sågkedjeolja.
Byte du bensinslang och membran är du väl bytte tätningarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).