Motorsåg och handhållet

Beräkna kedjehastighet

109 inlägg 26789 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beräkna kedjehastighet

Tompa25  
#294555 Någon som vet hur man beräknar kedjehastighet till m/sek-som sågskyddskläder är dimesionerade för.
Jag har självt inte blivigt ett endaste uns klokare på varför inte tillverkare av olika sågskyddskläder måste envisas med att enbart ange sågskyddsklassen i m/sek (indelat i olika klasser).Medans tillverkare av motorsågar/kedjor/svärd anger detta i rpm &/eller km/h. Det är ju om jag inte har missuppfattat något samma sak detta,fast storheten anges i en annan storhet/benämning.Det enda som är skillnaden vid beräkning i km/h ->m/sek är att någon stans i beräkningen så är siffran 60 med (för att det går 60 min /timme)

Ex för mig som har en Stihl MS 361 med 3/8 delning,7tandat drev.Givetvis så kör jag med Stihls orginalkomponenter som kedja,drev,svärd osv.
Jag har ett 15" svärd(som följde med som standard vid lev från affären) samt att jag köpte till ett 20" svärd.

Min fråga är då hur jag praktiskt ska gå till väga för att räkna ut detta till en begriplig ekvation (vilka storheter bör jag känna till?). Jag läste på olika trådar tidigare i forumet,men blev inte klok på detta.Där så räknades det med bla: kedjedelningen,m/tum,(antar då att detta har något med spårvidden att göra men kan vara helt fel ute),maxvarvtal & med diametern på drevet. Men det kanske finns olika sätt att beräkna detta på,men att slutresultatet ändå blir det samma.

Det jag känner till är följande storheter:
*Kedjedelningen =3/8
*Ant tänder på drevet= 7st
*Max varvtalet enligt manualen = 14000 rpm
*Svärdslängder= 15 & 20 " (men dessa kanske inte har så stor betydelse i sammanhanget.
*Vibrationer hö/vä= 2,9/3,6 m/sek2.

Som bekant så är det en rätt så kraftfull maskin detta,sällan som man behöver gasa fullt.Snarare att man ligger där någonstans på halv eller 3/4 gas.
Eftersom säkerhet är A & O i sådana sammanhang så är det dumt att inte ha rätt sågskyddsutrustning för detta.Det jag förundras över är varför dem flesta väletablerade skogsbutiker bara tar hem sågskyddsutrustning i klass 2?
Det finns ju som bekant kraftfullare maskiner än så,men det kanske blir dyrt för affärerna att tillhandahålla högre sågskyddsklasser-vad vet jag??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

JensSkoog  
#294561 För å komplisera det än mera! Har du sju kuggs drev på 20" svärdet ochså. Själv har jag 9 kuggs, med större diameter på 20" på MS361. Då går kedjan snabbare, och jag vet inte om jag gillar det?? Kedjehastigheten är lik med hastigheten på drevet där kedjan ligger. Snabbrekning i huvudet skulle bli varvtal X kedjedrevsdiamet X 3,14. Senn blir det å göra om cm till meter/kilometer i sek eller timme. Svärdslängd och delning betyder inte något, men när kedjan blir belastat, blir hastigheten lägre.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294562 Km/h delat på 3,6 = m/s

Räkna ut omkretsen på drevet och multiplicera med max varvtal. Då får du per minut. Dela med 60 så har du per sekund.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294563 Storleken på hjulet på svärdet eller längden på svärdet har inget med kedjehastigheten att göra. Det är bara varvtalet på vevaxeln, kedjedelningen och antal kugg på kedjedrevet. Diametern på drevet behöver man inte heller veta.

Formeln finns i http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... het#p64824 :

Hastigheten = Kedjedelning i tum x 2 x 0,0254 (m/tum) x Antal tänder på drevet x Max rpm / 60

Obs att kedjedelningen inte är 0,375 för en 3/8-kedja utan 0,366

Så med dina siffror ovan får du 30 m/s.
Senast redigerad av th sön 19 okt 2014, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294564 Finnes en lathund i dette innlegget https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=7248#p85494 det går lite fortere en man tror.

Ser ut så her:

Chainspeed.jpg


Klass 1 hoder vel til ca 9000 rpm :surp:

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294566 Den lathunden är inte helt korrekt eftersom man räknat med att 3/8 = 0,375, så 33 borde varit 32,2 :ugeek: Men för alla praktiska behov fungerar det bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Tompa25  
#294580 Tack för alla vettiga uträkningar. Jag fick lite mer kött på bena.

Det som gör mig lite förvirrad i sammanhanget är alla dessa konstanter i beräkningen.

Är jag på rätt spår om att med denna beräkning beräknas endast antalet skärande länkar(inte alla nitar på en kedja)
Eftersom jag såg att siffran 2 finns med i beräkningen-> 2 skärande länkar,så kopplade jag ihop detta.
När en kedja tillverkas så är det ju efter fasta längdenheten.Hur kan då komma sig att det finns olika värden? Avrundring?
Som det är med en 3/8 kedja så är avståndet mellan 2 skärande länkar 9.32mm.Jag antar att det är samma värde som är med i ekvationen,men att talet delas med 0.0254 (eftersom
1 tum c:a 2,5cm). Hur kan det då komma sig att vid beräkning på en 0.325 kedja tas talet med rakt av?

9,32/0,0254=366,929.
Hur kan det då komma sig att det är ett decimaltal som blir slutprodukten?Men det är kanske själva tätheten/längdenhet som avses?

Resten av ekvationen är ju rätt så begriplig. Eftersom detta med 60 finns med för att det är 60 min/timma (svaret ska ju vara i m/sek).

Jag hoppas att jag inte rörde till det ännu mer i huduvet på vissa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294643 60 är med för att det det går 60 sekunder på en minut. Varvtalet anges ju varv per minut men eftersom man vill ha hastigheten i meter per sekund och inte i meter per minut så måste man dela med 60.

På en 0.325-kedja är delningen redan givet som ett decimaltal, det är det däremot inte för en 3/8-kedja.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

JensSkoog  
#294651
th skrev:Det är bara varvtalet på vevaxeln, kedjedelningen och antal kugg på kedjedrevet. Diametern på drevet behöver man inte heller veta.

Behöver inte veta - nej, men det är varvtal och periferihastigheten på drevet som bestämmer hastigheten på kedjan när den är obelastad. Stort drev - hög periferihastighet, lite drev - lägre periferihastighet. Kedjedelning och antal kugg, svärdslängde, tandtyp och annat får betydelse när sågen belastas.
Delningen .325 är inte desimaltal, det är en brok efter vad jag vet. 325/1000 av en tum. 3/8 är 3/8 av en tum.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294681 Det är lättare att utgå från tänder på drivhjulet än att försöka mäta diametern och beräkna periferihastigheten.


Om motorn/drevet gör 12 000 varv/min blir det 200 varv/sekund.

Om drevet har åtta tänder blir det 8 x 200 = 1600 drev per sekund som passerar en punkt på sågsvärdet.

På en .325"-kedja är ett drev ca 2*0,83 = 1,66 cm = 0,0166 m.

Kedjehastigheten blir då 1600 * 0,0166 = 26,6 m/s.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294683 Delning räknas ut genom att ta avståndet mellan tre nitar och dela med två om jag minns rätt.
inte mellan skärtAnd eller annat.
Man skulle rent teoretiskt kunna mäta mellan två drivlänkars framsida men det är inget mått man får exakt.
Slitage och form, ytmått och annat ställer även till det.
Finns rätt mycket o läsa om detta på Oregons och sågtillverkarnas hemsidor.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294689
Mange skrev:Delning räknas ut genom att ta avståndet mellan tre nitar och dela med två om jag minns rätt.


Precis, och det är därför jag mutliplicerat med två i uträkningen ovan. Avståndet mellan tre nitar är så mycket kedjan måste röra sig för att nästa kugge skall kunna gripa in.

Slitage påverkar genom att avståndet mellan tre nitar ökar något under kedjans livslängd, men jag tror inte det är många procent.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294696 Upp till 20% är inte ovanligt.

I drivtandens bottendel finns en utfräsning som ska hjälpa till o hitta rätt i drevet. ett litet ) eller hur man ska förklara det.
Är inte den där blir det överdrivet slitage och urspårning som vi fick erfara då Oregon rationaliserade bort detta ) då 73LPX kom.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294700 Slitaget på enksilda länkar spelar ingen roll, bara förändringen av delningen. Tänk dig hur mycket du får justera kedjespännaren under en kedjas livslängd, delat med svärdslängden ungefär.

När jag funderar på det en gång till är jag inte ens säker på att slitaget spelar någon roll för kedjehastigheten. :)

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

mghg  
#294739 Ett försök till sammanfattning med några kommentarer och frågor:

Skyddsklasserna för sågskydd i byxor, stövlar och kängor är definierade och testade utifrån kedjehastighet. Klass 1 skall klara av att stoppa kedjehastigheter upp till 20 meter per sekund, klass 2 upp till 24 m/s, klass 3 upp till 28 m/s.

Kedjehastigheten beror primärt på motorsågens varvfrekvens (eller rotationsfrekvens), kedjedrivhjul och kedjans delning. Viktigt att vara medveten om att ett byte av drivhjul drastiskt kan förändra om skyddsutrustningen duger eller ej.

I instruktionsböcker från Husqvarna och Jonsered anges kedjehastighet vid maximal effekt under förutsättning att man använder rekommenderat kedjedrev och delning. Husqvarna anger även detta på sina www-sidor. Några exempel under förutsättning 7-tandat drivhjul och delning 0.325": 18,5 m/s för 346 XP; 19,6 m/s för 550 XP och CS 2253; samt 21,3 m/s för 560 XP.

Jag har inte hittat officiella uppgifter från Stihl om kedjehastighet vid maximal effekt.

Att utgå från drivhjulets omkrets och dess periferihastighet innebär att man underskattar kedjehastigheten eftersom kedjan ligger utanpå drivhjulet. Att mäta/beräkna omkretsen på en tänkt cirkel genom kedjans nitar skulle ge korrekt värde, men är onödigt krångligt.

Bättre att som th och Mangan utgå från antal tänder på drivhjulet och kedjans delning. För en rak kedja är avståndet mellan två drivlänkar lika med avståndet mellan tre nitar intilliggande nitar. När en av drivhjulets tänder griper tag i en drivlänk så är alltså avståndet mellan tre nitar så mycket kedjan måste röra sig för att nästa tand skall kunna gripa in. Avståndet mellan tre intilliggande nitar är samma som dubbla kedjedelningen.

Multiplicerar man varvfrekvensen med drivhjulets antal tänder så får man hur många förflyttningar av kedjan från tand till tand som sker per tidsenhet. Och eftersom tidsenheten oftast är minut får man dividera med 60 för gå ner till antal förflyttningar per sekund.

Kedjehastigheten är samma som avståndet kedjan rör sig från en tand på drivhjulet till nästa multiplicerat med hur många gånger detta sker per sekund:

[Kedjehastighet (m/s)] = 2 * [Delning (m)] * [Varvfrekvens (r/min)] * [Drivhjulets antal tänder] / 60 s/min

Jag tycker det blir enklast om man sätter in delningen angiven i meter istället för att lägga in korrektionsfaktor för tum i formeln. Man ytterligare förenkla genom att ange delningen i millimeter och samtidigt dela varvfrekvensen med tusen, formeln blir då:

[Kedjehastighet (m/s)] = 2 * [Delning (mm)] * ( [Varvfrekvens (r/min)] / 1000 ) * [Drivhjulets antal tänder] / 60 s/min

Enligt både Husqvarna och Stihl är delningen 8,25 mm för en .325"-kedja, vilket nästan är samma som 0,325 tum * 25,4 mm/tum. Därmed använder man 0,00825 m eller 8,25 mm som delning om man har en .325-kedja.

En Husqvarna 550 XP har varvfrekvensen 10 200 r/min vid maxeffekt och är normalt utrustad med 7-tandat drivhjul och .325"-kedja. Kedjehastigheten blir därmed 2 * 8,25 * 10,2 * 7 / 60 = 19,6 m/s.

När det gäller 3/8"-kedjor anger Husqvarna och Stihl olika siffror på delningen. Enligt Husqvarna är delningen 9,52 mm vilket nästan är samma som 3/8 tum = 0,375 tum. Men enligt Stihl är delningen 9,32 mm vilket är samma som 0,366 tum vilket th angett som korrekt.

Om man tar trådskaparens Stihl MS 361 så har den varvfrekvensen 9500 r/min vid maxeffekt och är utrustad med 7-tandat drivhjul och 3/8"-kedja. Kedjehastigheten blir därmed 2 * 9,32 * 9,5 * 7 / 60 = 20,7 m/s.

Tre frågor till forumets kedje- och motorexperter:

1. Jag har kontrollmätt kedjedelningar och funnit att 8,25 mm verkar stämma som delning för 0.325"-kedjor från Oregon och Stihl. Men jag inga 3/8"-kedjor till hands. Vad är korrekt delning angiven i mm (9,52 mm eller 9,32 mm) och skiljer det mellan Husqvarna och Stihl?

2. Förutom "Kedjehastighet vid maximal effekt" anger Husqvarna numera också "Kedjehastighet vid 133 % av maximal motoreffekt". Stihl anger numera värde på "Kedjans maxhastighet enligt ISO 11681". I båda fallen handlar det om kedjehastigheter som ligger 33 % högre än vad man får med formeln ovan. Vad är detta och kan det vara möjligt att få ut 133 % av maximal motoreffekt?

3. I instruktionsboken för MS 361 står att "Högsta tillåtna varvtal med skärutrustning" är 14 000 (något liknande finns ej för MS 362). Men samtidigt anges varvtalet 9500 r/min tillsammans med effekten 3,4 kW som jag tolkar som maximal effekt. Vad menas med "Högsta tillåtna varvtal med skärutrustning" och hur skulle man komma upp i det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).