Motorsåg och handhållet

Grensåg från Jula

39 inlägg 55053 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grensåg från Jula

johan eriksson  
#292767 Var och köpte en elektrisk grensåg på Jula igår, dom hade några kvar på kampanj för 599:- så jag tänkte prova en, smidigt att ha i trädgård och liknande.
Satte ihop och skulle prova den vid hemkomst.
Första irritationsmomentet var kedjedrevet som bara låg löst på axeln, nåja det går ju att leva med tänkte jag men kedjan hoppade av ganska omgående, när kedjan och svärd ändå var av så tänkte jag att jag ska kolla kedjesmörjningen.
Den fungerade inte!
Nåja, bara att plocka ihop allt i lådan igen och körde och reklamerade den ikväll efter jobbet, säga vad man vill om Jula men det är smidigt att reklamera saker som inte fungerar, fast dom är kanske ganska tränade på det 😈
Väl hemma igen så plockade jag upp den nya sågen, en positiv överraskning var att på denna så satt drevet fast med en låsring :surp: , i med olja och provköra innan resten plockades upp men inte f-n smorde denna heller.
Så får bli ytterligare en resa med ny reklamation, ska prova en till sen ger jag upp.
Ska se om dom går med på att packa upp den och kolla funktionen på den i butiken, surt att behöva åka ca 2 mil enkel väg för att konstatera att det inte funkar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292772 Det gör de nog inte, de ger nog pengarna tillbaka om de gör lika överallt.
Har fått det provat här.

Lite synd det inte funkar för den ser ju faktiskt inte så dum ut för det priset.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#293420 Var och skulle byta igår, blev något förvånad när jag framförde mina synpunkter på kvalitén och jag förklarade att jag ville ha en som fungerade.
Dom skulle skicka iväg den på reparation sa dom, kunde ta ca två veckor att få tillbaka den men det kan jag gärna vänta om jag får en som jag vet fungerar.
Återkommer med rapport när jag får tillbaka den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

JensSkoog  
#293430 Såg på en på Jula, Meec, i går, och självklart är det inte stora summen, men inte skulle jag lita på Julamaskiner om jag skulle handla något. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#293433 Nej, kanske inget att lita på i längden, men för att ta några grenar om året i trädgården när man ogillar stegar är 599:- värt att chansa på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

palbin  
#294798 Är det den hära alltså

http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... ag-703040/

Stihl har ju två styck motordrivna alternartiv HT-101 och HT-131
som gått ned en hel del i pris och som med "en vinkel" (som iofs
kostar extra) ger förnämlig grensågkapacitet ... .

Det jag undrat lite över är ngt en annan forum medlemm visade för
ett år sedan eller så - nämligen en upp till tio meter lång teleskop-
hand-grensåg som användas av "linjearbetare" - det skulle jag vilja
ha (om den verkligen funkar), tex för att få träd luta mindre illa åt
oönskat håll än från början genom kapa grenar på ena sidan :) - en
el- eller motordriven grensåg når icke så högt ... där handlar det om
upp till ca åtta meter från marknivå (beroende på sågarens mod ...).

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#294805 Ja, precis en sådan är det.
Och kan ju tillägga att dom ringde igår kväll från butiken och meddelade att den inte gick att laga utan jag var välkommen att hämta en ny istället, vet inte om jag ska ge det en chans till, känns inte som om oddsen är så goda att nästa kommer att funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#295240 Var och hämtade såg nr tre idag. Otroligt nog så funkade den, undrar vad som går sönder när jag ska prova att såga med den, med min vanliga tur så brinner väl motorn upp. Eller så snubblar jag och bryter av skaftet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295242 Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

totte  
#295253 Den har i alla fall inget startsnöre att rycka av :D

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#295260 Så kan man ju se det Totte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

Brumsten  
#295335 Jula=förfinad sopsortering, men folket verkar älska att köpa sekunda varor.
Jag köper bara engelsk konfekt där, medan jag ser den hoppfulla glansen i dom övriga kundernas ögon, i deras tro
om att dom köpt en kvalitetsprodukt för en billig penning.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295337 Håller med helt och hållet. För 10-15 år seda kunde man fortfarande köpa kvalitetsprylar på Jula, men numera är ju all bara Meec, Hard Head, Hamron och andra namn för kinatillverkat skräp.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

totte  
#295448 Händer nog för de flesta att man handlar nåt på Jula ibland, dock saknar i varje fall jag "den hoppfulla glansen" i ögonen. Tror inte Johan heller var så glansig i ögonen.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

johan eriksson  
#295469 Fullt medveten om deras kvalitetsnivå, men när man inte ska använda en sak kanske en halvtimme om året så kan iallafall jag tänka mig att köpa en billigare produkt för ca en tusenlapp, istället för en motsvarande proffsmaskin för kanske sju tusen.
Men att det var så illa som med denna grensåg har jag inte varit ute för tidigare med deras saker.
Det man ändå kan säga om Jula är att de är rätt smidiga med sina reklamationer, inga diskussioner vid disken bara att hämta en ny. Men de som jobbade är kanske ganska härdade vana vid det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).