Motorsåg och handhållet

Jonsered vs Husqvarna

33 inlägg 20908 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered vs Husqvarna

scrabble  
#289271 Jag har inte någon stor skog utan endast 1 ha som jag tar ved på. Jag har sedan vedkap och klyv så inget motorsågande på vedbacken om det inte är för tunga stockar att få upp på vaggan på kapen. Jag behöver nu köpa mig en ny såg. Den måste vara lättstartad. Funderar på en Jonsered 2245 eller en Husqvarna 445 E. Husqvarnan är billigare och jag får med en elslip värde 500 och kan köpa två kedjor till i samma köp för 125 men jonsered.... vet inte varför den på något vis känns smidigare. Det raka handtaget kanske? Eller kanske det är för att jag är så nöjd med Jonsered röjsågen jag har? Eller kanske för att rött är min favoritfärg?
8-}



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

anersimyra  
#289272 Frågan är : är rak båge och röd färg bättre än vinklad dito och orange färg.. :?: :?: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

traktorz  
#289275 45cc-sågarna mycket bra, har en kompis som är mycket nöjd med den äldre generationen Jonsered 2145/HVA 345. 95VPX eller H30/S30 kedjorna brukar vara lätta att skärpa manuellt dessutom. Det är väl endast den verktygslösa kedjespänningen som jag personligen är lite tveksam till. Välj märke utifrån inköpstället, om inte egna preferenser avgör.

- Vad ska du med en elslip till för bara ett par kedjor att byta med?
Oftast går det snabbare att fila kedjan på plats på sågen än krångla med att ta av den för maskinslipning. Använd en HVA eller Bacho filmall vid manuell filning.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

stegmaster  
#289285 Här er et nästan nytt test var dom angivna såger finns med.
(Här er Jonsered`n kr 100 billigare enn HVQ, dock veil. pris)


http://www.klikk.no/bolig/verktoy/article924066.ece

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289377
anersimyra skrev:Frågan är : är rak båge och röd färg bättre än vinklad dito och orange färg.. :?: :?: :smile:


Det beste hadde vært vinklet og rød - etter min mening! :grin:

Har 346xp og 2153 ("samme" sag), og det er alltid 346xp som blir med i skogen. Spesielt ved kvisting liker jeg det vinklede HVA håndtaket best.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289379
SawTroll skrev:
anersimyra skrev:Frågan är : är rak båge och röd färg bättre än vinklad dito och orange färg.. :?: :?: :smile:


Det beste hadde vært vinklet og rød - etter min mening! :grin:

Har 346xp og 2153 ("samme" sag), og det er alltid 346xp som blir med i skogen. Spesielt ved kvisting liker jeg det vinklede HVA håndtaket best.


Dessutom kan ju vinklade handtag ibland kombineras med triobrake :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289382 de ä samma skit!

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289389
Niking skrev:
SawTroll skrev:
anersimyra skrev:Frågan är : är rak båge och röd färg bättre än vinklad dito och orange färg.. :?: :?: :smile:


Det beste hadde vært vinklet og rød - etter min mening! :grin:

Har 346xp og 2153 ("samme" sag), og det er alltid 346xp som blir med i skogen. Spesielt ved kvisting liker jeg det vinklede HVA håndtaket best.


Dessutom kan ju vinklade handtag ibland kombineras med triobrake :grin:
/Niklas


:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289391
Huggarn skrev:de ä samma skit!


545/2252 er jo et mye bedre alternativ i så måte, proff-kvalitet men uten ytelsen til xp sagene.

Vet ikke hva prisforskjellen vil bli?

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Brumsten  
#289396 I Norge skrattar man åt Trio-Brake, i Sverige vet vi vad den är till för.
Norge, nordens A------n?!.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289399
Brumsten skrev:I Norge skrattar man åt Trio-Brake, i Sverige vet vi vad den är till för.
Norge, nordens A------n?!.


Nei da, bare ikke så godtroende når det gjelder nye gimmicks. :wink:

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Brumsten  
#289407 Norge, landet där säkerhet är en gimmick, tur att man är svensk.
Har ni bilar med säkerhetsbälten och krockkuddar och ABS-bromsar?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

stegmaster  
#289409 Jodå det finns mycket risktagning i Norge, vi kör til och med traktorar i 50 km/t. :wink:
Finns visst andra land som fortfarandet tycker det er säkrast at köra dessa i 40km/t. :lol:
Blev lit Off topic detta, men belyser lite av "galskapen" som råder här i Norge. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289413 Jeg er faktisk bare en Nordmann - ikke "alle". :grin:

HVA "pusher" Trio-brake her også, på sager fra ca 50cc og nedover et stykke, men jeg aner ikke hvor mange som faktisk kjøper det.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Brumsten  
#289450 Hej, i min och många andras del av världen är T-B en kioskvältare, får man funktionen förklarad av säljaren är alla tvlvel undanröjda.
Det är ju den enda sågen som direktkommuniserar med användaren om han, nu för tiden heter det väl hen, gör fel,
eller använder en olämplig arbetsteknik.
Överlevnadsgraden vid arbete med motorsåg i avverkning är klart eftersträvansvärd.
Om någon är av en annan uppfattning är jag lyhörd, kom gärna med kritik.
God helg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).