Motorsåg och handhållet

Ersättare till 444?

54 inlägg 21291 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättare till 444?

ryden  
#287467 Jag tänkte pensionera min gamla trotjänare, vad motsvarar en 444 idag? Vikt, balans, kvalitet etc?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

clasandre  
#287468 kan tänka mig en 545 eller en 550 skulle passa :)

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287472 Skulle tänka mig 445 är det som är efterföljaren eller möjligen 543....

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#287501 444 var (er) en proff klasse sag, og 445 er langt ifra det.

Den naturlige erstatter må være 550xp, 545 eller 543xp, ikke en sag i 4xx serien.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Brumsten  
#287630 Hej, den kom för länge sedan, Hva 133, men det är ju en annan historia.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Jocke91  
#287635 Jag tycker inte att det verkar finnas någon direkt vettig ny 40 kubiks såg från husqvarna i dagsläget, men vad vet jag.
Tycker du ska satsa på en begagnad 242xp eller liknande om det måste vara husqvarna. Dom verkar ju vara driftsäkra till skillnad mot mycket som tillverkas idag.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Brumsten  
#287640
Jocke91 skrev:Jag tycker inte att det verkar finnas någon direkt vettig ny 40 kubiks såg från husqvarna i dagsläget, men vad vet jag.
Tycker du ska satsa på en begagnad 242xp eller liknande om det måste vara husqvarna. Dom verkar ju vara driftsäkra till skillnad mot mycket som tillverkas idag.

Fråga ett, troligen ingenting.
Antagande ang. ny såg, Hva 545 TB.
Köp av begagnad såg, något som någon annan redan ledsnat på. nä.
Hoppas du inte blir arg!?.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#287642 Jag skulle gått för Stihl MS 241, och definitivt inte chansat på begagnade saker. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Brumsten  
#287648 Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?.
Nä jag tycker att idag ska man satsa på en Hva. med Trio-brake och magnesiumvevhus, dvs. 545 alt. 550.
Okej, dom är dyra men också väldigt säkra för användaren och dessutom billigare än benproteser.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

rikard_e  
#287649 En 550 xpg, eller 545. samma såg, fast billigare.
Två mycket trevliga sågar

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287655 Hittar man en bra beg 242 så borde man slå till. En av de bästa sågar som någonsin tillverkats. Jag skulle aldrig göra mig av med min.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#287658
Brumsten skrev:Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?.
Nä jag tycker att idag ska man satsa på en Hva. med Trio-brake och magnesiumvevhus, dvs. 545 alt. 550.
Okej, dom är dyra men också väldigt säkra för användaren och dessutom billigare än benproteser.
Ha de.

Trio-brake vil jeg absolutt ikke ha - det blir litt som støttehjul på en sykkel, og er bare i veien! 😡

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Blivande snickare  
#287665
SawTroll skrev:
Brumsten skrev:Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?.
Nä jag tycker att idag ska man satsa på en Hva. med Trio-brake och magnesiumvevhus, dvs. 545 alt. 550.
Okej, dom är dyra men också väldigt säkra för användaren och dessutom billigare än benproteser.
Ha de.

Trio-brake vil jeg absolutt ikke ha - det blir litt som støttehjul på en sykkel, og er bare i veien! 😡

Det här förstår jag inte riktigt?
Nu har jag ju visserligen aldrig sågat med en såg utrustad med trio brake men vid ett flertal gånger "provklämt" å känt hur det är med trio brake på sågen och jag har fortfarande inte hittat ett grepp där den skulle vara i vägen! :surp:
Det tar kanske en stund att vänja sig vid den men om den hela tiden är i vägen så har man väl nåt fel på tekniken man använder när man sågar...

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287666
SawTroll skrev:
Brumsten skrev:Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?.
Nä jag tycker att idag ska man satsa på en Hva. med Trio-brake och magnesiumvevhus, dvs. 545 alt. 550.
Okej, dom är dyra men också väldigt säkra för användaren och dessutom billigare än benproteser.
Ha de.

Trio-brake vil jeg absolutt ikke ha - det blir litt som støttehjul på en sykkel, og er bare i veien! 😡

Triobrake är en bra grej som hjälper en att arbeta mer rätt. Att det är ivägen för dig sawtroll är för att du gör fel.


445 finns med triobreale med. Betydligt lättare än 550 och billigare.
Nackdelen är ju Miljöfläkten, men det ska det vara på alla såg nu tyvärr.
Att gå o röja eller klen gallra med 50cc låter lite stort....

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

T Landström  
#287667
SawTroll skrev:
Brumsten skrev:Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?.
Nä jag tycker att idag ska man satsa på en Hva. med Trio-brake och magnesiumvevhus, dvs. 545 alt. 550.
Okej, dom är dyra men också väldigt säkra för användaren och dessutom billigare än benproteser.
Ha de.

Trio-brake vil jeg absolutt ikke ha - det blir litt som støttehjul på en sykkel, og er bare i veien! 😡


Har du testat att jobba med en såg som har Trio-brake?
Man vänjer sig fort!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).