Motorsåg och handhållet

Värd att ta reda på?

13 inlägg 4486 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värd att ta reda på?

E-J Eriksson  
#20520 Hej allihop.

Blev för en kort tid sen erbjuden en HVA 44 practica som enligt uppgift ska vara inöpt 81 av en idag äldre man. Han ville då slita ut sin gamla såg ordentligt och 44an blev använd bara ett fåtal gånger innan han slutade hugga i skogen.

Så till min fråga. Är sågen, som går jäkligt fint värd att ta reda på för en som bara tar lite vindfällen och några lass ved varje år?

Är den driftsäker?

// Jonas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20536 Jo, det tycker jag nog.

Detta är en av de bästa!

Nu är ju dessa lite till åren så tillförlitlighet o delar kan kanske ställa till det.

Betala vad du tycker känns rätt, se glad ut o brumma på!
Inte för mycket men om den är jättefin så kanske 800 inte är helt fel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#20543 Har kört enormt mycket 44 Practica, och kan starkt rekommendera sågen.
Faktiskt min allra första/nya "Proffssåg" som HVA började benämna dem i början på 80 talet, och jag har fortfarande kvar den.
Får du den för 800:- i det skick som du beskriver det så har du gjort en riktigt bra affär.

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20562 Då ska jag inte ens tveka. Ringer gubben i morgon och säger att jag tar den. Han höll på att prata om 600 kronor så det slår jag garanterat till på.

Har hållit på och kikat runt lite och alla omdömen jag kan hitta på sågen säger att den är riktigt bra.

Tack så mycket för era snabba svar.

// Jonas

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20580 Normalt använd såg skulle jag inte ge mer än 3-500, men om den är riktigt fin kanske lite till..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#20593 600:- var ett "snällt pris", i beskrivet skick.
Sedan önskar vi naturligtvis en rapport över hur du trivs med den,,,, :wink: .

Det är iaf en j-vligt "ettrig" sak för sin ålder som trivs bra i gallring/
normalgrov slutavv och framförallt så var det en helt underbar såg att kvista med.
Vedbacken är däremot sämre om det blir grovt, och något över 13" svärd är inget som jag rekommenderar.
Kör du "som folk", så har du kompis för lång tid framöver, och det tror jag tom Mange kan sätta sitt "bomärke" under,,,,

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20597 Vi köpte en ny 44 o en 444, måste väl vart i början av 80talet eller?
Iallafall så på mitten 90talet så gav 444an upp med ett ljud som är obeskrivbart men 44an tuggade på ända tills för 2 år sen då den vart stulen :cry: 😡 . Jag hade plockat över handtagen o värmen från 444an till 44an så den var varm o go även på vintern. En rktigt bra såg.
Möjligen kan man klaga på att chokereglaget är lite pluttrigt med handskar på.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20604 De senare hade lite bättre choke.

44:an kan gå som en hare med salt hagel i ändan.

Otroligt varvvilliga vilket ofta leder till problem.

De kom 1979. De hade då samma kopa som 240/340.
Senare fick de ett lite större luft filter med upphöjd kåpa som följd.
1984 var nog sista tillverknings år o de hade då grå kåpa.
Soldes under en tid med Orange kpåa, men tror inte det var många o troligtvis bara export.

Har en 644 från Japan här! Samma som -84'an o lite kul!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#20605
Magnus M skrev:Möjligen kan man klaga på att chokereglaget är lite pluttrigt med handskar på.


Håller med på den punkten,,, "knoppen" är i minsta laget att få ut med ordentliga vinterhandskar på, men det kan väl gå att ersätta med något bättre för en billig slant.

Mange skrev:
44:an kan gå som en hare med salt hagel i ändan.

Otroligt varvvilliga vilket ofta leder till problem.


:lol:

Min såg har vit toppkåpa.
Vill minnas att jag köpte den vintern 1983.
Kommer du ihåg vad den ligger på i toppvarv, Mange

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20617 Det kan skilja ordentligt på dessa.
13 000rpm tror jag det ska vara, men hade en som snurrade över 15000 innan. Det är olika, den ville mer o kunde mer medan andra vill stanna runt 11-13 000. Helskumt kanske, men fakta.

Avatar Fallback
Huggis  
#20625
Mange skrev:Det kan skilja ordentligt på dessa.
13 000rpm tror jag det ska vara, men hade en som snurrade över 15000 innan. Det är olika, den ville mer o kunde mer medan andra vill stanna runt 11-13 000. Helskumt kanske, men fakta.


Oehört intressanta fakta och så värdefullt vetande sen.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#20696
Mange skrev:Det kan skilja ordentligt på dessa.
13 000rpm tror jag det ska vara, men hade en som snurrade över 15000 innan. Det är olika, den ville mer o kunde mer medan andra vill stanna runt 11-13 000. Helskumt kanske, men fakta.


Den varvar iaf långt över tex 55, och det är väl lite av konceptet med sågen,,,alltså att den ska vara "rapp och snabb".
Som jag skrev tidigare, så är det en mycket bra gallrings/kvistningssåg, och det är väl främst där som dessa egenskaper kommer till sin fulla rätt.

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20720 Låter ju som det är en alldeles förträfflig såg åt mig då. Kommer ju inte användas så jättemycket då jag bor närmare 50 mil hemifrån och det mesta jag gör nu är ju att gallra ur lite småbestånd och ta hem till pannan. Sen blir det något fröträd och lite vindfällen emellanåt. Men inte ofta.

Jag ringde i alla fall under dagen idag så sågen är min och jag skickade farsan att hämta den i kväll. Få se nu då om jag får ha den för mig själv eller om han lägger rabarber på den. Han hade en 44 till låns en gång i tiden när hans såg var på service och det verkade som om han gillade den.

Kul att det finns så många kunniga på det här forumet.

Hoppas att man en dag kan bidra med något själv.

// Jonas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).