Motorsåg och handhållet

Tipps till den oerfarna skogshuggarn

17 inlägg 6567 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tipps till den oerfarna skogshuggarn

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20509 Startar en tråd här i stället för i filmer-tråden.

0 Första förband och laddad mobiltelefon med täckning samt att någon vet om att du är ute och arbetar.
1 Bär skyddskläder
2 Kontrollera skydds mekanismen före och efter, Kjedjebroms, kastskydd, kjedje fångare, drivlänkar/kjedjans nitar m.m
3 Arbeta smart, sågen nära kroppen, eller vid kvistning, vilandes på stocken, detta spar du lederna och ryggen på.
4 Ta vilo pauser både för dig och maskinen. arbeta inte längre än vad du själv orkar. Är du trött, kör inte då börjar man slarva.
5 Ha en vass, väl filad kjedja, fila lite på kjedjan varje gång du tankar.
6 Släpp aldrig vänster handen på frontbågen!
7 för att ta undan ris : slå till kjdejbromsen släpp sedan höger handen och flytta undan riset.
8 använd kjedjebromsen/kastskyddsmekanismen när du för flyttar dig även om det är små steg detta gör att du får rutin i att använda kastskyddet. det är lättare att byta kopplings trumma och bromsband än att byta händer o lemmar.
9 Se till så att du står bra, har gott fotfäste och inte riskerar att få fallande last,ved, eller lösa föremål på dig eller att du halkar om sågen skulle rycka till.
10 stanna, lyssna, fundera, tänk, uppskatta vad som kommer att hända om du gör si eller så, tänk en gång till sedan är man mogen att fatta beslut.
11 använd rätt verktyg till rätt saker, liten såg , ex 346 under 50 cc, till kvisning stor såg, ex 357 över 70cc , till fällning och på vedbacken farmar såg ex 455 över 70cc.
12 Använd Vinsch med brytblock, och spänn trädet
13 använd flera kilar om du är osäker
14 Använd dig av stormkapet vid träd som ligger i spänn
15 Fäll träd med "säkrahörnet/Burträskmodellen"
16 Kolla dina retrett vägar om trädet skulle gå åt fel håll.
17 Arbeta upp trädet och flytta på riset med engång efteråt.
18 Lyft alltid med rakrygg, använd häfstångseffekten både vid trädyft och motorsågs lyft.
19 Se till att hålla dig "lagom varm" att inte svettas för mycket så att du blöter ner kläderna. Byg gärna offer tröja under dagen.
20 byt sida på svärdet efter dagens slut & blås rent luftfiltret.
21 peta rent olja hålet på svärdet, fila bort grader, smörj noshjulet och ringlagret kontrollera inställning av Högvarv, lågvarv, tomgång och oljepumpens inställningar.
22 Sota med jämna mellanrum ur ljuddämparen
23 en gång i veckan tvätta av sågen ta bort täckplåten vid oljetillförslen gör rent, använd varmt vatten och såpa.


så nu får någon annan skriva mer se om vi kommer upp i hundra .


Senast redigerad av gossebear lör 23 feb 2008, 19:33, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20511 Äsch, du snodde ju mina två...

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20513 lärde mig av den bäste...

lovar att du kan komma på fler!

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#20516 Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20530
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Japp daglig träning, då får man fina muskler. skämt o sido en 3120 måste man tänka smart när man arbetar med annars så har du spaggeti armar efter en väldigt kort stund. 346 som väger ca 5 kg. kan man hantera på ett helt annat sätt.
3120 gäller det att använda stödja mot låret, framsida ben mot motorsågs kroppen, eller att arbeta genom att använda hävstångs metoden när man tar sig igenom grövre stammar.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#20558 Tack för tipsen!.

Jag antar att de var riktade "personligen" till mig!?!....... :wink: :lol: (se rubrik).

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20572
Skogshuggarn skrev:Tack för tipsen!.

Jag antar att de var riktade "personligen" till mig!?!....... :wink: :lol: (se rubrik).


Gott med självinsikt 8)

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#20627
gossebear skrev:
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Japp daglig träning, då får man fina muskler. skämt o sido en 3120 måste man tänka smart när man arbetar med annars så har du spaggeti armar efter en väldigt kort stund. 346 som väger ca 5 kg. kan man hantera på ett helt annat sätt.
3120 gäller det att använda stödja mot låret, framsida ben mot motorsågs kroppen, eller att arbeta genom att använda hävstångs metoden när man tar sig igenom grövre stammar.



Hur grovt sågar du med din 3120?

Jag vet inte många ställen där en 372 inte hade varit fullt tillräcklig, jobbar du i USA?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20631
Huggis skrev:
gossebear skrev:
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Japp daglig träning, då får man fina muskler. skämt o sido en 3120 måste man tänka smart när man arbetar med annars så har du spaggeti armar efter en väldigt kort stund. 346 som väger ca 5 kg. kan man hantera på ett helt annat sätt.
3120 gäller det att använda stödja mot låret, framsida ben mot motorsågs kroppen, eller att arbeta genom att använda hävstångs metoden när man tar sig igenom grövre stammar.



Hur grovt sågar du med din 3120?
Nä jag jobbar i sörmland och sitter 42" på :wink:

Jag vet inte många ställen där en 372 inte hade varit fullt tillräcklig, jobbar du i USA?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20632 Fan vad konstigt inlägget blev :shock:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20634
Huggis skrev:
gossebear skrev:
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Japp daglig träning, då får man fina muskler. skämt o sido en 3120 måste man tänka smart när man arbetar med annars så har du spaggeti armar efter en väldigt kort stund. 346 som väger ca 5 kg. kan man hantera på ett helt annat sätt.
3120 gäller det att använda stödja mot låret, framsida ben mot motorsågs kroppen, eller att arbeta genom att använda hävstångs metoden när man tar sig igenom grövre stammar.



Hur grovt sågar du med din 3120?

Jag vet inte många ställen där en 372 inte hade varit fullt tillräcklig, jobbar du i USA?


Rätta mig om jag har fel men var det inte du Gossebear som brukade använda 3120 till sågverket. :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20675
valmet901 skrev:
Huggis skrev:
gossebear skrev:
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Japp daglig träning, då får man fina muskler. skämt o sido en 3120 måste man tänka smart när man arbetar med annars så har du spaggeti armar efter en väldigt kort stund. 346 som väger ca 5 kg. kan man hantera på ett helt annat sätt.
3120 gäller det att använda stödja mot låret, framsida ben mot motorsågs kroppen, eller att arbeta genom att använda hävstångs metoden när man tar sig igenom grövre stammar.



Hur grovt sågar du med din 3120?

Jag vet inte många ställen där en 372 inte hade varit fullt tillräcklig, jobbar du i USA?


Rätta mig om jag har fel men var det inte du Gossebear som brukade använda 3120 till sågverket. :)


Jo jag använder det i sågverket. Och det tar stjäl ca 5 cm vid svärdsfästet och ca 10-15 cm vid noshjulset så där är man av med upp till 20 cm. ca 8 tum. Sedan om så de första skären som kanske endast är 2tum tjocka så stjälv de en del på sidorna igen av så kallad bakves utrymme.
Därefter har du en stock på 40 cm så skall du igenom den då krävs det ett svärd på ca 70 cm och det är 30 tum ungefär.
Sedan så ja det är en penisförlängare inte mer att säga om det när man själv är klent utrustad så får man ha större leksaker. har ett 88'' ett 44'' och två 26 tums. Tittar på att ta hem ett dubbelsvärd, alltså man sätter en såg i varje enda o kör.
Och en 375 hade räkt gott o väl. fastän jag ville ha lite större just för sågverkets skull. ´Sedan så har vi lite gamla ekar på marken, de måste man i o f prata med herr Länstyrelse om innan man får såga i . Och gamla 100 åring är sega ...

Har aldrig varit i landet över pölen, men där hade sågen gjort sig bättre tjänt.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20677
Huggis skrev:
gossebear skrev:
Thunborg skrev:Gossebear du skrev någe om raka armar nån minut i den andra tråden 🧠
:shock: med en 3120 8)


Hur grovt sågar du med din 3120?


grövsta hitils in är 92 cm. En ek på skyddad mark, Eken gick i stormen Per. Det var lite utmaning. Fick använda mig av stålkilar då plast kilarna gick av.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20681
gossebear skrev:Därefter har du en stock på 40 cm så skall du igenom den då krävs det ett svärd på ca 70 cm och det är 30 tum ungefär.


Låter konstigt att man behöver ett så långt svärd för en 40 cm stock. Själv har jag sågat 50 cm stock med ett 20"-svärd, visserligen med elmotordrift som kanske kommer lite närmare stocken, men man klyver ju aldrig så stora stockar direkt utan tar stocken i delar och roterar ibland så man får ett bra block.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20692 Mycket bra lista
och ALLTID tummen UNDER bågen!(främre bågen)
detta kan du skriva bakom handen alltid på främre bågen
annars så kan handen slintan vid ev kast

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).