Motorsåg och handhållet

Husqvarnas Smart Start, hur funkar det?

18 inlägg 13793 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarnas Smart Start, hur funkar det?

LiddeLidman  
#20361 Ja, som rubriken lyder. Rent konstruktionsmässigt alltså.

// Lidde



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Brill  
#20364 Tja, Enkelt uttryckt, Mellan Linhjul och Starthakar sitter det en extra fjäder
när du drar i snöret så laddas även denna fjäder upp med tanken att den ska ge lite extra knyck när du kommer över kompressions toppen.

Användarvisningsbild
Pecka  
#20366 Hmm, detta hämtade jag från HVA:s hemsida "Smart Start reducerar kompressionen i startögonblicket och gör det enklare att starta sågen. Automatisk Smart Start är en automatisk dekompressionsventil som, utan att man behöver trycka in någon knapp, reducerar kompressionen i startögonblicket och därmed minskar dragmotståndet i startsnöret"

Användarvisningsbild
maccall  
#20368 Det är ingen enstaka enskild funktion, utan bara ett namn på flera olika, ibland samverkande, finesser som syftar till att göra sågen lättstartad.

Husqvarna applicerar den eller de av dessa finesser de tycker är lämpliga på respektive modell och sedan har sågen SmartStart.

De finesser som kan förekomma är: Dekompressionsventil (automatisk eller manuell), primer och/eller en fjäder som hjälper till att dra runt motorn i startögonblicket.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20373 tacka någon salig för decomp ventil, har hänt att man glömt att "återställa" denna innan man startar 3120. Kan säga att det känns i arm och axel.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#20545 Ok, ett samlingsnamn för enklare start med andra ord?

Hur är det på Hva 346XP New Edition då? Vilken variant av Smart Start är det på den?

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#20552
LiddeLidman skrev:Ok, ett samlingsnamn för enklare start med andra ord?

Hur är det på Hva 346XP New Edition då? Vilken variant av Smart Start är det på den?

// Lidde


Primer och manuell dekompressionsventil. Det är de två man vill ha, även om ventilen kanske inte riktigt behövs på en så liten såg.

Å bara för att jag kollade nu såg jag att Husqvarna börjat skriva ut om "bensinpump" utanför konceptet med SmartStart, men jag tror att det bara är en miss av den som skrivit copyn, den skall räknas som en del av SmartStarten. Eller så har de precis ändrat sig, sån't händer ju...

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20563 Riktig smart start har gräsklipparfabrikater Viking. där dras en fjäder upp vid stoppögonblicket. Sedan kan man utlösa fjäderkraften för att starta motorn.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#20571
Famag skrev:Riktig smart start har gräsklipparfabrikater Viking. där dras en fjäder upp vid stoppögonblicket. Sedan kan man utlösa fjäderkraften för att starta motorn.


Jag var rädd för att det skulle vara nåt sånt på 346'an också, men det är det alltså inte hoppas jag? Bara mer som kan gå sönder anser jag.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20584 Den fjäderstart som Farmag refererar till är otroligt slit tålig i förhållande till Pris/funktion. Helt enkelt prisvärd!
Tror inte jag vet nån som kan säga annat.

Användarvisningsbild
maccall  
#20589
Famag skrev:Riktig smart start har gräsklipparfabrikater Viking. där dras en fjäder upp vid stoppögonblicket. Sedan kan man utlösa fjäderkraften för att starta motorn.


Det där har Husqvarna och Jonsered också på någon klipparmodell vardera, jag tror att de kallar det för autostart.
Senast redigerad av maccall fre 22 feb 2008, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
maccall  
#20590
LiddeLidman skrev:
Famag skrev:Riktig smart start har gräsklipparfabrikater Viking. där dras en fjäder upp vid stoppögonblicket. Sedan kan man utlösa fjäderkraften för att starta motorn.


Jag var rädd för att det skulle vara nåt sånt på 346'an också, men det är det alltså inte hoppas jag? Bara mer som kan gå sönder anser jag.

// Lidde



Nix, ingen fjäder på den.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#20664 Hur funkar dekompventilen? Jag förutsätter att man inte behöver "återställa" den efter start, det går väl ändå automatiskt? Känns som om det skulle vara många som skulle glömma det annars, vilket inte borde vara så bra för maskinen.

Nu är det väl kanske många som rynkar på näsan och tycker att jag ställer dumma frågor :oops: men frågar man inget så får man ingenting veta :roll:

// Lidde (fyller 30 i maj, så nu slipper folk undra över hur gammal man är när man ställer såna där nybörjarfrågor) :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20665 Tycker det är lättare å få igång vår 2095 Utan att trycka in dekomp ventilen. Den går tyngre men med den intryckt brukar man få dra fler ggr.

Avatar Fallback
Maltesson  
#20679 jadå, den återställer sig så fort sågen startar, så de e inget man behöver oroa sig över

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).