Sida 2 av 2

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 11:05
av totte
palbin skrev:I USA pratar de om att sågen kan vara "toasted" - är det detsamma?


Nej kan man inte direkt anta, "toasted" används oftast som allmänt slanguttryck för totalkvaddad, helkass, förstörd, etc.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 12:44
av tyke
Jag har ett problem med min 346a går ej påtomgån när den är kall behöver köra ca halv tank sedan fungerar den perfekt. Någon som har lösning på detta problem det verkar ju finnas mycket kunskap på detta forum till skilnad från riksdagshuset????

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 14:58
av anersimyra
palbin skrev:
Blivande snickare skrev:Den har inte gått varm å hållit på att värmeskära? :???:


I USA pratar de om att sågen kan vara "toasted" - är det detsamma?

Jag har använt den för hugga ved med - långa sågpass men med lämp-
ligt motstånd - i USA säger de man skall kollla in genom avgashålet, men
där lär man väl inte se så himla mkt?
Man får allt lov att demontera ljuddämparen för att se om kolven är bränd.. :smile:

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 18:22
av Blivande snickare
anersimyra skrev:
palbin skrev:
Blivande snickare skrev:Den har inte gått varm å hållit på att värmeskära? :???:


I USA pratar de om att sågen kan vara "toasted" - är det detsamma?

Jag har använt den för hugga ved med - långa sågpass men med lämp-
ligt motstånd - i USA säger de man skall kollla in genom avgashålet, men
där lär man väl inte se så himla mkt?
Man får allt lov att demontera ljuddämparen för att se om kolven är bränd.. :smile:

Exakt. Kan vara bra att minnas att det kan vara lite små repor på utblås sidan utan att det påverkar prestatonen någåt mera. Onödigt att riva sågen i onödan :wink:

Djupa repor skall det dock inte finnas.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 18:45
av palbin
Med min såg är det så att problemen förvärras - jag startar den bara
ngn gång kort varannan vecka för att den inte skall "torka ihop" annars
skall den inte användas innan lagad - som det är i nuvarande läge krä-
vas omfattande choking för att den överhuvudtaget skall kunna startas
- man får choka igång den så att säga - choka långt efter man normalt
slutar med det - och sedan passa sig så man inte släpper av på gasen
för mkt - tidigare nöjde den sig med att varva så att kedjan gick runt
fastän spänd men nu vill den dessutom ha gas för att åstadkomma det
... .

Skall man bara hugga ved med den kan det väl iofs gå bra att i nödfall
gå runt med den på halvgas men eftersom jag har alternativ får den vila
:) ... .

Jag inbillar mig det luktar en aning mera bensin än vanligt så hoppas i
första hand på bensinslangen ... .

Borde lagt upp lager med sådant som startsnören (som jag fick ett av en
granne nyligen), bensinslang, osv ... .

Hur är det med förgasaren - en svensk säljare jag talade med hävdar att
Zama C3-EL42 användes som orginalförgasare på vissa Hva 346xp - men
kollar jag på weben lite verkar det som det skall vara Zama C3-EL32?

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 20:02
av Brumsten
Hej, det finns en nyare förgasare till 346:an än C3 EL 32B, har inte den nya typbetecknigen fnv.
Nytt art.nr. är 580 74 02-01, tror att det är tredje eller fjärde varianten på denna modell.
Hva. och förgasare verkar ha svårt att komma överens!.
Ha de.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tor 08 maj 2014, 23:12
av 550
På Husqvarnas hemsida kan man söka reda på reservdelslistor, i dem finns det artikelnummer och sprängskisser. Om man kollar på förgasarskissen så brukar det stå modellnamn där. Finns några olika förgasarmodeller man har använt verkar det som.

T ex på de sista 346orna med bensinpumpen på sidan är det bra om förgasaren har anslutningar till pumpen :smile:

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: fre 09 maj 2014, 20:31
av Brumsten
Har kollat närmare på förgasare till 346:an, det finns ju två varianter, med eller utan primerpump.
Enligt sp.bilderna råder det lite oklarheter, den förgasaren utan primerpump verkar vara ersat med en förgasare med p-pump.
Men jag kan ha fel.
Vet ni vem som äger Zama fabriken?, jo Stihl.
Kan det vara så att Hva. köper andrasorteringen för att gynna aktieägarna?.
En sak ska ni veta, det är alltid lönt att kolla om det finns en uppdaterad förgasare innan man köper rep.satser.
Ett vanligt fel är defekta spridarventiler på högvarvet, då hjälper inga rep.satser.
Trevlig helg, för mej blir det jobbigt med hemkommen hustru från en vecka på Kreta,
hoppas hon inte har för höga förväntnigar, inget diskat, inget städat.
Men nu ska hon få lära sig att livet inte är bara erotik.
Hade, om jag överlever kommer ni att få höra av mig igen.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: lör 10 maj 2014, 00:15
av th
Utan primerpump är det väl 346Classic och den har Zama C3-EL18 enligt min manual.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: lör 10 maj 2014, 18:48
av knaggen
Brumsten skrev:Har kollat närmare på förgasare till 346:an, det finns ju två varianter, med eller utan primerpump.
Enligt sp.bilderna råder det lite oklarheter, den förgasaren utan primerpump verkar vara ersat med en förgasare med p-pump.
Men jag kan ha fel.
Vet ni vem som äger Zama fabriken?, jo Stihl.
Kan det vara så att Hva. köper andrasorteringen för att gynna aktieägarna?.
En sak ska ni veta, det är alltid lönt att kolla om det finns en uppdaterad förgasare innan man köper rep.satser.
Ett vanligt fel är defekta spridarventiler på högvarvet, då hjälper inga rep.satser.
Trevlig helg, för mej blir det jobbigt med hemkommen hustru från en vecka på Kreta,
hoppas hon inte har för höga förväntnigar, inget diskat, inget städat.
Men nu ska hon få lära sig att livet inte är bara erotik.
Hade, om jag överlever kommer ni att få höra av mig igen.

Då sätter man på en walbro från dom tidiga modellerna så är både start problem och annat skit löst.

Re: Ändrad tomgång och " missljud " HVA 346

Postat: tis 22 sep 2015, 11:24
av Elektronikingenjörn
Tack Brumsten!
Lös skruv i cylinderfoten på min 346XPG så tomgången var instabil och sågen tjuvstoppade vid gaspådrag. Vid full gas gick den fint dock, men nu går den som den ska på alla varv igen :grin:

Elektronikingenjörn