Motorsåg och handhållet

sortera kedjor?

34 inlägg 20639 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sortera kedjor?

SawTroll  
#285892
JensSkoog skrev:
SawTroll skrev:
JensSkoog skrev:På den här kan man kolla delning, sporbredd och annat. Even filtjocklek. Sparat mig mycket arbete med skyvmått!
IMG_4190.JPG



Jeg tviler på at den alltid gir riktig svar angående fil-dimensjon?

Inte när det kommer til vilken fil jag ska använda, men om vilken dimention filen har, är den exact på - provade i eftas :wink:


Det jeg egentlig spør om, er om den tar hensyn til at:

- Stihl anbefaler som regel 13/64" til 3/8, mens alle andre som regel anbefaler 7/32"

- Stihl Topic kjeder i .325 og 3/8, samt Oregon 33, 34, 35, 76 og 77, behøver mindre fil-diameter enn andre kjeder med samme deling (4.8mm/3/16" i 3/8 og 4.5mm/ 11/64 i .325).

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: sortera kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285893
SawTroll skrev: Oregon 33, 34, 35, 76 og 77, b

Har ni dessa i Norge?

Användarvisningsbild

Re: sortera kedjor?

JensSkoog  
#285894
SawTroll skrev:[Det jeg egentlig spør om, er om den tar hensyn til at:

- Stihl anbefaler som regel 13/64" til 3/8, mens alle andre som regel anbefaler 7/32"

- Stihl Topic kjeder i .325 og 3/8, samt Oregon 33, 34, 35, 76 og 77, behøver mindre fil-diameter enn andre kjeder med samme deling (4.8mm/3/16" i 3/8 og 4.5mm/ 11/64 i .325).

Efter å ha handfilat i 40 år, gick jag över til maskin. :lol: Är mycket nöjd med det, och händerna holler några år extra. När jag lärd mig å köra maskinen och stella in den perfekt så gör det inte stora skillnaden i min varierade användning av såg. Men, om jag är i behov av en fil, och är osäker på diametern så använder jag mallen :wink:

Avatar Fallback

Re: sortera kedjor?

SawTroll  
#285923
Mange skrev:
SawTroll skrev: Oregon 33, 34, 35, 76 og 77, b

Har ni dessa i Norge?


Det eneste som fortsatt er i produksjon er vel det ganske så håpløse "grønne" 33/34/35SL, da det finnes sag merker som liker å selge mindre sager med disse kjedene på i alle fall et marked (USA selvsagt).

Uansett er det vel uinteressant om kjedene fortsatt selges her eller der, når man skal finne ut hva eldre kjeder er - og det er vel eldre og/eller "ukjente" kjeder som er hovedtema for denne tråden?

Stihl 25TS har jeg vært "borte i" på en 024 som jeg "jobbet" på.

Jeg har faktisk et ubrukt 34LG-64, som for noen år siden dukket opp blant en del "ukurante" kjeder som en forhandler hadde - og slike ting kan jo fortsatt skje.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).