Motorsåg och handhållet

När är det dags att byta kopplingstrumma

4 inlägg 6130 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När är det dags att byta kopplingstrumma

traktorz  
#277831 När är det dags att byta kopplingstrumman? Vilka olägenheter ökar med slitaget? Räcker den under hela sågens livslängd? De flesta konsumentsågar har ju inte ringdrev, utan just denna drivning.

Här är en gammal och en ny dito för Jonsered CS2150/Husqvarna 350.
Orginalet är som synes från år 2002, och enligt min mening i all okunskap, kan förmodligen fortsätta att tjänstgöra ett bra tag till. Jag har dock aldrig bytt kopplingstrumma på någon såg, ty de flesta jag kollat på har haft ringdrev. Vad är era synpunkter och erfarenheter?

♦ 020414 - 503 87 30-02 - 0.325"-7 - EM Sweden
♦ 2014 01 - 577 03 53-01 - 0.325"-7T - HVA

P4238462.JPG

P4238463.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta kopplingstrumma

Hema  
#277838 Tärr kan jag inte komma med fakta. Jag kan bara anta att ju mer slitet drevet är, desto svårare blir det att byta till ny kedja. Samt ju mer slitet drevet är, desto viktigare är är det att ha rätt kedjespänning, annars riskerar man väl att kedjan kuggar över och då med ökad risk för kedjebrott?

Inser att jag nog borde byta på min lilla Jonsered, för det drevet ser inte bra ut. (Dock verkar det funka finfint än sålänge..)




Kuriosa.. Skulle HVA släppa en 540 med vanligt handtag, åker sågen in på en inbyteskampanj direkt.

Användarvisningsbild

Re: När är det dags att byta kopplingstrumma

totte  
#277849 Det är en bedömningsfråga, min bedömning är att det gamla drevet går en kedja till utan att ställa till problem, men inte mer. Det är ingen risk för överkuggning eller nåt sånt, då måste det vara betydligt värre slitet, men efter en kedja till är det nog nere såpass att länkarna i kedjan börjar ta stryk.

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta kopplingstrumma

Brumsten  
#277876 Hej, gammal tumregel är 3-4 kedjor på en drivkrans / kuggdrev och ett svärd.
Kedjorna varvas under tiden så att slitaget blir jämnt över användningstiden.
Ha de.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).