Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79664 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293334
T Landström skrev:
Seb macahan skrev:Prova byggbranschen om ni tycker detta är stökigt för o bevisa sina kunskaper. Där ska du gå heta arbeten, liftutbildning, bultpistol, ställningskurs, Bas-P Bas-U, Arbete på väg, säkerhet på väg, hus-AMA o en drös till bara för att få byta ett tak eller bygga ett tillbygge...


Tänkte skriva det oxå...

Sedan vet jag inte om jag skrivit det tidigare....men känns lite fel att håna och hänga Säker Skog det är väl inte dom som bestämt att deras utbildningsmodell ska gälla...det är det väl trots allt Arbetsmiljöverket som tagit det beslutet...

Arbetsmiljö verket får endast ge direktiv till den privata näringen hur dom ser på saken dom får ej påverka hur det skall gå till.Med utbildningen för säkerskog har sina utbildnings träffar där dom ventilerar sina idéer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

T Landström  
#293335 Ni har hackat så mycket på Säker Skog i denna tråden så jag antog att det fanns något beslut...

Att det finns något dokument på att man ha kunskap inom ett visst område är väl inget ovanligt...
Inom bygg får man ju ett yrkesbevis där räcker det inte med betyg från skolan för att visa att man är träarbetare...du ska intyg för att kan göra våtrum...tex...

Du kan ju gå igenom skogsbruksskolan som skoltrött och sätta dig i en skogsmaskin och sitta i den i 20 år innan du tar i motorsågen... ;)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293336
Mange skrev:Vad för beslut är det du tänker på då?
Har det verkligen varit ett beslut att Säker Skogs modell ska gälla?
Det tvivlar jag på för det kan inte en myndighet bestämma. De kan bara sätta ramar som aktörerna ska följa annars är det absolut inte rätt.
AMV har flera gånger sagt när jag varit i kontakt med dem att utbildningen ska motsvara säker skogs utbildning. De har sagt att utbildningen ej behöver ske via säker skog. Varför jag var i kontakt med dem berodde på att vid en kommunal upphandling krävdes ABC. Dock fick två företag med utlandsutbildade arborister några av uppdragen trots att personalen saknade ABC. AMV var dock något ambivalenta, de hänvisade till säker skog, alltså att säker skog skulle bedöma arboristernas eventuella behörighet. I slutänden var dock de mycket gediget utbildade arboristerna tvungna att ta sina ABC kort. Vilka andra utländska eller inhemska utbildningar som kommer godkännas av AMV har jag ingen aning om, dock sa AMV att bara utbildningen motsvarar säker skogs utbildning så är den godkänd.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

alias  
#293339 Precis som Anders är inne på, vid offentliga upphandlingar kan man svårligen kräva annat än att utbildningen skall vara likvärdig med ett givet exempel exempel (sen kan det bli hur mycket käbbel som helst efteråt gällande hur stora avvikelser som kan accepteras och att den fortfarande är att betrakta som "likvärdig").

Privata aktörer på en fri marknad har mycket större möjligheter att ställa de krav de själva finner lämpliga, och är inte lika styrda gällande vilket anbud de skall acceptera.

Jag avundas verkligen inte dem som sitter och skriver förfrågningsunderlag och utvärderingsmallar till offentliga upphandlingar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293341
alias skrev:Precis som Anders är inne på, vid offentliga upphandlingar kan man svårligen kräva annat än att utbildningen skall vara likvärdig med ett givet exempel exempel (sen kan det bli hur mycket käbbel som helst efteråt gällande hur stora avvikelser som kan accepteras och att den fortfarande är att betrakta som "likvärdig").

Privata aktörer på en fri marknad har mycket större möjligheter att ställa de krav de själva finner lämpliga, och är inte lika styrda gällande vilket anbud de skall acceptera.

Jag avundas verkligen inte dem som sitter och skriver förfrågningsunderlag och utvärderingsmallar till offentliga upphandlingar.

MVH
Alias
Trots kraven vid offentlig upphandling dyker dessa jeansklädda Polacker upp som gubben i lådan.. :x

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293346 Ett litet test...

A) Nämn tre aktörer förutom säker skog som är likvärdiga i utbildning.
B) Nämn vilka bolag de får hugga för efter 1 jan 2015 som har gått alternativ utbildning.

De tre större bolagen här där jag bor kräver Säker Skog minst AB.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293352
Mange skrev:Ett litet test...

A) Nämn tre aktörer förutom säker skog som är likvärdiga i utbildning.
B) Nämn vilka bolag de får hugga för efter 1 jan 2015 som har gått alternativ utbildning.

De tre större bolagen här där jag bor kräver Säker Skog minst AB.

Det går åt helvete .
se vilka som sitter i styrelsen snacka om att ha lindat upp dom
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=51559

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293357
mghg skrev:
knaggen skrev:Är det någon som har uppgifter varför olyckorna ökade i fjol och hur många av dom var det som hade plastkortet .

Arbetsmiljöverket publicerar fortlöpande statistik över arbetsrelaterade dödsolyckor (anställda och företagare, ej fritid). Skogsstyrelsen publicerar lite mer detaljer, men grunddata kommer från Arbetsmiljöverket. Är man intresserad får man leta på dessa myndigheters www-platser.

Jag har aldrig sett någon analys och förklaring om varför antalet olyckor ökar eller minskar vissa år, men det är tydligt att stormåren 2005 och 2007 utmärker sig negativt med 10 dödsfall vardera.

För 2012, 2013 och 2014 har Arbetsmiljöverket publicerat följande uppgifter om datum, yrke, ålder, län och händelse för arbetsrelaterade dödsolyckor i samband med trädfällning:

2012-01-31, Lantbrukare, 59 år, Gävleborg, Träffad av fallande träd
2012-02-01, Lantbrukare, 81 år, Örebro län, Träffad av fallande träd
2012-02-03, Skogsarbetare, 57 år, Värmland, Träffad av fallande träd
2012-02-21, Skogsbrukare, 67 år, Västra Götaland, Klämdes mellan 2 stockar, rotvälta
2012-03-19, Skogsbrukare, 49 år, Hallands län, Klämdes under ett träd
2012-05-01, Lantbrukare, 65 år, Västra Götaland, Träffad av fallande träd

2013-02-13, Skogsbrukare, 59 år, Jönköpings län, Träd över sig vid fällning m motorsåg
2013-03-21, Skogsarbetare, 22 år, Skåne, Vid avverkning träffad av stor gren
2013-12-06, Skogshuggare, (ålder saknas), Skåne, Träd över sig vid fällningsarbete

2014-08-27, Skogsarbetare, 34 år, Kronoberg, Träffad av träd vid trädfällning

Det var alltså sex dödsolyckor under 2012, tre under 2013 och hittills ett under 2014 som kan rubriceras som i samband med trädfällning. Samma typ av information som i listan ovan finns för alla arbetsrelaterade dödsolyckor under perioden från 2008 till 2014. Mer detaljer än så finns inte offentligt.


En viktig fråga i sammanhanget är ju hur många liv som räddats respektive hur många olyckor som undvikits tack vara nämnda plastkort?

Jag sitter förvisso inte på facit, men skulle tro att utbildningen i samband med motorsågskörkortet räddat många till både liv och lem.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293358
knaggen skrev:
Mange skrev:Ett litet test...

A) Nämn tre aktörer förutom säker skog som är likvärdiga i utbildning.
B) Nämn vilka bolag de får hugga för efter 1 jan 2015 som har gått alternativ utbildning.

De tre större bolagen här där jag bor kräver Säker Skog minst AB.

Det går åt helvete .
se vilka som sitter i styrelsen snacka om att ha lindat upp dom
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=51559


Det var väl LRF + skogsägarföreningen som en gång startade upp säker skog?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293360
Mange skrev:Ett litet test...

A) Nämn tre aktörer förutom säker skog som är likvärdiga i utbildning.
B) Nämn vilka bolag de får hugga för efter 1 jan 2015 som har gått alternativ utbildning.

De tre större bolagen här där jag bor kräver Säker Skog minst AB.

Några andra " aktörer " i Sverige finns inte, behövs det fler över huvudtaget ? Ett par andra Europeiska utbildningar ska vara, eller i vart fall bli godkända. Klart svar kan nog endast AMV ge.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Sture Andersson  
#293363 Har läst den här tråden,men har inte sett nån som kommenterat nackdelen med att grannar inte kan hjäpa varan i skogen längre om dom inte gott kursen .Vi är några grannar som har hjälpt varan lite då och då.Det är slut med det nu .Ingen av oss kan tänka oss lägga ut så orimligt mycket pengar för att få jobba hos grannen.
Jag tror det kommer bli mer olyckor med ensamarbete nu.
Sen kan man undra hur fan kan en kurs kosta så orimligt mycket pengar.
Vad har dom i timpeng .

En annan fråga gäller detta även röjsåg?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293365
Sture Andersson skrev:Har läst den här tråden,men har inte sett nån som kommenterat nackdelen med att grannar inte kan hjäpa varan i skogen längre om dom inte gott kursen .Vi är några grannar som har hjälpt varan lite då och då.Det är slut med det nu .Ingen av oss kan tänka oss lägga ut så orimligt mycket pengar för att få jobba hos grannen.
Jag tror det kommer bli mer olyckor med ensamarbete nu.
Sen kan man undra hur fan kan en kurs kosta så orimligt mycket pengar.
Vad har dom i timpeng .


Och hur mycket pengar är det då värt för dig för att slippa olyckor då?

Sture Andersson skrev:En annan fråga gäller detta även röjsåg?

Inte än, vad jag vet! Men vänta några år till, så...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#293373 Sveriges Arboristförbunds ordförande är säker på sin sak. AMV kan inte diktera vilken utbildning som kan godkännas. Den springande punkten är att ett teoretiskt och praktiskt prov är godkänt av adekvat utbildare. Det borde innebära att godkänd skogs / naturbruks / arboristutbildning väl når upp till Verkets krav !!!!???

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Robertberg  
#293374
Sture Andersson skrev:Vi är några grannar som har hjälpt varan lite då och då.Det är slut med det nu .Ingen av oss kan tänka oss lägga ut så orimligt mycket pengar för att få jobba hos grannen.
Jag tror det kommer bli mer olyckor med ensamarbete nu.
Sen kan man undra hur fan kan en kurs kosta så orimligt mycket pengar.
Vad har dom i timpeng .

En annan fråga gäller detta även röjsåg?


Går du hos Studierförbundet Vuxenskolan kostar kursen på ca 40 timmar runt 4000:-. När jag gick fick vi efter avklarat prov rabattcheckar hos husqvarna, jonsered och stihl, med dessa checkar kan du spara över 4000:-.
Kursavgiften är dessutom avdragsgill..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293377 Du hade sparat om du fått rabatt check på kursavgiften, inte annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).