Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg

56 inlägg 42041 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

rikard_e  
#300067 Körde in min 560 xpg , kapade 10 trissor på en 50 cm stock. Har tjuvstannat en enda gång!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#300070 HVS:s autotune är att betrakta som " idiotsäker," den är väl testad under flera år innan den släpptes på marknaden. Själv skulle jag först prova ett nytt stift. Jag har kört 550 i 17 månader utan några som helst problem.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

totte  
#300089 Bra råd från Anders, byt stift. Hjälper det inte så är åter till handlarn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Sture Andersson  
#300549 Har en 550 som jag har en kluven inställning till ,när den går finns det nog inget som slår den sågen.
Om man bara kör sågen utav bara helvete i början verkar den gå ricktigt bra,men käns konstigt starta en kall såg och belasta den stenhårt direckt.Sen verkar den inte tåla gå på tomgång för länge .Vid två tillfälle jag kört fast sågen och gott och hämta min andra såg för att såga loss den ,och har inte stängt av den,båda gångerna har sågen dött och varit hopplös att få igång.Sen har jag problem att få igång sågen efter fikarast i bland,blir osäker på om den vill ha gas eller chok.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#300560
Sture Andersson skrev:Har en 550 som jag har en kluven inställning till ,när den går finns det nog inget som slår den sågen.
Om man bara kör sågen utav bara helvete i början verkar den gå ricktigt bra,men käns konstigt starta en kall såg och belasta den stenhårt direckt.Sen verkar den inte tåla gå på tomgång för länge .Vid två tillfälle jag kört fast sågen och gott och hämta min andra såg för att såga loss den ,och har inte stängt av den,båda gångerna har sågen dött och varit hopplös att få igång.Sen har jag problem att få igång sågen efter fikarast i bland,blir osäker på om den vill ha gas eller chok.

Prova först med halvgas, därefter med choke om den stått en stund. Ett nytt stift brukar göra underverk på trilskande sågar. Omedelbart efter start låter jag sågen gå någon halvminut innan jag börjar såga. Angående 550, i dag var första gången jag fällde och kvistade en riktigt grov Tall med sågen sen inköp för 17 månader sedan. HERREJÄVLAR vad sågen gick vid kvistning i de grova grenarna, sågen verkar trivas när man " kör skiten " ur den, ett tag var jag säker på att sågskrället gav det sista innan " kolvdöden "... :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

traktorz  
#300573
Sture Andersson skrev:...och har inte stängt av den,båda gångerna har sågen dött och varit hopplös att få igång.Sen har jag problem att få igång sågen efter fikarast i bland,blir osäker på om den vill ha gas eller chok.


Tändstiftet är ett bra diagnosverktyg, viket jag brukar kolla på våra gamla Jonsered-sågar, ifall de händelsevis uppvisar problem. Fast våra har gamla konventionella förgasare förstås.

Här är några idéer:
-Har tändstiftet rätt färg? Är förgasaren rätt inställd?
-Sotigt? För fet bränsleblandning!
-Torrt? Fel på tankluftningen! Öppna tanklocket och provstarta igen.
-Blött? Fel startprocedur med choke i tid / otid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Seb macahan  
#300579 Jag hade problem med 550. Jag har inte gjort inkörning med belastning. Använde den vanligt från dag 1 men alltid fullgas när sågen ska jobba. Efter lite krångel bytte jag stift, jag hade nog inte kört många timmar innan jag bytte det men sen gick den bra o ja gjort sen dess. En del kan ha nåt strul med luftningen av tanken.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

rikard_e  
#300582 Om man sammanfattar det så verkar det som inkörningen har stor betydelse.
Nu borde det gå in i datorn och nolla värdena så man kan starta om.

Vet att det fanns några 550xp-såg som hade fel på förgasarna, specifikt då med autotunen, bluddrade och gick orent, detta var väl fabriksfel och åtgärdades av husvqvarna, och de var rätt kvicka med att ordna till det på bandet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#300647 Enligt en HVA tekniker jag pratade med i dag, mår sågen väl av att förutom inkörning enligt manual, få gå riktigt rejält under något längre tid. Det innefattar b.l.a att alltid köra på absolut full gas i alla lägen, den ska gärna få kämpa i lite grövre virke, detta för att autotunen ska kunna ställa in rätt bränslemängd... :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300654 Hmm, låter inte som förstagallring är rätt metod...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#300656
Mangan skrev:Hmm, låter inte som förstagallring är rätt metod...
Bara sågen körs i ackordstempo så.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

svampbob  
#300661 Jag tror att jag redan har tagit upp det här med pensionärskörda sågar. Jag tyckte att min 550 inte varvade ut fullt efter att 80-åringen där hemma hade haft den en dag. I förra veckan då hans 346 pajade tog han min andra nyare 550 och då klagade han på att den drog så mycket bensin. Det måste också vara ett utslag av pensionärshandhavande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

totte  
#300675 Tycker nog att mycket pekar på att det är långt kvar innan autotune är acceptabelt bra. Är som om en bil inte skulle gå vettigt om den inte får sig en repa på fullgas på autobahn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300864
anersimyra skrev:Enligt en HVA tekniker jag pratade med i dag, mår sågen väl av att förutom inkörning enligt manual, få gå riktigt rejält under något längre tid. Det innefattar b.l.a att alltid köra på absolut full gas i alla lägen, den ska gärna få kämpa i lite grövre virke, detta för att autotunen ska kunna ställa in rätt bränslemängd... :geek: :smile:



Litet motsägelsefullt då den enligt manualen inte ska gå på hög belastning under längre tid de första 10 timmarna. Tycker HVA har krånglat till det i onödan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300866 Såg att Entreprenadbutiken säljer den här sågen för 7300:-.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).