Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg

56 inlägg 42054 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 550 xpg

Faxe  
#276339 Någon som vet hur man ska kalibrera en Husqvarna 550 xpg?
Den är alldeles ny har sågat två träd men när man låter den stå en stund så stannar den,
Det står inget i manualen hur man gör.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

jannee  
#276341 Normalt sett ska den inte stanna, justera sig själv. Kan "kanske" hjälpa om du kör riktigt hårt en stund.
Fungerar inte detta ska återförsäljaren justera in rätt tomgång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Tosca  
#276344 Om du tittar i Bruksanvisningen på Underhåll står det om Autotune och hur du ska göra för att kalibrera.
Kapa i stock kontinuerligt under 3-5 min tror jag det står.
Stannar sågen fortfarande på tomgång efter att du gjort detta får du nog ta den till återförsäljaren för felsökning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Dobben  
#276375 Vem fasen har stock liggandes till ingen annan nytta som tar 3-5min att kapa?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

T Landström  
#276376 Man kan väl göra flera kap under den tiden...

Min 550 gick lite knepigt på tomgång sista tur jag va till skogen...va lite varmare än senaste gången jag va ut...men efter att jag fällt första trädet gick den som den skulle...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276455
Dobben skrev:Vem fasen har stock liggandes till ingen annan nytta som tar 3-5min att kapa?

Jag har nog en eller två som 550 har några minuter för sig o tugga igenom.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276458
Dobben skrev:Vem fasen har stock liggandes till ingen annan nytta som tar 3-5min att kapa?


Stensåga kedjan först, så lär de flesta skogsägare ha sådana stockar hemma :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#276482 Använd stubbarna att kalibrera med. :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

cruisern  
#276499 Jag lånade ut min till en "yrkeshuggare" som lät sågen få en rejäl inkörning. Efter det så blev sågen mycket rappare

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Hema  
#276502
Faxe skrev:Någon som vet hur man ska kalibrera en Husqvarna 550 xpg?
Den är alldeles ny har sågat två träd men när man låter den stå en stund så stannar den,
Det står inget i manualen hur man gör.


På dig låter det som att den gör sitt jobb under användning, men efter lite tomgångskörning stannar den. Då låter det i mina öron som att Husqvarna aktiverat funktionen stadszon = Tomgångskörning förbjuden över en minut!

Nee jag skojar, lyssna på Mange & Co.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

cruisern  
#276504 550 har varit ute på den svenska marknaden i ca 2 år. Under denna tid borde Husqvarna fått en del återkoppling huruvida programvaran för autotune fungerar och hur den kan förbättras. Inkörningsproceduren kan tänkas påveras av detta. Någon som har uppdaterat sin programvara? Vad är det i så fall som blivit bättre?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300021 Har kört med min nya 550XPG i några timmar. I början helt OK men nu börjar den krångla. När den blir varm stannar den efter kort tid på tomgång och är sedan apsvår att få igång. Kommer den väl igång så dör den efter ett tag igen om jag inte hela tiden varvar den. Fruktansvärt irriterande. Har kört den genom stock enligt instruktion men tycker det verkar ett steg bakåt att man ska leta upp en stock fört att såga i med jämna mellanrum. Verkar inte hjälpa heller. Tillbaka till lokala handlaren som får fixa. Börjar redan längta efter min Hitachi CS33 som hittills aldrig krånglat, trots 6 års trogen tjänst. På återhörande!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

jannee  
#300033 En äldre bekant till mig har haft sin 550 nu i snart 1 månad och TRÖTTNAT. Går som en kratta och på 2 timmar gjorde han av med 6 fulla tankar. Vi får se om återförsäljaren kan få någon ordning på skiten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300046 Bensinförbrukningen är helt OK och den går underbart när jag sågar men att det ska krångla på tomgång och inte gå att starta när den är varm är inte OK. Ska leta upp stocken Sture och köra loss på som ett sista försök. Annars tbax till hökaren med sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Jim_the_one  
#300053 Bara in med den till handlarn om den inte går som den ska. Nya saker ska gå som dom ska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).