Motorsåg och handhållet

Få igång Husqvarna 240 SG

20 inlägg 14004 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få igång Husqvarna 240 SG

v38  
#275251 Gnista finns
Bränsle finns
Choken på
Gasen på
Handtagsvärme av
Inte vågat ändra nåt på skruvarna... funkade ju sist den va igång

Dragit 1000 gånger och lyckas inte få igång den...efter att den stått i flera år

Hjälp mig



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Astrix1  
#275255 Har du dragit så många gåner så borde du sett om tändstiftet är blöt, om soppan kommer fram. Tändstiftet kan även behöva bytas fast knista finns. kolla även soppaslang kan vara torrsprickor.
Mvh astrix1

Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Blivande snickare  
#275257 Har du provat att ge den en sup via luftfiltret?

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

totte  
#275259 Gammalt bränsle har beckat igen den och/eller så har membranen i förgasaren hårdnat, eventuellt är det sprickor i bränsleslangarna. Testa snickarns tips, tänder den till då så får den inte fram soppan. Med lite tur kan den till och med hosta igång med några upprepade försök. Du har väl tömt ut all gammal soppa och tankat nytt?

Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

v38  
#275260 det var inget bränsle kvar så jag tankade den full och började försöka få igång den

ska jag öppna förgasaren och se om jag hittar nåt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

v38  
#275262
Blivande snickare skrev:Har du provat att ge den en sup via luftfiltret?


provar imorgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

v38  
#275283 En fråga:

Ska kedjebromsen vara på eller av då jag startar den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Blivande snickare  
#275287 Ingen skillnad, men om du droppstartar den så är det säkrast att ha den i slagen!

Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

okim78  
#275570 kan vara så att den inte får någon soppa alls.. tät.. hände för mig när ja skulle ha igång min 240..
men med lite pill och skruva i 30 min så går den,,,,

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

anersimyra  
#275589 Jag fick igång en gammal 162:a genom att blötlägga membranen i Aspen över natten, otaliga försök att dra igång sågen misslyckades innan blötläggningen, membranen var hela, men de var alltför stela för att fungera. Sågen startade och gick efter att jag mjukat upp membranen, dock blev de aldrig såpass bra att jag blev nöjd, turligt nog fann jag en fabriksny förgasare på hyllan hos min ÅF. Jag tror du bör försöka hitta nya membran till sågen. :smile: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

totte  
#275619 Brukar vara så, det kan gå att mjuka upp membranen, men det håller som regel inte i längden och blir aldrig riktigt bra. Nya membran brukar sätta sprätt på såna som stått länge.

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Huskyman  
#275872
v38 skrev:En fråga:

Ska kedjebromsen vara på eller av då jag startar den?

Kedjebromsen skall alltid vara tillslagen vid start. Du vill inte slinta och få kedjan på dig när den startar utan broms, tro mig....

Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

v38  
#277272 Om jag häller lite bensin i tändstiftshålet så startar den i 2-3 sekunder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Blivande snickare  
#277276 Då har du problem med bränsletillförseln. Förgasar membranen kanske men börja med bensinslangen. Redan små sprickor kan ställa till det om den får tjuvluft.
Tankfiltret kan vara värt å kolla. Ser det missfärgat ut?.

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

cadence_96  
#338112 Jag drabbades av en nostalgisläng och tänkte försöka få igång farsans gamla 240S som han köpte när jag var typ tre äpplen hög.

Den hade stått i många år så jag började med att putsa bort den värsta smutsen. Tanken var helt tom, så jag fyllde i nytt bränsle, och till min häpnad gick den igång efter inte alltför många drag! Glädjen blev dock kortvarig, för den orkade inte hållas igång och efter en minut av upprepade starter så totalvägrade den.

Efter lite skruvande konstaterade jag glatt det inte verkade vara något större fel än att bränseslangen fått samma konsistens som tuggummi och läckte. Trots att jag bytte till en ny så får jag fortfarande inget liv i sågen.

Gnistan verkar OK, testade också korsbyta stift med min 242:a. Båda stiften funkar i den, men varkendera i 240:an.

Tändstiftet är också blött, så den verkar ju få soppa. Har provat också droppstarta den, men inte minsta lilla livstecken.

Nu är jag ju ingen expert på hur förgasarmembranen ska se ut/kännas, men även om de är stela borde den väl tända till med några droppar i cylindern?

Det som förbryllar mej mest är att den ju faktiskt startade till innan jag bytte bränsleslang, så det borde ju inte vara något katastrofalt fel i cylindern eller så. Farsan har gått bort, så jag kan inte fråga honom heller om det fanns någon speciell orsak till varför sågen blev stående.

Stoppknappen är trasig, så det går inte att stanna sågen på den, men jag har tagit bort den helt, det borde väl inte kunna påverka så länge sladden inte har kontakt med metallen på sågen.

Tacksam om någon har förslag på hur jag kunde gå vidare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).