Motorsåg och handhållet

Få igång Husqvarna 240 SG

20 inlägg 13998 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338117 Det är tvådelat tändsystem på dessa, det kan vara dålig jord/okontaktigt eller kass modul som sitter i startapparaten.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

cadence_96  
#338136 Tack för tipset Mange, går det att kontrollera modulen på något enkelt sätt? Gnistprovare i serie med tändstiftet?

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338147 Jo, det går ju o se om du har gnista eller inte. Likaså om du har stiftet bra jordat.
Rätt, testat och nytt stift...
Men det är svårt op se om det är jämn gnista.

Bäst är o kontrollera att allt är rätt och riktigt.

Jordledning mellan motor och tank, anslutningar, kablar, infästning, ev. sprickor etc..

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

totte  
#338219 Ja. testa igen med att snapsa den, men häll en tesked soppa på luftfiltret, det går oftast mycket bättre än att hälla i cylindern. Om den inte ger några livstecken alls så är det nog tändningen som behöver åtgärdas. Börja med att byta stift.

Om det är en 240S och inte SE eller SG så skall den ha brytarsystem. Det går att renovera.

Ett alternativt problem kan vara att vevaxeltätningarna är helt slut. Är de gamla och hårda så går det ofta att få igång sågen, men sen smulas de sönder och det blir en rejält luftläcka.

Användarvisningsbild

Re: Få igång Husqvarna 240 SG

cadence_96  
#338260 Tack Totte!

Kanske lite dumt av mej att "kapa" en 240 SG-tråd när jag har en 240S, ledsen om jag var otydlig där, så det är brytarsystem.

Jag hade inget nytt stift liggande, men lånade från 242:an, det är inte sågat många tankar med det stiftet men det blev inte bättre med det.

Grannen kom över och när vi turades om att dra länge med fullgas i stället för halvgas och CRC Bräkleen som startgas så gick den faktiskt igång en stund igen. Den gick inte bra och efter att den svalnat var det totalstopp igen, inga livstecken alls.

Eftersom den stått länge kanske det är just vevaxeltätningarna som är slut. Nu har jag såpass nybörjare att jag aldrig öppnat en såg längre än för att byta drev. Måste man klyva 240:an för att byta vevaxeltätningarna? Kan man komma åt åtminstone den ena med mindre jobb för att se om det är det som är problemet? Jag försökte se hur långt in jag kunde komma från drevsidan, men körde fast rätt tidigt: behöver man en speciell avdragare för att få loss brickan under drevet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).