Motorsåg och handhållet

Skillnad på Oregon LPX/BPX?

15 inlägg 8950 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Jontelito  
#274784 Jag går och rotkapar och ska beställa en laddning nya kedjor. Vad är den "stora" skillnaden på Oregons 20LPX och 20BPX? Märker man nån sörre skillnad och isf på vad? Är nån av dom lätare/svårare att fila osv?


MVH/Jonte



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274800 20LPX skär bättre i kap, lite svårare att fila.
20BPX tål mer bus, lättare att kvista med, lite lättare att fila/mer förlåtande och skär något saktare.

För din del hade jag nog valt LPX om det är rent o fint.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Jontelito  
#274802 Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274916 Om du rotkapar vindfällen så håller jag tyvärr inte med min vän Mange! jag väljer BPX alla dar i veckan om det är frågan om rotkapning! så det är helt upp till dig att avgöra vem som troligtvis har rätt!;-)

hur ofta är det "rent" virke när man rotkapar vindfällen? :roll:

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274917 Eg opplever at bpx kapper fortere enn lpx og hadde også valgt bpx kjedet.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

totte  
#274924 Ja det nämndes inte, men det Huggarn är inne på är att LPX är betydligt känsligare för föroreningar, misstänker man att man skall kapa skitigt virke, välj BPX.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274953 Det ska vara rent o fint om LPX ska vara nån fördel.
Så skitigt timmer är ingen höjdare.
I storm upparbetning efter Per, Gudrun o de andra fanns mycket såg med LPX. En hel hög 70cc levererades kort efter Gudrun, 99% med mejseltand.

Visst är det sällsynt med skog som är ren o fin i roten, men granna stubbar finns det gott om.
Detta beror på vad man hugger o hur kort stubbe ska vara.

LPX är Mejseltand. Alla fällesåg här nere har mejseltand så för mig är det lika självklart oavsett delning om sågen orkar dra. Dock är det oftast större såg och 3/8 men det går en del 55-60cc som fällsåg med och mejsel kedja.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

åberg  
#274960 Jämförde LPX mot BPX, båda nya ur kartong, på en 254. Kommer inte ihåg hur mycket det skiljde men LPX var snabbare. Tror papperslappen med siffror åkte med i den dokumentförstörare som kallas tvättmaskin. :smile:

Kommer däremot ihåg att BPX är mer förlåtande när man har för dålig fart på kedjan vid ansättning. LPX rycker och skakar mer om man hanterar den fel på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Jontelito  
#274964 Beställde 10st LPX efter Manges svar, får se då hur det funkar. Har köpt ett antall HVA-kedjor av den lokale handlaren nu en period men tänder går av mm och jag tycker generellt att det är ett överpris på HVA:s kedjor. Visst är det ofta skitigt, och man gör ju så korta stubbar det går inom rimliga gränser förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274972 Oftast är rena fällsåg i större cc av en anledning. Svårt att få till en bra allroundsåg som håller oavsett kedja. Inget kul o kvista med stora såg så dilemmat som funnits i alla tider kvarstår.

Ska man bara fälla och det är normal skog tycker jag du gör rätt i köpet.
Nu återstår det o se om din såg gillar det...

Två tipps!
Supervasst, höga ryttare och bra varv ska du se det går. Tryck inte på, fila inte ner ryttare förrän minst halvsliten.

Har du tio kedjor nu så byt svärd o drev med och rotera kedjorna så får du ut mer för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275031 Jag kör numera 21LPX till en 346:a så snart som det rör sig om 2:a-gallring eller fällning (mest gran och tall här hemma). Det känns som att det går betydligt fortare än med 21BPX. På fällsågen är det bara 72LPX som gäller. 21LPX funkar även bra vid rotkapning av vindfällen. Min jämförele här är 242XP med BPX för Gudrun-virket och 346 Classic med LPX för de fåtal Simone-träd som föll här, Gudrun tog nog det mesta.

Håller helt med Mange om ryttarna, med LP-kedjor skall man inte fila ner dem i onödan.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

SawTroll  
#275261
Mange skrev:20LPX skär bättre i kap, lite svårare att fila.
20BPX tål mer bus, lättare att kvista med, lite lättare att fila/mer förlåtande och skär något saktare.

För din del hade jag nog valt LPX om det är rent o fint.


Jeg er enig, bortsett ifra at jeg finner LP/LPX lettest å file riktig - sannsynligvis på grunn av at meisel gir bedre referanse enn halv-meisel.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Jontelito  
#275513 Ok, ja då hoppas jag att det fungerar bra med den här kedjan, blir spännande att testa.

/Jonte

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275616 Men har du sjangsen til det så test også med ett bra filt bpx kjede, kanskje du blir overraska.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på Oregon LPX/BPX?

Jontelito  
#275826 Det ska jag göra, roligast och bäst när man kan testa vid samma tillfälle och jämföra. Har kört slut på några 95VPX i vinter men det är ingen höjdarkedja.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).