Motorsåg och handhållet

Stihl MS280 C-BI

12 inlägg 6236 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS280 C-BI

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19807 Hejs..Är det någon som har provkört/köpt Stihls nya med "intelligent motorstyrning"..?Jag är lite nyfiken på om dom funkar bra..Alltid bra med nya innovationer.
Sedan är det väl en annan sak hur det funkar i verkligheten.. :)
Mvh. Ulf



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19881 Jaha..Det verkar vara lite tunnsått med erfarenheterna av C-BI:n..
Jag formulerar om frågan lite..Är det bra att det blir mer elektronik i sågarna..? Eller är det av ondo? Jag tycker personligen inte att det behövs så mycket justeringar på sågen så länge man sköter luftfilter och övrigt underhåll..Och frågan är också hur pass "intelligent" en sådan här motorstyrning är egentligen.?Känner den av att: "I dag så ska det köras gallring så det är bäst att ha en jäkla acceleration." Eller känner den av att det kommer att köras tung körning på vedbacken..
Låt höra om det finns mer åsikter om mer elektronik i sågarna..
Mvh. Ulf

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19884 Jag tror det är en smaksak så länge systemet funkar som det skall, det är ju inte alla som gillar att ställa in förgasaren på sin såg för olika förhållanden och då är det ju ett bra alternativ.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19921
Ulf skrev:Jaha..Det verkar vara lite tunnsått med erfarenheterna av C-BI:n..
Jag formulerar om frågan lite..Är det bra att det blir mer elektronik i sågarna..? Eller är det av ondo? Jag tycker personligen inte att det behövs så mycket justeringar på sågen så länge man sköter luftfilter och övrigt underhåll..Och frågan är också hur pass "intelligent" en sådan här motorstyrning är egentligen.?Känner den av att: "I dag så ska det köras gallring så det är bäst att ha en jäkla acceleration." Eller känner den av att det kommer att köras tung körning på vedbacken..
Låt höra om det finns mer åsikter om mer elektronik i sågarna..
Mvh. Ulf


Jag är av åsikten ju mindre elektronik ju mer användarvänlig. "jag hatar att se om några år en såg med integrerad windows programvara som säger " vill du installera den nya kjedjan och formatera om oljepumpen?"

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19938 Jag tror nog vi kommer att få se mer elektronik i sågarna..precis som i allt annat.Alla tillverkare måste få fram något "nytt" som säljer och som binder kunderna till dom..Tänker bara på biltillverkarna och alla dessa styrenheter som proppas in i bilarna med var sin programvara.
Men, jag håller med dig gossebear..Det är bäst om det är så enkelt som möjligt.. :)

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19947
Ulf skrev:Jag tror nog vi kommer att få se mer elektronik i sågarna..precis som i allt annat.Alla tillverkare måste få fram något "nytt" som säljer och som binder kunderna till dom..


Finns efterfrågan o prudukten säljer så blir det så!

Köp inte skrotet om ni inte vill ha det, det finns såg utan, detta eär en test som många andra. Kan tänka mig det glittrar i ögonen på några när de läser "datastyrt" "nyhet" "nu förbättrad" etc.

Släpp bra prudukter som håller o går så säljer de utan en massa glitter.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19949 Undras om filterrengöringsintervallerna förlängs med detta systemet.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20013 PGA detta?

Tveksamt....

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20064 Får nog ta och kolla upp det här med 280N får väl ta och låna ett av återförsäljaren. PÅ hemsidan stod det även att mikroproccesorer skulle vara med i bilden. Då får man väl snart gå en datakunskap kurs!!!!!!! :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback
fm  
#20068 Jag har en 280. Den är lite äldre så den har inte den senaste automatiken i förgasaren.
Det är en kanonsåg

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20084 Haha vad roligt den dagen man får "bluescreen" på motorsågen när man står o jobbar =)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20092 För att inte tala om när man måste ta ur batteriet, börja rycka ut bränsleslangen eller skruva av luftfiltret och stoppa luften för att få stopp på en såg som hängt sig eftersom både choke och stoppknapp styrs av mjukvara.

Otrolig framtid? Hur många har inte behövt ta ur batteriet från mobilen bara för att den hängt sig och inte går att stänga av?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).