Sida 2 av 6

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: tis 18 mar 2014, 20:58
av tallen100
röjar kalle skrev:Dukan pröva och ringa Bill Lindfors Westside Motor i Stockholm 08-6454004 han har sålt jonseredsmotorsågar sedan stenåldern

Sågföraren i den svenska klassikern Motorsågen :smile: :smile:

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: ons 19 mar 2014, 03:04
av Westra Aros
Utmärkt film, jag kan inte göra annat än att idolisera dom griniga gamla gubbarna.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: ons 19 mar 2014, 10:21
av totte
Westra Aros skrev:Kompet ligger strax under 10 bar så det är nog där problemet ligger, Jag ska ringa och fråga han Jag köpte den av om han har kolvringar.


Ja det är mycket lågt för den sågen. Börja med att ta av cylindern och kolla så inte ringarna beckat fast i spåren.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 18:28
av Westra Aros
Liten uppdatering, var på väg att ta av cylindern och titta på kolvringarna men en det skulle ner en alm nu idag så jag blev tvungen att sätta ihop den igen, så jag sågade och den gick utmärkt och orkade med bara man inte använde nedersta mothållstanden, men när jag stängde av sågen för att prata med pappa märkte vi båda att det pös ur tanklocket, mot bättre vetande skruvade jag av locket och sen stog soppan som en fontän över mig.

är detta ett vanligt på gamla sågar?

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 19:21
av Mange
Vibrationer orsakat av olika saker skapar ett ibland osedvanligt tryck i tankarna på såg utan två kropps system/avvibrerad tank. Bränslets egenskaper spelar in med. Även annat..

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 19:32
av Westra Aros
okej, är det något jag behöver oroa mig för i framtiden.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 21:00
av Mange
Förhoppningsvis inte. Du kanske lär dig o förebygga lite mer för att förhindra detta.
Så mycket tryck som du beskriver är inte normalt ens för xf.

Pysa till ska det, men inte sprutas ut bränsle!

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 21:16
av totte
Det som oroar lite är om sågen går för magert och blir för varm, så det är därför det bygger tryck i tanken. Jag skulle inte köra alls med sågen förrän den blir renoverad. Kan ju inte veta om det är så, men ta inte risken, går den för varm har du stor risk för oreparabla skador på cylinder och kolv.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: lör 22 mar 2014, 21:21
av Mange
Du ska nog inte använda sågen alls förrän du har lite kött på benen. Särskilt inte fälla med den och helst inte kapa förrän du vet vilka risker du tar.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: sön 23 mar 2014, 00:59
av Westra Aros
Jag ställde genast ner högvarvet lite utifall att.
En liten off topic fråga Mange, du råkar inte möjligtvis känna Anders Saxholm?

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: sön 23 mar 2014, 18:24
av Mange
Jo, det gör jag. Han är med Skrotsamlare...

I mitteln med ansiktet mot kamera. Står och begrundar ett fint lastat släp.

Bild

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: sön 23 mar 2014, 20:28
av Westra Aros
Det var nämligen honom Jag köpte sågen av och ska dit i veckan och köpa fler. Har även köpt en mcculloh d44 och 1-51 av honom.

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: sön 23 mar 2014, 20:34
av Mange
Hälsa så gott!

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: sön 23 mar 2014, 23:09
av totte
Jamen hälsa till Anders från Torsten också!

Re: Trimma Jonsered XF

Postat: mån 24 mar 2014, 01:08
av Westra Aros
Det ska jag göra.

stämmer maxvarvet som står på den här sidan, har för mig att min varvade på tok för mycket isåfall

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Kul att det står vibrationsfri i reklambilden.