Motorsåg och handhållet

Trimma Jonsered XF

80 inlägg 28795 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

tallen100  
#271890
röjar kalle skrev:Dukan pröva och ringa Bill Lindfors Westside Motor i Stockholm 08-6454004 han har sålt jonseredsmotorsågar sedan stenåldern

Sågföraren i den svenska klassikern Motorsågen :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271921 Utmärkt film, jag kan inte göra annat än att idolisera dom griniga gamla gubbarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#271948
Westra Aros skrev:Kompet ligger strax under 10 bar så det är nog där problemet ligger, Jag ska ringa och fråga han Jag köpte den av om han har kolvringar.


Ja det är mycket lågt för den sågen. Börja med att ta av cylindern och kolla så inte ringarna beckat fast i spåren.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#272644 Liten uppdatering, var på väg att ta av cylindern och titta på kolvringarna men en det skulle ner en alm nu idag så jag blev tvungen att sätta ihop den igen, så jag sågade och den gick utmärkt och orkade med bara man inte använde nedersta mothållstanden, men när jag stängde av sågen för att prata med pappa märkte vi båda att det pös ur tanklocket, mot bättre vetande skruvade jag av locket och sen stog soppan som en fontän över mig.

är detta ett vanligt på gamla sågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272677 Vibrationer orsakat av olika saker skapar ett ibland osedvanligt tryck i tankarna på såg utan två kropps system/avvibrerad tank. Bränslets egenskaper spelar in med. Även annat..

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#272681 okej, är det något jag behöver oroa mig för i framtiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272710 Förhoppningsvis inte. Du kanske lär dig o förebygga lite mer för att förhindra detta.
Så mycket tryck som du beskriver är inte normalt ens för xf.

Pysa till ska det, men inte sprutas ut bränsle!

Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#272718 Det som oroar lite är om sågen går för magert och blir för varm, så det är därför det bygger tryck i tanken. Jag skulle inte köra alls med sågen förrän den blir renoverad. Kan ju inte veta om det är så, men ta inte risken, går den för varm har du stor risk för oreparabla skador på cylinder och kolv.

Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272722 Du ska nog inte använda sågen alls förrän du har lite kött på benen. Särskilt inte fälla med den och helst inte kapa förrän du vet vilka risker du tar.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#272761 Jag ställde genast ner högvarvet lite utifall att.
En liten off topic fråga Mange, du råkar inte möjligtvis känna Anders Saxholm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272864 Jo, det gör jag. Han är med Skrotsamlare...

I mitteln med ansiktet mot kamera. Står och begrundar ett fint lastat släp.

Bild

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#272890 Det var nämligen honom Jag köpte sågen av och ska dit i veckan och köpa fler. Har även köpt en mcculloh d44 och 1-51 av honom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272895 Hälsa så gott!

Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#272946 Jamen hälsa till Anders från Torsten också!

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#272952 Det ska jag göra.

stämmer maxvarvet som står på den här sidan, har för mig att min varvade på tok för mycket isåfall

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Kul att det står vibrationsfri i reklambilden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).