Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 96212 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#271624 Avseende ämnet

Mycket bra uppmärksammat av Vedia.se. Om riktskär och fällskär går omlott så är brytmånen i praktiken avsågad vilket kan vara livsfarligt.

Utanför ämnet

röjar kalle skrev:Nu fick jag fart på debatten alltid bra ventilera olika åsikter.Vill heller inte påstå attdet dom lär ut på kurserna är fel tvärt om.Men att tro att det dom lär ut där är detenda som gäller är att vara ute på hal is.På den korta tiden som dom kurserna hålls blir du ingen trädfällare när jag började min bana räknade man 4 års vana innan man kunde räknas som van skogshuggare- Jag vill inte framhäva mig som någon guru i skogshuggeri men i mina ögon så blir det lite löjligt att tvinga yrkesfolk att gå kurs som har jobbat 30-40 år i skogen så jag måste PROOOOOOOOSTERA.

Två missuppfattningar i det ovanstående, följande gäller:

1. Ingen representant för Säker Skog, ingen certifierad motorsågsinstruktör och ingen seriös kursledare har någonsin påstått att en nybörjare skulle bli en fullfjädrad trädfällare eller proffshuggare efter en kurs. Säker Skog-verksamheten startades av LRF med syftet att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. En kurs ger de erfarna nya metoder som minskar riskerna och förbättrar deras prestation, nybörjarna får en bra grundnivå att utgå från när de övar och skaffar sig erfarenhet.

2. Ingen är tvingad att gå kurs. Arbetsmiljöverkets kunskapskrav fr.o.m. 2015-01-01 är att "Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras." (§17 i AFS 2012:1) Självverksamma som arbetar på egen fastighet är undantagna från kunskapskravet. Om man anser att man redan kan allt så är det fritt fram att boka in ett prov direkt. Erfarenheten säger dock att ingen klarar proven utan åtminstone självstudier (man kan t.ex. studera checklistor för de praktiska proven som finns att hämta från http://www.sakerskog.se).

röjar kalle skrev:Så det är kursledarens ord som är lag så bara för att man inte köper allt dom säger så klarar man inte kursen.Jag förstår att han stack hem.Om hans metoder hadevarit farliga hade han inte överlevt i 49 år i skogen

Givetvis är det inte så att kursledarens ord är lag, men däremot kan en instruktör och en erfaren kursledare motivera varför man förordar ett viss metodik och varför alternativen är sämre. Om man inte kan motivera sitt eget arbetssätt på annat sätt än att "så gjorde man förr", så är det dags att ta sig en fundering.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Anton k  
#271639
mghg skrev:Avseende ämnet

Mycket bra uppmärksammat av Vedia.se. Om riktskär och fällskär går omlott så är brytmånen i praktiken avsågad vilket kan vara livsfarligt.

Utanför ämnet

röjar kalle skrev:Nu fick jag fart på debatten alltid bra ventilera olika åsikter.Vill heller inte påstå attdet dom lär ut på kurserna är fel tvärt om.Men att tro att det dom lär ut där är detenda som gäller är att vara ute på hal is.På den korta tiden som dom kurserna hålls blir du ingen trädfällare när jag började min bana räknade man 4 års vana innan man kunde räknas som van skogshuggare- Jag vill inte framhäva mig som någon guru i skogshuggeri men i mina ögon så blir det lite löjligt att tvinga yrkesfolk att gå kurs som har jobbat 30-40 år i skogen så jag måste PROOOOOOOOSTERA.

Två missuppfattningar i det ovanstående, följande gäller:

1. Ingen representant för Säker Skog, ingen certifierad motorsågsinstruktör och ingen seriös kursledare har någonsin påstått att en nybörjare skulle bli en fullfjädrad trädfällare eller proffshuggare efter en kurs. Säker Skog-verksamheten startades av LRF med syftet att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. En kurs ger de erfarna nya metoder som minskar riskerna och förbättrar deras prestation, nybörjarna får en bra grundnivå att utgå från när de övar och skaffar sig erfarenhet.

2. Ingen är tvingad att gå kurs. Arbetsmiljöverkets kunskapskrav fr.o.m. 2015-01-01 är att "Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras." (§17 i AFS 2012:1) Självverksamma som arbetar på egen fastighet är undantagna från kunskapskravet. Om man anser att man redan kan allt så är det fritt fram att boka in ett prov direkt. Erfarenheten säger dock att ingen klarar proven utan åtminstone självstudier (man kan t.ex. studera checklistor för de praktiska proven som finns att hämta från http://www.sakerskog.se).

röjar kalle skrev:Så det är kursledarens ord som är lag så bara för att man inte köper allt dom säger så klarar man inte kursen.Jag förstår att han stack hem.Om hans metoder hadevarit farliga hade han inte överlevt i 49 år i skogen

Givetvis är det inte så att kursledarens ord är lag, men däremot kan en instruktör och en erfaren kursledare motivera varför man förordar ett viss metodik och varför alternativen är sämre. Om man inte kan motivera sitt eget arbetssätt på annat sätt än att "så gjorde man förr", så är det dags att ta sig en fundering.

Om vi fortsätter utanför ämnet så efter att ha gått kursen har jag ändrat två saker. Det ena är att använda smalare brytmån, tre centimeter om det inte är nått speciellt på ett större träd o det andra är att ha ett mindre riktskär, öppningsvinkeln är fortfarande stor men att jag inte går in så långt i trädet längre. Man vill ju inte såga mer än nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#271654 Men vem har utbildat kursledarna? Eller har dom "bara" erfarenhet...

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

axwell  
#271656
Mange skrev:
Tävling? Om inte du betalade, vem betalade din del då?


Det var ett helt gäng som var med och betalade, EU var en av dem.
Sponsorerna (Stihl) hade lite priser till genomgången av "hemläxan".

"Tävling", nej en kurs med "morötter", avslutningen på länsnivå var i form av en tävling med bla frågor om så ovidkommande saker som husmorsföreningen namn.

Två sågar, en Stihl 261 som var under lansering och en Husqvarna (?) med "trio brake", vinnaren fick välja först.
Senast redigerad av axwell mån 17 mar 2014, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271658 Var någonstans har jag ens skrivit att det är jag som har betalat för att gå någon kurs .
Jag har gått den kursen ja. Men arbetsförmedlingen var finansiären, det var min arbetsgivare som jag jobbade åt då som tyckte jag var för ringrostig på enklare moment så jag behövde uppdatera mina kunskaper.
Det praktiska klarade jag galant på kursen men svarade fel på 4 frågor för mycket på teori provet så därav blev det inget kort då vid det tillfället .Nytt prov skulle kosta 1800:-att avägga, vilket jag ansåg att det betalar jag inte själv.
Inte ens mina skolbetyg på motormanuell avverkning skulle hålla mig ryggen fri nästa år om jag hugger åt någon annan utan att ha motossågkörkort.
Men många gamla gubbar tror det bla annat så hävdar lantmästaren som jobbar verksamt i grannenas skog att han klarar sig på det.
Det är ungefär som att polisen tar en person som inte klarade uppkörningen skulle då föraren svara att vadå jag har lärt mig att köra på trafikskolan! ett sådant svar skiter ju ändå polisen i föraren är i vilket fall som hellst obehörig för att köra bil ute trafik ändå .

Sedan påvisar ju förståss ett körkort bara att man har klarat utbildares direktiv och att det kräv många timmars praktik sedan innan man har rutin i det man gör .

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271663 Pengarna ska fram såvida Säker skog inte gör det gratis vilket de hävdar att de inte gör.

Många motsäger sig att det ska användas skattemedel som i husky346 fall. Det är väl en åsikt man kan ha. Men det ska vara lika för alla och det är det inte.

Morot, pris eller vad du kallar det ska absolut inte förekomma i en behörighets kurs!
Detta är bara löjligt och väldigt oseriöst från alla håll.

Ett bra sätt o lura pengar av folk för att sko sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#271665
tallen100 skrev:Men vem har utbildat kursledarna? Eller har dom "bara" erfarenhet...

Den kunskap som förmedlas inom ramen för Säker Skog har sin grund i forskning (t.ex. träböjningsexperiment) och praktisk erfarenhet av motorsågsarbete. Den som examinerar vid prov för motorsågskörkort måste vara en instruktör som utbildats och certifierats av Säker Skog. För att vara kursledare behöver man ha själv ha tagit motorsågskörkort och gått en kursledarutbildning. Olika kursledare har olika upplägg på sina kurser (som ofta anpassas efter kursdeltagarna), men proven som examineras av certifierade instruktörer är alltid de samma.

Det ovanstående gäller för Säker Skog och motorsågskörkort, det kan givetvis finnas andra utbildningssystem som också leder fram till dokumenterade prov (vilket alltså är det som krävs av Arbetsmiljöverket fr.o.m. 2015-01-01).

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271694 Det skulle vara intressant att se meritlistan över säker skogs instruktörer alla ihop.

Erfarenhet,yrkesverksamhet antal år,utbildningar osv.

Så sätt ingång och skriv.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271695 Det skulle vara intressant att se meritlistan över säker skogs instruktörer alla ihop.

Erfarenhet,yrkesverksamhet antal år,utbildningar osv.

Så sätt ingång och skriv.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#271697 Ja det skulle vara väldigt intressant...

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

T Landström  
#271698 Instruktören som jag hade när jag tog kortet hade gott Skogsbruksskola och jobbat över 25 år som manuellhuggare innan han skolade om sig till lärare och jobbat på både Södra Viken och Lillerud.

Känns som vi haft denna diskussionen tidigare med samma motvilja till att lära sig något nytt eller bättra på sina kunskaper...
Det är något jag saknar på mitt jobb...väldigt dåligt med kurser och utbildningar...

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#271718
röjar kalle skrev:Det skulle vara intressant att se meritlistan över säker skogs instruktörer alla ihop.

Erfarenhet,yrkesverksamhet antal år,utbildningar osv.

Så sätt ingång och skriv.

Det här var en löjeväckande begäran. Det finns i dagsläget 238 motorsågs- och röjsågsinstruktörer som certifierats av Säker Skog.

En av dessa instruktörer är Svante Hansson, jag kan inte hans meritlista men följande två filmer visar en hel del om vad han går för:



Om Röjar kalle m.fl. inte vill gå kurs så är ni inte tvingade. Behöver man uppfylla Arbetsmiljöverkets krav så kan man gå direkt på provet och för självverksamma som arbetar i egen skog finns inget kunskapskrav. Men det är bara dumt att ifrågasätta förmedling av kunskap i en tråd som ursprungligen handlade om att Jula har en livsfarlig instruktion som innebär avsågad brytmån.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271736 Har just varit ute och googlat på nätet och fick fram hela den här säkerskogs grejen var riktad till självverksamma skogsarbetande jord och skogsbrukare-För att förbättra deras säkerhets tänk angående skydd,arbetsteknik osv. Studien var gjord 2004 man intervjuade ett antal småländska jord och skogsbrukare fick också svara på ett frågeformulär.Dom skiter ni tydligen i dom behöver inte körkort på motorsåg det var ju dom man ville förbättra för med hela säkerskogsgrejen.Men det är väl känsligt det vart ett djävla liv kan jag misstänka så för att inte förlora medlemmar.Så då ger ni på oss istället och tror att man är så dum och köper allt ni hittar på.Det var inte jag som började bara frågade om pojkarna hade hört talas om brytjärn.Nog pratat om det här.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271796
mghg skrev:
röjar kalle skrev:Det skulle vara intressant att se meritlistan över säker skogs instruktörer alla ihop.

Erfarenhet,yrkesverksamhet antal år,utbildningar osv.

Så sätt ingång och skriv.

Det här var en löjeväckande begäran. Det finns i dagsläget 238 motorsågs- och röjsågsinstruktörer som certifierats av Säker Skog.

En av dessa instruktörer är Svante Hansson, jag kan inte hans meritlista men följande två filmer visar en hel del om vad han går för:



Om Röjar kalle m.fl. inte vill gå kurs så är ni inte tvingade. Behöver man uppfylla Arbetsmiljöverkets krav så kan man gå direkt på provet och för självverksamma som arbetar i egen skog finns inget kunskapskrav. Men det är bara dumt att ifrågasätta förmedling av kunskap i en tråd som ursprungligen handlade om att Jula har en livsfarlig instruktion som innebär avsågad brytmån.

Det finns certifierade instruktörer som borde göra något annat knyppling t.e.x
Arbetsmiljöverket säger att finns det ett ubildnings intyg så går det lika bra och ett sånt intyg kan vem som helst skriva ut i praktiken.
Ser man hur dom lär ut så är det inget nytt samma fick man lära sig på skogsbruksskola och ser man hur Svante Hanson har tumgreppet så borde han ta en kurs själv säger bara patetiskt.
Ser man när förra motorsågs boken komm så såg man hur herr tyr hade hala tummen uppe på bågen och helt plötsligt så var det helt okej att ha de så Ännu mera Patetiskt.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Håkanwistrand  
#271802 Jag har jobbat inom psykiatrin i 25 år å lär mig fortfarande nya saker. Med andra ord blir man väl aldrig fulllärd.
Gäller säkert i skogen oxå där jag är novis.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).