Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 96267 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272569 Är det som en hylsa över kilens ände funkar det, är det en platta funkar det inte så bra.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272572 Svante Hansson har då inte gått någon skogsbruksskola eller kurs av äldre modell.Då hade han lärt sig att ha tummen påbågen är en dödssynd med eller utan triobrake om sågen kastar får han den i ansiktet istället för att den stannar kvar i vänster handen. förstagången någon provar en motorsåg vill man gärna hålla tummen på bågen för man tycker det är lättare att styra sågen.Min fråga till Svante Hansson är du självlärd-

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272580
Mange skrev:Är det som en hylsa över kilens ände funkar det, är det en platta funkar det inte så bra.

Jag köpte en kil som har en hylsa som tillbehör, den är färgad gul och röd. Jag har sett att sådana kilar används i staterna och i Kanada, den är relativt tunn halvvägs, för att sista biten bli relativt brant. Tyvärr fanns inte hylsan på hyllan, jag har alltså inte fått möjlighet att prova.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#272597
röjar kalle skrev:Svante Hansson har då inte gått någon skogsbruksskola eller kurs av äldre modell.Då hade han lärt sig att ha tummen påbågen är en dödssynd med eller utan triobrake om sågen kastar får han den i ansiktet istället för att den stannar kvar i vänster handen. förstagången någon provar en motorsåg vill man gärna hålla tummen på bågen för man tycker det är lättare att styra sågen.Min fråga till Svante Hansson är du självlärd-



Röjjarkalle, om du vill ondgöra dig över instruktörer ang motorsågskort och deras kompetens och div. andra saker vore det väl bättre att du startar en tråd om det istället så kan väl denna tråden få handla om åtminstånde kilar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272626 jag har faktisk tre stycken kilar som jag använder upp i träden, när jag skall toppa träd som jag inte kan fälla hela. Två stycken är av fabrikat Oregon det står på dom warning use eye protection..Så problemet att dom kan gå sönder vet dom om går heller inte att göra något åt så vilket material man än tillverkar kilar i så går dom sönder om man slår på dom.Så om man använder kil hela dagarna i enda så får man räkna att köpa nya rätt så ofta kan jag tänka.jag undrar hur många kilar jag skulle ha gjort av med under 41 år skulle nog vara en hel del om jag använt kil.Säkra hörnet tekniken eller Burträsk metoden som den hette förr är en rätt avancerad metod att lära ut till nybörjare skall man visa fördelarna skall man också visa nackdelarna det framgår inte i Svantes film.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272631 Varför använder du inte träkil? De håller bättre än plast i de flesta fall om man skär ut dom rätt i rätt träslag.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#272634 Då när jag gick säkerskog kursen över 6 år sedan nu så var de två golfbanearbetare med. De hade aldrig kört motorsåg förut, och hade inga problem med att fixa säkra hörnet .
Jag tror nybörjarna tar till sig mer för de har inte lärt sig dumheterna som därimot de stollta erfarna kan hålla på med.
Sedan angående risk för kast min nya moderna såg stannar så fort armen råkar gå mot kastskyddet presis ovanför knölen vid handleden.
Så jag är aldrig rädd för kast upp i ansiktet .

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Blivande snickare  
#272638
röjar kalle skrev:Burträsk metoden som den hette förr är en rätt avancerad metod att lära ut till nybörjare skall man visa fördelarna skall man också visa nackdelarna det framgår inte i Svantes film.

Jag som nybörjare övade säkrahörnet på några bitar på vedbacken innan jag prövade det i skarpt läge. Personligen tyckte inte det var särskilt svårt att lära sig, dom första blev lite för små men det är ju därför man övar...
Några nackdelar har jag ännu inte märkt av men jag är som sagt nybörjare :)
]

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#272641
Husqy346 skrev:
Sedan angående risk för kast min nya moderna såg stannar så fort armen råkar gå mot kastskyddet presis ovanför knölen vid handleden.
Så jag är aldrig rädd för kast upp i ansiktet .

Ingen garanti att kastskyddet inte kan sluta fungera.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272649
Husqy346 skrev:Då när jag gick säkerskog kursen över 6 år sedan nu så var de två golfbanearbetare med. De hade aldrig kört motorsåg förut, och hade inga problem med att fixa säkra hörnet .
Jag tror nybörjarna tar till sig mer för de har inte lärt sig dumheterna som därimot de stollta erfarna kan hålla på med.
Sedan angående risk för kast min nya moderna såg stannar så fort armen råkar gå mot kastskyddet presis ovanför knölen vid handleden.
Så jag är aldrig rädd för kast upp i ansiktet .

Vem har sagt att jag är stollt och håller på med dumheter. Det finns olika sätt att fälla träd enligt filmen så spjälkar alla träd tydligen så därför skall man använda säkra hörnet metoden av erfarendhet min gode man så är icke fallet med det dåligt gjorda riktskäret så för står jag att trädet spjälkade

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#272655 Men snälla nån det där var inget påhopp till någon här .
Men när man har läst om folk som har börjat såga i brytmånen mm för att styra träd i en annan riktning ,det är sådana grejor jag syftar på , Jag har tom personligen sett en kommunalare som plockade kvist med högerhanden kvar i det bakre handtaget det är sådana grejor jag menade som dumheter.
Så länge folk fäller ett träd och det går omkull säkert så skiter jag i vilken metod de använder sig av. Man gör det man tycker är säkrar för sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272682
röjar kalle skrev:jag har faktisk tre stycken kilar som jag använder upp i träden, när jag skall toppa träd som jag inte kan fälla hela. Två stycken är av fabrikat Oregon det står på dom warning use eye protection..Så problemet att dom kan gå sönder vet dom om går heller inte att göra något åt så vilket material man än tillverkar kilar i så går dom sönder om man slår på dom.Så om man använder kil hela dagarna i enda så får man räkna att köpa nya rätt så ofta kan jag tänka.jag undrar hur många kilar jag skulle ha gjort av med under 41 år skulle nog vara en hel del om jag använt kil.Säkra hörnet tekniken eller Burträsk metoden som den hette förr är en rätt avancerad metod att lära ut till nybörjare skall man visa fördelarna skall man också visa nackdelarna det framgår inte i Svantes film.
Hallå där Kalle, nu får du faktiskt ta att förklara vilka nackdelarna är. Att påstå saker utan att redogöra närmare för dessa leder ingenstans.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

T Landström  
#272685 "warning use eye protection" står det väl i princip på alla verktyg som tillverkas i USA.

Så det säger nog inte så mycket om hållbarheten...det är väl bara ett sätt för tillverkaren att friskriva sig.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#272693
Mange skrev:Varför använder du inte träkil? De håller bättre än plast i de flesta fall om man skär ut dom rätt i rätt träslag.



Intressant :) vilka träslag funkar bäst? Har gjort i färsk ek en gång när jag behövde mer lyfthöjd än ja hade kilar till... den funkade men såg inte så vacker ut efteråt, kan tänka mig att torkat virke är att föredra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272698 Alm tycker jag är bäst. Brukar ta bitar i grenverk/klykor och ibland i stam.

Då kan man ha ett gäng billiga kilar i olika form och funktion.

Jag har lite olika...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).