Sida 2 av 2

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: fre 14 mar 2014, 08:07
av Mange
Organisationen bakom har man en del o förbättra i.
Lite trist eftersom grejerna går som tusan.

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: fre 14 mar 2014, 08:51
av SawTroll
Mange skrev:
Är du säker på att den taktar och inte slår mot varvtala regulatorn?
Skitsvårt o höra skillnad.
....


Ja, jeg vet det, men visste allerede nok i 2007 til ikke å kjøpe en uten også å kjøpe en "tach". Når den slo mot regulatoren etter innkjøring (etter å ha startet på 14,200), så skrudde jeg den ned til 14.400, og jeg har aldri sett noen grunn til å endre på det. Jeg passet selvfølgelig på at L skruen fortsatt var tilpasset beste accelleation også.

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: fre 14 mar 2014, 09:10
av SawTroll
palbin skrev:Detta med drevet på utsidan eller insidan om kopplingen har
jag undrat mycket om: vad är fördelarna och nackdelarna med
de båda alternativen?

Jag menar - det är uppenbart enklare byta drev då det sitter på
utsidan - medan det å andra sidan borde bli en sundare belast-
ning på sågen med drevet på insidan ... men vad mera kan spela
in ... ?


Utvendig clutch muliggjør en smalere sagkropp, og sverdet kommer nærmere massecentrum - hvilket resulterer i bedre håndterbarhet. Kjølingen blir også bedre, og belastningen på veivakslen mindre.
Angående bytte av drev, så slår du jo av en utvendig clutch med ett slag, med en korrekt plassert skrutrekker (eller bedre, en sløv meisel), og f.eks en hammer.

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: fre 14 mar 2014, 14:24
av Mange
SawTroll skrev:Utvendig clutch muliggjør en smalere sagkropp, og sverdet kommer nærmere massecentrum - hvilket resulterer i bedre håndterbarhet. Kjølingen blir også bedre, og belastningen på veivakslen mindre.


Hur har du kommit fram till denna slutsats?

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: lör 15 mar 2014, 22:52
av SawTroll
Mange skrev:
SawTroll skrev:Utvendig clutch muliggjør en smalere sagkropp, og sverdet kommer nærmere massecentrum - hvilket resulterer i bedre håndterbarhet. Kjølingen blir også bedre, og belastningen på veivakslen mindre.


Hur har du kommit fram till denna slutsats?



Kan ikke forstå hvordan det kan unngås, om man tenker igjennom sakene - og det har jo blitt diskutert en del ganger på diverse fora, uten at det har vært foranlediget av meg.

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: sön 16 mar 2014, 09:50
av Mange
Jahadu... Jag hade hoppats på att du kunde visa nåt av erfarenhet hellre än andras diskussioner.

Cykelhjulet är bra o ha som experiment. Sätt fart på det och vrid hit o dit. Tänk dig att det är svänghjul eller Koppling. Ju längre ifrån dig det är ju svårare blir det att hantera.

Ut o mät dina sågar ska du få se den enda skillnaden är att kopplingskåpan blir lite tjockare med broms i sig om du inte har integrerad koppling och broms.

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: sön 16 mar 2014, 11:34
av anersimyra
En motordel, vilken genererar värme, borde kylas bättre om den inte är inbyggd. Förutsatt att inget egentligt system för dess kylning ingår i konstruktionen. En utanpåliggande koppling ger större gyropåverkan än en närmare centrum. En motorsåg blir då p.g.a sin konstruktion benägen att tippa till höger :ugeek: :smile:

Re: Dolmar 5105 ch

Postat: sön 16 mar 2014, 15:45
av Mange
De kopplingar som är inbyggda går inte varmare. Väldans ovanligt o se en sån som gått varm, betydligt vanligare o se på den som är utvändiga. Även de är inbyggda, precis som en integrerad när kpåan sitter på. De har samma ytor som avleder värme fast monterade på olika håll.