Motorsåg och handhållet

Tanaka och kopia = lika som bär

15 inlägg 7821 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tanaka och kopia = lika som bär

LiddeLidman  
#19685 Kolla in vilka tvillingar alltså. Den ena kostar 4500 kr och den andra 1500 spänn :D

Bild


Bild


// Lidde



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19688 och bägge är kopior på husqvarnas...

Användarvisningsbild
masterchief  
#19690 Mmmm, visst är de lika, alla motorsågar är det 8)
Kollar man noga är det inte många komponenter gemensamt.
Förhoppningsvis är Tanaka värd merpriset.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19699 Den undre är en klon.

De är inte samma. Och inte Husqvarna kopior mer än vad Stihl är heller.
Denna sågs utseende kom med Zenoah först efter vad jag sett.
Många såg ser lika ut men är helt olika byggda.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19704
Mange skrev:Den undre är en klon.

De är inte samma. Och inte Husqvarna kopior mer än vad Stihl är heller.
Denna sågs utseende kom med Zenoah först efter vad jag sett.
Många såg ser lika ut men är helt olika byggda.


Jaha, där ser man. Vad ligger en sån apparat på i pris då? Kvalitet? En grej som jag tycker ser lite oroväckande ut på båda maskinerna på bilderna är att det verkar finnas en knapp för att låsa gasen på fullt läge... Är det så? Det måste ju isf vara direkt livsfarligt.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19709 Det är nog så du får start gas, alla såg har det i någon form.

Det är vanligare, kanske billigare varianten...
Den dyrare sitter inbyggd på förgasaren o activeras med att dra ut choke o sen föra in igen.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19710
Mange skrev:Det är nog så du får start gas, alla såg har det i någon form.

Det är vanligare, kanske billigare varianten...
Den dyrare sitter inbyggd på förgasaren o activeras med att dra ut choke o sen föra in igen.


Ok, då är jag med. Det vore ju skadal om man kunde låsa gasen på fullt :shock:

Fast det kunde man tydligen på en Al-ko som fanns med i Råd&Röns test på sågar -05. Fick inte så bra betyg i säkerhet :lol:

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19712
LiddeLidman skrev:
Fast det kunde man tydligen på en Al-ko som fanns med i Råd&Röns test på sågar -05. Fick inte så bra betyg i säkerhet :lol:

// Lidde


Vet inte exact vilken såg det gällde, men de modeller jag sett här har inte den funktionen. Dock varvar de inte so hemskt mycket så man kan säga att det var halvgas ungefär...

Kan vara så att det varit felaktig maskin eller handhavande....

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19716
Mange skrev:
LiddeLidman skrev:
Fast det kunde man tydligen på en Al-ko som fanns med i Råd&Röns test på sågar -05. Fick inte så bra betyg i säkerhet :lol:

// Lidde


Kan vara så att det varit felaktig maskin eller handhavande....


Ingen aning, men den modell som testades (AL-KO KB35/35), och fick dåligt betyg, ersattes av en annan modell.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19720
gossebear skrev:och bägge är kopior på husqvarnas...


Vilken Husqvarna är de kopior på?

// Lidde 8)

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19721 Jag undrar jag!! Den undre är ju en sån jag köpte o jag måste nog säga att kinakopiorna brukar ju vara ganska likt det dom kopierat men några detaljer brukar det ju synas på. Jag har tittat på bilderna ovan flera ggr nu o jag hittar inte nåt som skiljer!! T.o.m. radier o sånt ser ju lika ut o det är nåt som ofta skiljer på kinakopior. Det skulle vara väldigt intressant att ha en sån Tanaka bredvid min o prova att byta lite delar.

Några likheter med HVA finns inte på denna iaf.

Magnus M

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19722
Magnus M skrev:Jag undrar jag!! Den undre är ju en sån jag köpte o jag måste nog säga att kinakopiorna brukar ju vara ganska likt det dom kopierat men några detaljer brukar det ju synas på. Jag har tittat på bilderna ovan flera ggr nu o jag hittar inte nåt som skiljer!! T.o.m. radier o sånt ser ju lika ut o det är nåt som ofta skiljer på kinakopior. Det skulle vara väldigt intressant att ha en sån Tanaka bredvid min o prova att byta lite delar.

Några likheter med HVA finns inte på denna iaf.

Magnus M


Ja det är verkligen likt i alla detaljer.

Hur funkar den där billiga sågen för dig? Är det nåt att ha som slit och slängsåg?

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19723 Tja hittils har den gått bra. Stoppknappen pajade omgående men jag har inte satt dit nåt annat utan jag slår av den med choken. Har inte kört mycket med den än men den ska få gå lite i vedhögen sen tänkte jag. När jag är i skogen så tar jag nån av mina qvarnor mest pga att dom är rappare i accet o det är bra vid kvistning. Den känns annars som min HVA 234 ungefär i ork o så.

Här finns lite bilder o så: http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1092

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19725 Jag kan slå vad om att det skiljer i kvalisort bland de olika detaljerna i dessa såg.
Att det går o skifta över delar är detr nog ingen tvekan om, men hur mycket innuti som går o blanda är svårt o säga utan o riva ner o titta.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19765 De där Tanaka-sågarna är faktiskt rejält byggda.Vevhus i magnesium vill jag minnas.
Är det magnesium på kina-sågen också?

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).