Sida 1 av 3

550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 21:24
av Hammaren
Hej alla!
Jag har en 550xpg som jag är väldigt nöjd med, men i förrgår så var jag iväg och skulle
losskapa vindfällen åt en skördare, och sågen gick lite för högt på tomgång, kedjan snodde
på rätt friskt, slog jag i kastskyddet dog sågen då den ville dra kedjan, tänkte att nåja
får väl skruva lite på tomgångsskruven, men så kom jag på att det finns ju ingen :smile:
Blev inte bättre fast sågen blev varm heller.
Nån som varit med på detta?

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 21:28
av totte
Kolla först koppligen och nållagret så det inte är där det kärvar och får kedjan att snurra med. Om inte så är det väl bara att knalla till verkstan så dom får "skruva" i sågen med datorn.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 21:32
av Hammaren
Ok, Det ska jag kolla imorrn,
Tack för svar.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 22:21
av Brumsten
Om motorn har för hög tomgång är det inget fel på kopplingen eller nållagret, det är ett fel på
fögasarinställningen.
Åtgärdas på verkstad genom att nollställa förgasaren med datorn.
Har inte varit med om detta fel hitintills, men elektronik är som den är, i vissa fall opålitlig.
Konstigt att felet kommer helt oförhappandes, det borde inte uppstå helt plötsligt.
Kan bero på uppkommen tröghet i motorn som gör att förgasaren överkompenserar, ev. lagerskada.
Ha de.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 22:35
av Mangan
Kopplingen ligger på mest hela tiden, trasiga fjädrar?

Min helt oinitierade gissning utifrån det lilla jag vet om centrifugalkoppling. :-)

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 22:41
av Hammaren
Ok, Jag ska testa att köra den riktigt j...a hårt till veckan, får se om den ändrar sig på tomgången,
efter att jag kollat över den enligt ovanstående tips. annars får Åf ett besök.
Tack för inlägget.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 22:44
av Mangan
Berätta gärna hur det gick, så vi andra som har 550 kan lära oss något!

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: fre 28 feb 2014, 23:23
av Sverre
Hade liknande fel på 560:an och det var en fjäder i kopplingen som var av.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 01:46
av totte
Brumsten skrev:Om motorn har för hög tomgång är det inget fel på kopplingen eller nållagret, det är ett fel på
fögasarinställningen.
Åtgärdas på verkstad genom att nollställa förgasaren med datorn.
Har inte varit med om detta fel hitintills, men elektronik är som den är, i vissa fall opålitlig.
Konstigt att felet kommer helt oförhappandes, det borde inte uppstå helt plötsligt.
Kan bero på uppkommen tröghet i motorn som gör att förgasaren överkompenserar, ev. lagerskada.
Ha de.


Det är just det att vi inte vet om problemet är förhöjd tomgång eller kopplingsfel. När kedjan börjar rusa p g a kopplingsfel så upplevs det som att tomgången är högre. Det har hänt rätt många gånger faktiskt att nån sagt att sågen rusar på tomgång, men felet har varit i kopplingen.

Därför bör man alltid svara med att kolla kopplingen först. Om det nu inte är nåt fel där, så är det givetvis som du säger.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 09:23
av Brumsten
En defekt koppling kan inte höja tomgångsvarvtalet.
Om man slår till kedjebromsen skulle i så fall motorvarvet minska, troligen stannar motorn, om inte bränner man
kopplingen.
Ha de.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 10:15
av johan eriksson
Han skrev ju i första inlägget att motorn stannade när han slog i kastskyddet.
Tyder ju på något med kopplingen.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 10:39
av Nonkan
Brumsten skrev:En defekt koppling kan inte höja tomgångsvarvtalet.
Om man slår till kedjebromsen skulle i så fall motorvarvet minska, troligen stannar motorn, om inte bränner man
kopplingen.
Ha de.


Det är ganska stor skillnad på 1. "ah, jag ser på varvräknaren att tomgången är högre än vad den borde vara, den behöver nog justeras" och 2. "ah, kedjan snurrar trots att jag inte gasar, det är nog tomgången som är hög"

Jag skulle tro att TS upplever fall 2, och då är det garanterat kopplingen, speciellt om det är typen med 3 spiralfjädrar och inte den nyare versionen med 2 u-fjädrar.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 11:00
av totte
Brumsten skrev:En defekt koppling kan inte höja tomgångsvarvtalet.
Om man slår till kedjebromsen skulle i så fall motorvarvet minska, troligen stannar motorn, om inte bränner man
kopplingen.
Ha de.


Nej det begriper väl i stort sett varenda en som kört motorsåg mer än några minuter. Det har jag heller inte påstått. Läs lite noggrannare vad som sagts, så slipper vi träta om sånt som vi är helt överens om.

Vad jag sa är att det är lätt att tolka det som förhöjd tomgång när kedjan inte stannar, det ger en känsla av att sågen rusar, trots att varvet är detsamma.

Därför kollar man först kopplingen när kedjan inte vill stanna. Dessutom sa han uttryckligen: "slog jag i kastskyddet dog sågen då den ville dra kedjan". Det är exakt vad du, helt korrekt, säger kännetecknar ett kopplingshaveri.

Sålunda, börja med att kolla kopplingen, den är nämligen starkt misstänkt i detta fall.

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 16:12
av tallen100
Stannar sågen när du slår i kedjebromsen så är det väl "bara" att kolla kopplingen, och inte tomgången...

Re: 550xpg för hög tomgång

Postat: lör 01 mar 2014, 17:21
av Hema
Brumsten skrev:Konstigt att felet kommer helt oförhappandes, det borde inte uppstå helt plötsligt.


Även om meningen är tagen ur sitt stycke, finner jag meningen roande. : )