Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya tanklock

42 inlägg 17995 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Brickan  
#267958
Huskyman skrev:Appropå påfyllning; finns det ingen smart kombidunk med autostopp även för oljan?
Stihl har en sådan, eller två. En orange och en vit. Funkar fint.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Jim_the_one  
#267999 Funkar väl att köpa en lös "autostopp" å skruva på oljesidan om man nu har det behovet, dock kan det vara lite trångt mot bågen.


Vart förbi handlarn å dom hade dessa hemma så nu är 576an lite "pimpad" :mrgreen:

Upptäckte igår att min 550 har en moddad ljuddämpare, sen om det gjort någon effektökning kan jag inte sia om då den går lika bra som alltid. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Phantom  
#268057 Jag är nöjd med de nya locken på min 550 :-)
Har kört med den sen i okt/nov och håller på med 90% granavverkning manuellt. Har inte varit några problem med kyla, kåda eller liknande.
Så än så länge är det tummen upp från mig för locken.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Blivande snickare  
#268061 Vad kul att höra! :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

molnia  
#268132
Jim_the_one skrev:Molnia:

Det är droppfritt på min 576a iaf om man använder stihl dunken haha
Bensinen har väl varit droppfri sen länge iaf.

jo men oljan då?
miljö oljan är ju så trög så den kan väll inte funka med samma spillfria pip?
jag har sett något tillbehör att sätta i sågens tankar och på dunken för helt droppfri påfyllning. Kunde jämföra det med hydraulkopplingar lite. minns inte vart jag såg bilder eller läste det men förmodligen var det på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Jim_the_one  
#268151 Har inte haft några problem alls under vintern att få ur oljan genom stihls självstängande pip.
På 576an passar den i hålet oxå, det gör den inte på dom andra då hålet är mindre på tex 550. Fast får väl villigt erkänna att jag faktiskt inte ens provat det på 550, det går så lätt att hålla tillbaka pipen å när det är fullt är det bara att släppa. Häller från vänster å tittar från höger under handtaget.

Men tror att hqv å den sortens dunk inte riktigt att fylla oljan med självstängande pip då den inte får plats för handtaget, men jag kan ha fel där.


Får ta å uppfinna trådlös överförning av olja och bensin, garanterat spill å droppfritt.


Men men, jag är nöjd med dom nya locken iaf.

Nästan lite sur att det inte sitter ett sådant för bränslet på 535an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

Huskyman  
#268215 Ha! Det fanns ju en stopp till oljan!
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Smörj-och-drivmedel-med-tillbehör/Dunkar-och-påfyllningssystem/21457-1536/Påfyllningssystem-för-kedjeolja.aspx
Hittar inte nåt om diametern så att den passar min nuvande dunk. Nån som råkar veta?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

molnia  
#268220 det blev något konstigt med din länk...


http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sm% ... eolja.aspx

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

axwell  
#268227
molnia skrev:det blev något konstigt med din länk...


http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sm% ... eolja.aspx

Och här står det ju 23,5 mm i öppningen.

Är det samma gänga som Husqv. mot dunken?

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sm% ... eolja.aspx

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Jim_the_one  
#268275
Huskyman skrev:Ha! Det fanns ju en stopp till oljan!
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Smörj-och-drivmedel-med-tillbehör/Dunkar-och-påfyllningssystem/21457-1536/Påfyllningssystem-för-kedjeolja.aspx
Hittar inte nåt om diametern så att den passar min nuvande dunk. Nån som råkar veta?



Det har vi ju redan konstaterat tidigare i tråden att stihl har självstängade även till oljan.

Kan upplysa om att stihls pipar inte passar på hqv dunk
2014-02-27 21.09.20.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

traktorz  
#268591
Phantom skrev:Jag är nöjd med de nya locken på min 550 :-)
Har kört med den sen i okt/nov och håller på med 90% granavverkning manuellt. Har inte varit några problem med kyla, kåda eller liknande.
Så än så länge är det tummen upp från mig för locken.


Det låter bra att höra. Olika typer av lock minskar risken för misstag med att hälla olja i bränsletanken. Brorsan gjorde det en gång på vår gamla Jonsered 535. Den baktände, tändstiftet slutade fungera, samt att i cylindertoppen hängde förkolnade droppformationer som stalagtiter. Sågen behövde sotas som följd. Först då jag sotade sågen erkände brorsan misstaget, så det är inte alltid man direkt vill erkänna sina misstag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Husqy346  
#268741 De där locken med plastavred är inget jag kommer springa iväg för att köpa . locken som jag har nu på sågen är ju som i en dröm ,mot de som satt på husqyn jag hade.
De hade ett konstig syndrom att dra åt sig självt så man fick lossa det med kombinyckeln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).