Motorsåg och handhållet

Blir inte klok på delning (och inte svärdlängd heller)

17 inlägg 8101 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blir inte klok på delning (och inte svärdlängd heller)

LiddeLidman  
#19447 Hmm, nu blir jag helt förvirrad... :?

Billiga skräpsågar från typ Rusta och Jula har oftast 3/8's delning (det står iofs 3/8 hobby om nu det är nåt special). Jag har trott att .325's delning, som de flesta bättre sågar med lite mera hästar och kubik har, är nån slags "proffsdelning". Nu har jag precis läst att riktiga storkubikare, typ 70 eller mer har 3/8's delning. Hur går det ihop? Det kan väl inte vara samma kedjor på små skitsågar på 32 cc och stora fläsksågar som man knappt orkar lyfta? Är det skillnad på 3/8 och 3/8 eller vad?

Ps. Blanda inte in .404 eller vad det då heter för då blir förvirringen total :shock:

// Lidde


Senast redigerad av LiddeLidman tis 12 feb 2008, 13:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19448 Det är olika typer av kedjor ;)
Mange är bättre på att föklara skillnad på hobby 3/8 och "riktiga" 3/8 så han kan kanske komma till undsättning :P

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19456 Skillnaden på 3/8 Hobby och 3/8 stnadard är tjockleken på drivlänkarna.

Hobby har 1,3 medans den andra har 1,5 Det är samma med .325 pixel och .325 standard. Sedan finns det även förlängd ryttare på 3/8 hobby, det som beskrivs mellan skärtänderna så ser du att det ser ut som det sitter en "båge" mellan skärtänderna.

Det finns även 3/8 2.0 mm dessa används främst av skördare.

mina sågar har:
3/8 pixel Sthil 010 T 32 cc
3/8 standard Partner 7000 70 cc
.325 standard Hva 346 / 245 46cc
.404 1,6 Husqvarnan 3120 118 cc
3/8 1,6 ------" "-----------
3/8 pixel klyv granberg verison där varannan tand är borttagen för att transportera spånen bättre vid klyvsågning


Sedan har du ju .580 D och .700 D som är kejdjor som används vid betongkapning (D for diamant)

Sedan finns det väl även 1/2 tums och lite anant smått o gått.
Senast redigerad av gossebear tis 12 feb 2008, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19460 Hm nu rörde du väl till det Gossebear :)

3/8 Hobby är som du misstänker lite special. Den har samma delning som vanlig 3/8 men är klenare för övrigt.

Delning förresten är avståndet över 3 nitar delat i 2.

Att säga att den ena har 1,2 o den andra 1,5mm drivlänkar är inte riktigt rätt då det finns variationer av båda. Mina PMXkedjor tex är vanlig 3/8 med 1,3 länkar som används till klyvsågning. Finns väl 3/8 hobby med 1,1 oxå har jag för mig. Säkert finns det fler varianter ytterligare.

Alltså klenast är 3/8 hobby. Nästa steg är .325. Sen vanlig 3/8 o sen kommer dom som du inte ville veta av :)

Magnus M

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19461 Jaha, nu klarnar det lite.

3/8 Hobby har ju dessutom, rätt ofta har jag sett, skitglest mellan skärtänderna (heter säkert nåt flashigt egentligen :wink: ). Det går ju ett gäng länkar innan det dyker upp nån tand.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19470
Magnus M skrev:3/8 Hobby är som du misstänker lite special. Den har samma delning som vanlig 3/8 men är klenare för övrigt.

Delning förresten är avståndet över 3 nitar delat i 2.

Att säga att den ena har 1,2 o den andra 1,5mm drivlänkar är inte riktigt rätt då det finns variationer av båda. Mina PMXkedjor tex är vanlig 3/8 med 1,3 länkar som används till klyvsågning. Finns väl 3/8 hobby med 1,1 oxå har jag för mig. Säkert finns det fler varianter ytterligare.

Alltså klenast är 3/8 hobby. Nästa steg är .325. Sen vanlig 3/8 o sen kommer dom som du inte ville veta av :)


Magnus M

Bra förklarat!

Eftersom delningelningen är samma (3/8), fast kedjan görs betydligt klenare blir man lite lurad.
Det är inte samma typ eller något annat än delningen.
Det finns eller fanns en grövre än vanlig 3/8 med.

3/8 hobby tar lite kraft.
Man kan tycka det ser lustigt ut med 18-22" på 38cc såg, men så här kan det funka om det är lite sågvett i användaren.

Att tänka på är drivtandens form o storlek. Finns det löst drev på kopplingstrumman så ska hela i drevet o inga glapp. Är det fast så får man kolla o se så det löper som det ska.
Inte alla kan skifta mekkan de olika 3/8 delnings typerna alltså.

Det finns eller i alla fall fanns 1,4 mm 3/8 Hobby med.

Finns nog rätt mycket skrivet om detta här.
Jag har lagt upp bilder på några de du inte vill veta av.
Ska se om hag kan hitta den tråden...
Senast redigerad av Mange tis 12 feb 2008, 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19471
Mange skrev:Lite bilder..

Nederst och upp: 1/4, .325, 3/8Lp, 3/8, .404, resten är större....

Bild



Nästa bild näst nederst 3/8lp. :shock:

Bild


För er som trodde 1,3 mm drivlänk var nåt nytt...
Överst 1,2mm 1950 Kedja o svärd från en Como Comet Tändkula.
Underst Hva 1,3...

Bild
Senast redigerad av Mange tis 12 feb 2008, 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19478 Ok, tackar för den fina infon.

En annan fråga då: Varför är det alltid så överdrivet långa svärd på billiga, klena sågar med 3/8 Hobby? De är ju alltid minst 15" och ibland ända upp emot 20", medan det på "proffssågar" oftast är 13".

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#19479
LiddeLidman skrev:Ok, tackar för den fina infon.

En annan fråga då: Varför är det alltid så överdrivet långa svärd på billiga, klena sågar med 3/8 Hobby? De är ju alltid minst 15" och ibland ända upp emot 20", medan det på "proffssågar" oftast är 13".


Helt enkelt för att folk skall luras tro att de är bättre än de är. Ofta går de ju ändå sönder så fort att folk inte hinner vara upprörda över deras dåliga prestanda så länge...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19480
Mange skrev:
Magnus M skrev:3/8 Hobby är som du misstänker lite special. Den har samma delning som vanlig 3/8 men är klenare för övrigt.

Delning förresten är avståndet över 3 nitar delat i 2.

Att säga att den ena har 1,2 o den andra 1,5mm drivlänkar är inte riktigt rätt då det finns variationer av båda. Mina PMXkedjor tex är vanlig 3/8 med 1,3 länkar som används till klyvsågning. Finns väl 3/8 hobby med 1,1 oxå har jag för mig. Säkert finns det fler varianter ytterligare.

Alltså klenast är 3/8 hobby. Nästa steg är .325. Sen vanlig 3/8 o sen kommer dom som du inte ville veta av :)
3/8 hobby tar lite kraft.
Man kan tycka det ser lustigt ut med 18-22" på 38cc såg, men så här kan det funka om det är lite sågvett i användaren.


Magnus M

Bra förklarat!

Eftersom delningelningen är samma (3/8), fast kedjan görs betydligt klenare blir man lite lurad.
Det är inte samma typ eller något annat än delningen.
Det finns eller fanns en grövre än vanlig 3/8 med.

Att tänka på är drivtandens form o storlek. Finns det löst drev på kopplingstrumman så ska hela i drevet o inga glapp. Är det fast så får man kolla o se så det löper som det ska.
Inte alla kan skifta mekkan de olika 3/8 delnings typerna alltså.

Det finns eller i alla fall fanns 1,4 mm 3/8 Hobby med.

Finns nog rätt mycket skrivet om detta här.
Jag har lagt upp bilder på några de du inte vill veta av.
Ska se om hag kan hitta den tråden...


Det rödmarkerade är nog svaret på sista frågan :) Hehe vetisjutton hur Mange lyckades få in det där :shock: :wink:

Magnus M

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19481 Oj, tur att man läser noga :wink:

Det ser iaf allmänt sjukt ut med långa svärd på pluttsågar tycker jag.

// Lidde

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19482 bara tecken på att de är för USA-marknaden

"OHHH!!! It´s so BIIIGGGG"
:P :P :P :lol: :lol: :o :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19483
Mange skrev:http://www.skogsforum.se/posting.php?mode=quote&p=5480


hade inte du någon av sågarna med 1/2'' delning på ?
Den där drivlänkarna var ca 2-3 mm tjocka och tänderna såg ut som
cm stora piggar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19487 Oops...

Blev lite struligt med Quoten där ser jag..

Det ändras omg.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19488
gossebear skrev:bara tecken på att de är för USA-marknaden

"OHHH!!! It´s so BIIIGGGG"
:P :P :P :lol: :lol: :o :D


Är du säker på att det var en reklamfilm för motorsågar du hörde detta, eller var det någon annan film? :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).