Motorsåg och handhållet

vibrationsdämpare..?

7 inlägg 4463 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vibrationsdämpare..?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19414 Hej..
Har fått möjligheten att få ta över en Husqvarna 351G från en farbror som inte riktigt orkar hålla på med skogen längre..Var och kollade på den i kväll och den såg fin ut..Den startar bra och går bra..men...Den verkar vara lite "sladdrig" i av-vibreringen..Tar man tag i bågen och det bakre handtaget så är det liksom inga svårigheter att få den att ändra varvtalet utan att röra gasen..Min fråga är om det är lätt att byta ut vibrationsdämparna och är det en dyrbar historia..?
Mvh Ulf



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19441 Det är inga större krångligheter.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19457 Det är enkelt att byta de, du får lossa främre och bakre fästena där den är fäst i tanken, därefter så köper du nya gummin kostar kanske någon hundralpp och sedan byta borde inte ta mer än max 20 min.

Gott råd är att samtidigt skölja ur tanken och byta bränsle filter.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19472 "Fästena", Gossebear pratar om är de du ska byta... + gummi...

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19498 Tack så mycket Mange och Gossebear..!!
Jag bugar och bockar för eran information..Ska ta och plocka isär den i helgen, så får jag se hur mycket som behöver inhandlas..
Vad jag har förstått så är väl 351G ingen proffsmaskin...Men den gick bra i alla fall..Och jag är ju ändå inget proffs. :lol:
Tack ännu en gång.. :)
Mvh. Ulf

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19530
Mange skrev:"Fästena", Gossebear pratar om är de du ska byta... + gummi...


Hmm. täntke med på fjäderarna alltså stål fjädrarna. Gummi dämparna sitter ju ändå bara i en skål, om jag nu tänker 3120. Annars blir det ju tankupphägningsfästena. och det är ju en annan sak.... :P :P :P

Användarvisningsbild

Re: vibrationsdämpare..?

maccall  
#19630
Ulf skrev:Hej..
Har fått möjligheten att få ta över en Husqvarna 351G från en farbror som inte riktigt orkar hålla på med skogen längre..Var och kollade på den i kväll och den såg fin ut..Den startar bra och går bra..men...Den verkar vara lite "sladdrig" i av-vibreringen..Tar man tag i bågen och det bakre handtaget så är det liksom inga svårigheter att få den att ändra varvtalet utan att röra gasen..Min fråga är om det är lätt att byta ut vibrationsdämparna och är det en dyrbar historia..?
Mvh Ulf


Är det bara jag som får funderingar på om det inte är glapp eller sprickor i gummidamasken mellan förgasaren och cylindern, också?

Även om dämparna är lite slappa undrar jag om de kan bli så slappa att de påverkar varvtalet utan att något annat är i dåligt skick också. Och den gummidamasken tar mycket stryk om dämparna är slappa så...

Är nog inte dyrt att skaffa en ny, men den sitter en bit in så det är lite pill med att byta den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).