Motorsåg och handhållet

Jonsered 2153!

14 inlägg 9024 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2153!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19397 Tänkte avlägga en liten rapport om dagens frötall huggning! en kollega hade köpt en sprillans 2153 och frågade om inte jag kunde "köra in" den! :? Njaaaeeeeooo........men visst kan jag väl det sa jag....hehe!! 😈 nog blev den "inkörd" allt! :lol: vi högg rätt fina 3 & 4 stocks tall med stamblock & faner ur i princip varenda tall! ovanligt grovkvistig i toppen! strålande solsken uppe på ett berg....de va som ett vykort!....så tårarna var inte långt borta!! :lol:

I början gick sågen rätt kasst,och jag tänkte att: jaha..precis vad jag trodde.. va f.n är detta för dynga!! men efter ca 3-4 tankar så gick den riktigt jäkla bra måste jag erkänna!! :shock: (ja,passa på å läs ordentligt nu,för det är inte ofta en sån kommentar kommer från mig :lol: ) Jag körde nog igenom ca7-8 tankar idag och den fick ingen lätt start här i livet! :D det jag blev mest förvånad över var att den kändes så lätt trots att den enligt "papper" ska ha samma vikt som dolmar5000 :!: :?: men den var märkbart lättare så det stämmer absolut inte!! däremot är dolmarn helt klart mer robust byggd! den känslan fick jag i alla fall! sen känns det som att det är lite mer ork i dolmarn när det blir lite grövre! men eftersom jonsen är klart lättare så tycker jag att dom sakerna tar ut varann!! :D tyvärr hade jag inte dolmarn på plats idag då den ligger kvar på en annan huggning som jag håller på med! det bästa vore ju att ta dom varannat träd,då känner man nog lättare skillnaden skulle jag tro :!: men vi ska hugga mer ihop nu i veckan,så det kommer att bli fler och bättre tester!! :D

Betyget hittills då: hade den haft genomskinlig tank & inbyggd koppling så hade den kunnat få 7-8 "rotvältor" av 10 möjliga!! :D

Nedan någa bilder från idag!

Fortsättning följer........................



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19399 Hade ett par till bilder jag tänkte visa, men jag hade visst uppfyllt min kvot på 5MB :roll:

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19412 Jag la in bilderna i fotoalbumet!

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19428 Hej,
Ang sågen:
Är detta den sk röda motsvarigheten till HVA 346 (Ulticor?)?

Ang bilder:
Jag har varit tvungen att ställa in en begränsning på 5MB/anv så inte webbhotellet fylls alltför snabbt.
Har kollat och kollar nu också på olika lösningar för att kunna ändra detta, och får återkomma ang detta!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19433
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ang sågen:
Är detta den sk röda motsvarigheten till HVA 346 (Ulticor?)?



Japp, det ska det visst vara! det stod till och med "ulticor" på en liten grön lapp på sågen också om jag inte minns fel!

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19442 Så då är det samma som "New edition" 346 eller?

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19649 Det är konstigt kollar man på jonsered´s hemsida så är den på 3,5hk & samma såg i oranget utförande ska vara på 3,7hk Så färgen gör 0,2hk extra :D
Brukar man inte säga att den går fortare om den är röd :D

Avatar Fallback
Bucketman  
#19660 Klart en Jonsered går bra... :lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19886 Mors! jag har inte provat 2153an nåt mer än! men jag tänkte att jag kan ju inte låta bli att tala om att den redan varit på verkstad!! :lol: vi högg på var sitt område med ca 300m mellanrum! när jag stod å tankade dolmarn så hörde jag hur han fräste på som tusan......sen blev det tyst....sen kom det en svordomsramsa som det skulle vara både svårt och dumt att försöka återskapa här!! :lol: strax efter såg jag genom träden hur en jonsered fick en flygtur in i ungskogen bredvid.......jösses vad jag skrattade!! han kan nämligen ha lite hett temprament min gode kollega!! :D Jag ropade: Vad var det som hände??....HÅLL KÄFTEN...fick jag till svar..hehe, strax därefter hörde jag hur en bil drog iväg som skuten ur en kanon.......jaja tänkte jag och körde vidare! det visade sig senare att det hade visst ramlat bort prylar ur kopplingen på nåt vis!? exakt vad,vet jag inte. Hur som helst så fick ju jag mig en liten glädjestund ialla fall!! :D jag frågade han: hur vore det om du skaffade en riktig motorså......TYST!!! sa han :D

Detta är nog inget att haka upp sig på kanske!? måste ju har varit dåligt monterat från fabrik väl?

Ett par andra saker som jag noterade då jag körde 2153an var att handtagsvärmen var mycket bättre än på min dolmar! 😡 nästan så jag tror att min slutat funka!? tyckte knappt att jag märkte nån skillnad när jag slog av och på den! kanske Mange vet vad detta kan bero på i sånt fall? jonsereden blev ju å andra sidan så varm så jag höll på att bränna händerna av mig!! :? men i rättvisans namn ska det sägas att när jag körde den så var det endast ca -1 grad ute! sen märkte jag överhuvud taget ingenting av dom olika främre handtagsvinklarna på dolmarn & jonsereden!! så jag tror att detta med handtagsvinklar handlar mycket om både vana & inbillnig!! och i mitt fall så kan det ju inte vara vana heller eftersom jag inte ens kom att tänka på det förrän i efterhand!! nu är nog förvisso inte handtaget på dolmarn fullt lika vridet som på ex vis 346an!(tror jag) så för att reda ut detta så måste jag nu prova en 346a! :? tror kollegan har en av "gamla" modellen liggandes!

Tja..vi får se! hej hopp!

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19897 Detta med värmen är inte rätt o det bör kollas upp.
Svårt o säga vad det kan vara... Måste mätas fram, det är opp till din ÅTF o visa vad han går för!
De flesta klagar över att de får slå av o på värmen här. För att lösa detta letar jag nu reostat i lämligt format att montera.

Hanskar o annat har lite betydelse, men utan går det inte o hålla sågen bekvämt efter 10-15 min.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19902 Japp...ska ta ett snack med handlarn.....för det kan inte stå rätt till :!: :?: förvisso inget jag lidit av hittills...men ändå!! annars så tuffar den på som en pansarvagn! :D förutom 361orna så är nog 5000 min bästa sågaffär någonsin! jämfört med 361orna så har den en del kvar att bevisa...men hittills så är det dött lopp!! :lol: när det gäller hållbarhet alltså! prestandamässigt går det inte att jämföra dom....ganska naturligt!

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19920 Huggarn !!! du är min idol!!! Klart bästa inlägget här på god tid, synd bara att det inte rörde sig om stahlllll.......såg.

Menar jonserd är ju inom "familjen"

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19955
gossebear skrev:Huggarn !!! du är min idol!!! Klart bästa inlägget här på god tid, synd bara att det inte rörde sig om stahlllll.......såg.

Menar jonserd är ju inom "familjen"



Hehe...ja man tackar man tackar!! :D tja...än har ingen av mina staaahlar hamnat i nån ungskog i alla fall!! :lol:

men var inte orolig för detta inte! sågen har förutom detta gått bra så vitt jag förstår! men just då var han väl inte direkt imponerad kan man lugnt säga!! :lol: haha..jag är full i skratt än!! däremot har jag hört att han får hålla på och "pumpgasa" för att få upp den i varv när den gått på tomgång ett tag! men det tycker jag låter som ett solklart fall av "lågvarvs skruvs inställnings problem"!! jag ska kika på det på måndag...för själv är han inte den mest händige när det gäller sågskruvning.......han har nog ca 17 tummar i varje hand när det gäller just sånt.......å mycket annat! men han är dock duktig på att hugga skog!! :D där är det inte många som slår han på fingrarna!!...men som sagt...det spelar ju mindre roll hur duktig man är om inte sågen går!! så vi får hoppas att detta med kopplingen var en engångsföreteelse! för jag är tämmligen övertygad om att nästa gång sågen krånglar,så kommer den nog inte att landa lika mjukt som i en ungskog!! :lol:

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19999 2153 är ju en alldeles ny modell och har antagligen lite barnsjukdomar, både i konstruktion och tillverkningsprocess. Man kan kanske inte jämföra med mer komplexa maskiner som t.ex. bilar, den nya Volvo V50 är väl en av världens sämsta bilar (dvs. den modell som tillbringar mest tid på verkstad), men man bör nog ta det lite försiktigt med att skaffa sprillans nya prylar eftersom tillverkarna idag inte verkar ha tid att prova dem så mycket innan de släpps ut på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).