Motorsåg och handhållet

Ny medlem

29 inlägg 7436 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19458
Mange skrev:Det är rätta tag!

Man behöver minst 10 såg för att må riktigt bra o inte få en massa sjukdommar...

Hörde en som fick gula fläckar när han sålde sitt såg..
Jag bestämde mig direkt att så kan man ju inte se ut.
Röd/gul som flaggan alltså, då blir ju alla ledsna för man är för snygg...

Bättre o va helröd o ha många såg!


ofan var det därför mina njurar sprack i höstas. Jag har ju bara 7 st sågar än så länge, Får nog ta kontakt med MacBob och fixa mig ett par gulingar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19462 Det låter allvarligt det där. Jag får nog inte vänta för länge innan jag köper nåt nytt... :wink:

// Lidde

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19465
LiddeLidman skrev:Det låter allvarligt det där. Jag får nog inte vänta för länge innan jag köper nåt nytt... :wink:

// Lidde


ja det löser de mesta problemen flest sågar när man dör vinner!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19467 😈

Jo så är det!

Du ligger risigt till....

:lol:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19475 Magne du kommer nog bli en si så där 500 år gammal då. Du kommer säkert få uppleva sågar som skär med laser och har en Kall fusions motor som man laddar med elektronbatteri.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19601 Nu har jag varit hos min lokala HVA ÅF och fick ett erbjudande om att få en 353 E-tech utan h-värmare för 5700 kr.

Hur låter det? Det är årets modell med primerpump. Är det bra, jag tycker att det ser lite billigt ut men?

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19609 Hade hellre tagit Dolmar 5000 med värme för till o med lite billigare, om det är nytt du ar sugen på. Den är rätt svårslagen i "såg för pengarna" tänkandet.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19674
Mange skrev:Hade hellre tagit Dolmar 5000 med värme för till o med lite billigare, om det är nytt du ar sugen på. Den är rätt svårslagen i "såg för pengarna" tänkandet.


Vad är det för effekt på den? Pris? ÅF i Norrbotten?

Sen kan jag ju inte komma ifrån att Husqvarna är lite av ett statusmärke. Skulle kännas roligare att visa upp en ny Hva än en Dolmar för svärfar. För honom finns det inget annat märke. Han kör en 242'a från början av 90-talet. En riktig slitvarg verkar det vara. Välanvänd och välhanterad. Aldrig renoverad sånär som på nya membran i förgasaren. Har säkert sågat sig genom ett par hundra kubik ved genom åren.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19680 Jag kan kolla om du vill..

http://tanaka.jetshop.se/

Det finns säkert någon i norrbotten.

Boden Gällivare Jokkmokk Kalix Kiruna Laisvall Luleå Pajala
Pello Piteå Råneå Vuollerim Älvsbyn Öjebyn Överkalix Övertorneå

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19689 har själv kört Tanaka en del deras motsvarighet till 346 och jag kan säga att jag är imponerad, komisen som äger den höll ganska så bra takt med mig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19698 Tanaka har distrubutions rättigheten för Dolmar.

Avatar Fallback
ROLAND  
#19707 Jag sköter pappas skog i småland på gränsen till Halland och västergötland.
Även om vi har klarat oss bra har det blivit lite (eller mycket om man skall vara ärlig) vindfällen sedan 2005.

Jag har en Stihl MS 361 för rotkapning och en MS 200 för övriga arbeten.

jag skulle rekommendera en MS 200 lätt, stark (om man skall hugga ved under 35 cm i diameter och otrolig varvvillig när man kvistar :lol:

Köper du den med verktygslös kedjespänning får du ockkså möjlighet att byta eller spänna kedjan på ett smidigt sätt ( passar mig som inte är så teknisk)

Lycka till med vedhuggningen.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#19711 Jag har en Stihl nu. Dock en gammal 024 men den funkar bra nu. Jag har fått trixa en del med förgasarinställningen men nu går den helt ok.

Nya Stihl är säkert bra, men jag är sugen på att prova nåt annat märke, men tack för tipset ändå.

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22708
LiddeLidman skrev:Haha, humor i gänget hör jag. Det är gott det.

Jag ändrar mig: Jag SKA ha en ny såg :wink:

// Lidde


Jag har äntligen fått min nya såg. En 346XP blev det. Känns fruktansvärt kul att köpa helt nytt. Har inte provat den i skogen än, men till helgen blir det nog en hel del sågning.

// Lidde :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).