Motorsåg och handhållet

Tips på "ny" såg

31 inlägg 9594 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
maccall  
#19427 Han är hedning...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19430 Hehe..japp..smaken är som baken....delad!...å ibland full me skit!! :D kan berätta en lite rolig historia om en sak som hände för ca en månad sedan! jag träffade på en kille ute i skogen som sa: Jaha..du kör me stihl du!? jajjamensan sa jag! sen sa han att han också hade en stihl hemma å den gick uruselt...jäkla amerikanska skräp sa han!! :D nämen va säger du sa jag......har du en amerikansk stihl??? :!: vilken modell frågade jag! det "kom han inte ihåg"! snälla kan inte jag få köpa den av dig,för den är ganska unik kan jag tala om sa jag! vadådå sa han! nja...alla andra stihlar jag känner till kommer från tyskland sa jag! snacka om att han såg ut som en fågelholk i ansiktet!! :lol: jag stod på mig å ville köpa den! nu åker vi hem till dig så jag får titta på den ialla fall sa jag! efter ytterligare käbbel så visade det sig att han hade ingen stihl överhuvudtaget! å inte hade han kört nån heller!! :roll: :lol: men han sa ändå innan han pep iväg minst sagt lite skamsen: humppff.......jaja...men skit är det ialla fall!! :shock: :lol: ok ok visst serru sa jag!! hehe! Tänk va tokigt det kan bli ibland :!: :roll: :lol:

Själv är jag mycket förtjust i stihl...framförallt deras svärd å kedjor!! :wink:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19459
jokin skrev:du diggar inte stihl nåt vidare Gossebear :D :D


Jo då, de brinner så bra när man eldar på de.

Inget ont om Sthil sågar de gör mycket bra sågar, det som jag då har egen erfarenhet och bekanta till mig så är de lite svår mekade. Ex vis hva kan du dra isr friskt ute i skogen och få igång lätt medans Sthil sågen får man pyssla lite med där hemma och ha lite mer verktyg till.

Jag har säkert fel bara det personliga intrycket.

Däremot skall det sägas att jag alltid köper Sthilskjedjor då dessa är bäst håller skärpan längst och är bäst på alla sätt. Har ej kunnat testa Sthils svärd något nämvärt ännu!
Senast redigerad av gossebear tis 12 feb 2008, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
jokin  
#19468 Jag håller med dej huggarn om Stihls svärd o kedjor,jag tycker dom är ganska överlägsna 😈

Användarvisningsbild
Robin  
#19500 blev en 357xpg, borde räcka för mina behov.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19504 Precis som huggarn så får jag med kommentarer o kloka argument när jag nämner Dolmar.

Laddat ord som bygger mycket skitsnack, tills de kommer fran till stock o får testa dem.

Sen brukar det tystna! Inte ofta man fått kommentarer efter visning, o i så fall är det bara positivt!
Hade förståss en här som frågade om de fanns i rött o svart..

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19507 Stihl är väl ungufär som resten av den tyskainjengörskonsten. Bra grejer Stihl speciellt röjsåg 550 och 480 och motorsåg ms 200.260 är en riktig slitvarg går ju tusan aldrig sönder.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19508 Mange! Hur såg det ut på Dolmarfronten tidigare i Sverige? typ på 60-70-80talet? När man nämner Dolmar för en del äldre så verkar det som att det var nåt dom haft problem med på sina äldre modeller. Ingen som sagt nåt specifikt men nåt verkar det ha vart då en allmän uppfattning verkar vara att dom inte är bra.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19518 Fanns inte mycket.
De få som fanns gick nog länge.

Hört flera som klagade över Dolmar i storm arbetet i slutet a -60 men vid närmare discussion visade det sig vara Dolmar CP o CF...
Dessa var ju då en 20+ så det är i mitt tycke OK o Klaga då.
Många gick med vad för skrot som helst.
Partner R11, C6, Husqvarna MS90, MS70, Stihl BLK etc...

Har varit svårt för både Stihl o Dolmar förr här.
Utan å gå in i detaljer så kan man lungt säga de blev motarbetade.
Distrubutions rätter som köptes o lades i malpåse OSV..

Till viss del blir det motigt idag med, men nu finns de tillgängliga i alla fall.
Så har det inte alltid varit...
Nu kan de som är sugna testa.

Dolmar bygger maskiner för de ska hålla o producera.

Avatar Fallback
XPG  
#19521
Mange skrev:Fanns inte mycket.
De få som fanns gick nog länge.

Hört flera som klagade över Dolmar i storm arbetet i slutet a -60 men vid närmare discussion visade det sig vara Dolmar CP o CF...
Dessa var ju då en 20+ så det är i mitt tycke OK o Klaga då.
Många gick med vad för skrot som helst.
Partner R11, C6, Husqvarna MS90, MS70, Stihl BLK etc...

Har varit svårt för både Stihl o Dolmar förr här.
Utan å gå in i detaljer så kan man lungt säga de blev motarbetade.
Distrubutions rätter som köptes o lades i malpåse OSV..

Till viss del blir det motigt idag med, men nu finns de tillgängliga i alla fall.
Så har det inte alltid varit...

Nu kan de som är sugna testa.

Dolmar bygger maskiner för de ska hålla o producera.


Så e det vel faktiskt jo! :shock:

Men tur e vel att det finns märken att välja på och vad skulle
vi annars ha att driva med varandra om????????????????? :D

Skulle vara lite tråkigt om det bara fanns Husqvarna För då
så skulle ju även alla andra ha lika goa sågar som jag :?

Användarvisningsbild
Robin  
#19840 Bilder på nyförvärvet! Gav 4000:- för den inkl. frakt och det tycker jag verkade helt ok. Jag hugger inte mer än 30-40 kubik om året men det är ju alltid kul att ha "riktiga" grejor, det blir ju bra mycket roligare då.
Fick med både 13" o 15" svärd, monterade 15 tummaren och slängde på en nya kedja också.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19845 Om den är frisk och fin så kommer du säkert att bli nöjd, jag är i alla fall väldigt nöjd med min 357xpg !!!
Ett gott val av dig tycker jag :D

Användarvisningsbild
XP  
#19849 Har en jonsered 2156 som är samma som 357an är jättenöjd med min i röd variant brukar den till gallring vinfällen fröträd mm. Min favorit helt enkelt, Du blir garanterat nöjd.


Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19863 Mina favoriter är ettriga sågar i 45cc-klassen, typ HVA 346 och 242. De klarar lätt mer än 90% av alla träd som jag har i min skog och är helt underbara att kvista med. Lätta sågar med snabb acceleration och i stort sett ingen gyroverkan när man ändrar sågläget under kvistning gör att man kan hålla på en en hel dag utan att bli trött. Att höra sågen sjunga när man kvistar en rejäl gran är bättre än en Bruce-konsert :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19866 jag är lite avundsjuk....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).