Motorsåg och handhållet

3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

29 inlägg 12695 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

jon h  
#262101 Går dette på 261 med 15" sverd eller blir det for tungt ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

SawTroll  
#262147 Det går helt sikkert bra (litt avhengig av bruksområdet) - spm. er hva hensikten er?

Avatar Fallback

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

jon h  
#262155 Får sverd og kjede til en god pris. Sikkert bedre med ,325 men jeg bare lurer hva ekspertisen mener. Sagt på en annen måte: hvilket skjæreutstyr ville du brukt på en 50cc til felling og kapping?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

totte  
#262170 50 cc såg för universalbruk går bäst med 15" svärd, .325 semichisel, 1,5 spårbredd. För mest kapning, samma men chisel-kedja. Finns ingen vinst med 3/8 på en 50 cc såg, den går inte lika mjukt och fint om du skall kvista också. Men den fungerar och skillnaden är knappast stor. Viktigast är att fila kedjan rätt för det sågen orkar dra.

Avatar Fallback

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

SawTroll  
#262181 16" .325 med Oregon LP/LPX eller Stihl RS/RSC er min favoritt, men 15-16" 3/8 er helt OK på en sterk 50cc sag.

Jeg liker ikke å bruke halv-meisel kjeder, men det skader ikke å ha noen i reserve for spesielle forhold (skitten ved, kvisting av gran).

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

palbin  
#262254
totte skrev:50 cc såg för universalbruk går bäst med 15" svärd, .325 semichisel, 1,5 spårbredd. För mest kapning, samma men chisel-kedja. Finns ingen vinst med 3/8 på en 50 cc såg, den går inte lika mjukt och fint om du skall kvista också. Men den fungerar och skillnaden är knappast stor. Viktigast är att fila kedjan rätt för det sågen orkar dra.


En 3/8-kedja tål väl mera "stryk" ("skit" :) ...) - eller? Behöva filas mera sällan?

Jag har 3 styck 346xp o kör 3/8 1.3 mm på en av dem samt 0.325 på de andra
två - bara ngt jag kommit fram till genom eget amatör-experimenterande ... :) .

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

totte  
#262299
En 3/8-kedja tål väl mera "stryk" ("skit" :) ...) - eller? Behöva filas mera sällan?


Nej det kan jag inte påstå att jag har märkt, är det nån skillnad är det nog försumbart. En större tand blir lika slö som en mindre tand.

Däremot en chisel/mejsel-kedja är känsligare för föroreningar än en halvmejsel/semichisel. Ganska självklart egentligen att det skarpa hörnet tar mer stryk än det avrundade halvmejsel-hörnet.

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

palbin  
#262300 OK! Det finns dock "proffs" som anser 3/8 håller bättre som jag
har uppfattat det ... . (Mejsel eller halv-ditto.)

Jag har faktiskt ambitionen skaffa mig kedjerullar av alla slag och
dimensioner - typ - och har väl kommit åtminstone drygt halvvägs
på väg . men när det sedan väl kommer till skott har jag inte tid
fibbla för mkt med dem utan kör med vad som sitter på :) ... har
jag funnit ... .

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

totte  
#262304
palbin skrev:OK! Det finns dock "proffs" som anser 3/8 håller bättre som jag
har uppfattat det ... .

Jag har faktiskt ambitionen skaffa mig kedjerullar av alla slag och
dimensioner - typ - och har väl kommit åtminstone drygt halvvägs
på väg . men när det sedan väl kommer till skott har jag inte tid
fibbla för mkt med dem utan kör med vad som sitter på :) ... har
jag funnit ... .


Jag vågar inte sticka ut hakan mot proffsen, kan kanske vara så, bara att jag inte märkt nåt och tycker det är lite märkligt. En egg är ju som den är oavsett om den är lite bredare och slö blir den nog.

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

palbin  
#262305 Tja - vi ska kanske lämna detta :) - du är ju moderator mm så
du vet väl kanske minst lika mkt som "proffsen" - i vart fall blir
det ju ett behagligt antal färre länkar att fila - eller hur?

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

totte  
#262306 Haha, för att vara moderator behöver man inte begripa så värst mycket om kedjor :lol: Har inga ambitioner att tävla med huggarproffsen om kedjekunskap.

Men färre tänder att fila blir det, kan jag räkna ut t o m med moderatorskompetensen :mrgreen:

Men som sagt, vi lämnar diskussionen.

Avatar Fallback

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

SawTroll  
#262425
palbin skrev:OK! Det finns dock "proffs" som anser 3/8 håller bättre som jag
har uppfattat det ... .
....... .


Det finnes en del folk som påstår det, men det er nok en tvilsom og/eller marginal påstand.

Dersom samme materiale (metall) er brukt, så er den eneste relevante forskjellen (som jeg kommer på) at 3/8" files med en grøvre fil, slik at vinkelen bak eggen blir mindre spiss. Dette kan muligens påvirke holdbarheten (helt marginalt).

En annen marginal forskjell (som trekker i motsatt retning) er at færre tenner må gjøre den samme jobben med 3/8 enn med .325 - så hver tann må gjøre mer jobb.

Hvilken vinkel eggen er filt med gjør antakelig større forskjell...

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

totte  
#262529
SawTroll skrev:Dersom samme materiale (metall) er brukt, så er den eneste relevante forskjellen (som jeg kommer på) at 3/8" files med en grøvre fil, slik at vinkelen bak eggen blir mindre spiss. Dette kan muligens påvirke holdbarheten (helt marginalt).

En annen marginal forskjell (som trekker i motsatt retning) er at færre tenner må gjøre den samme jobben med 3/8 enn med .325 - så hver tann må gjøre mer jobb.

Hvilken vinkel eggen er filt med gjør antakelig større forskjell...


Exakt så som jag tänkt när jag svarade, bra uttryckt!

Användarvisningsbild

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

palbin  
#262542 Just de :) !

När jag då har kedjeexperter på tråden kan jag fråga om köra Oregon
MicroBit 31C3 1.5 mm 1/2 tum (x 7 drev) på en 395xp - vad är lagom
(solitt) svärdslängd för det - vad orkar den dra - 24 tum svärd, eller :?:

Det är så att kedjelåsen (eller vad de heter) som man nitar ihop kedjan
med inte precis går att handla varsomhelst (till antika 1/2-tum kedjor)
så man får vara lite rädd om de man har och använda dem optimalt ef-
ter förmåga :surp: ... .

Avatar Fallback

Re: 3/8 RSC 1,6mm på Stihl Ms 261 C-M

Homo abies  
#262707 Detta gäller Stihl: 3/8 RSC (5,2fil)antar jag att du menar. Klarar 261 säkert men var försiktig med att sänka ryttarna i så fall eftersom den lätt blir aggressiv. Att en fullchiselkedja tappar skärpan tydligare än en semi är helt klart, den ligger ju 15-18% högre i skärförmåga från start! det är dock inte säkert att den blir så mycket sämre än semin... (men jag har inga klockningar på detta än..) 0,325 går omärkbart lättare. 3/8 Ps3 / pmc (4,0fil) går däremot mycket mjukt och med ytterst små vibrationer! Ovan diskuteras olika kedjedelning mot varandra i tankar om vilken som håller skärpan bäst!? Tandprofil, Materialegenskaper (fabrikat/stålkvalitet), Skärvinklar, och Kvaliteten på utförd skärpning är det som har betydelse för hur länge skärpan håller. Hur tungt det går därefter beror på hur mycket material som avverkas sömbredd x djup x längd /tid. Och igen, -glöm inte att ange fabrikat/beteckning när vi skriver annars blir resonemanget typ Goddag yxskaft

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).