Motorsåg och handhållet

Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

46 inlägg 19880 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

svenivar  
#258988 Man skall nog kolla det där med tull och moms en extra gång. Jag antar att du avser "import charges"?
Jag köper nästan aldrig såpass dyra saker på ebay, men det där med import charges verkar vara Ebays eget påhitt, jag googlade lite angående de där avgifterna, och såvitt jag kom fram till så hade det inget med svensk moms att göra, utan den skulle sedan komma utanpå totalen om jag förstod allt rätt.
Köp i så fall av en säljare som skickar internationellt, och som inte listar import charges. Räkna sedan med tull och moms på det priset.
Googla själv, läs det finstilta, och bilda dig en egen uppfattning om de där avgifterna är mitt tips, i all välmening!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Jim_the_one  
#258997 Handlarn här har annars en stor jonsered (2180 om jag inte minns helt fel) 2500kr vill jag oxå minnas.

Hade helt klart varit ett intressant objekt om inte mitt företag vuxit lite och redan investerat i en 576xpg.

Köpa beg på ebay vete spurs om jag hade vågat även om det där priset var fördelaktigt, men det kan vara den enda fördelen oxå och bli dyr i slutänden.

Min 346a köpte jag på ebay, dock var den ny och det vart efter tull å moms (å diverse extra avgifter för postens högst önskade service att ta betalt för att hantera tull å moms) halva priset mot att köpa en ny här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258998 Att köpa såg över internet är lite rysk roulett, särskilt begagnat.
Klart det har både bra och dåliga sidor för sig.

Det är inte ofta jag uttalar mig om priser men här är ett försök!
Att veta pris är mer än bara rek pris av tillverkaren. Det kan skilja rejält mellan säljare och butiker.

Jag har köpt och köper mycket sågar på internet, både till min samling och för andras räkning.
Priser är alltid svårt. Det går inte o säga mycket om ett pris heller om man inte har sågen framför sig.
När jag köper så gör jag det till ett pris jag vet det är värt, tex i delar jag i värsta fall kan använda till nåt annat. Är jag inte säker på att det är värt det de söker eller jag vet det, då blir det ingen affär. Be om info eller bilder så du ser säljaren är kontaktbar innan köp.
Kolla upp vad du köper, om det skiljer från det du köper lokalt och vad.
Se till att du har rätt kunskap och vet vad du köper innan du handlar.

Oftast är det nån som ger mer vilket för mig är helt ok. Bara man är nöjd och glad!

Det kommer hit lyckliga personer som gjort värdens klipp och köpt det bästa för ingenting.
När man sen kollar närmare, är det sällan det är så väldigt lyckat.
Oftast betalas det rätt mycket redan från början, då blir kalkylen spräckt om det ska till lite delar o grejer på det sen.

Klart det är roligt när det går bra och man hittar nåt kul till bra pris.

Vem man köper av är viktigt som att bli blåst är ofrånkomligt.

Tull o moms tillkommer på summan av det man köpt + frakt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en såg från USA via ebay?

Huskyman  
#259026
svenivar skrev:Man skall nog kolla det där med tull och moms en extra gång. Jag antar att du avser "import charges"?
Jag köper nästan aldrig såpass dyra saker på ebay, men det där med import charges verkar vara Ebays eget påhitt, jag googlade lite angående de där avgifterna, och såvitt jag kom fram till så hade det inget med svensk moms att göra, utan den skulle sedan komma utanpå totalen om jag förstod allt rätt.
Köp i så fall av en säljare som skickar internationellt, och som inte listar import charges. Räkna sedan med tull och moms på det priset.
Googla själv, läs det finstilta, och bilda dig en egen uppfattning om de där avgifterna är mitt tips, i all välmening!

Tack för alla varningar och tänkvärdheter! Jag är så köpsugen så det är bra att man får lite verklighetsanknytning och inte bara slänger iväg en order! :surp:

576:an verkara vara en bra såg med klipp i? Eller ska jag tänka om?
Jag gjorde en kalkyl med moms och tull plus frakt. Det är fortfarande intressant.
Jag hittade inget om motorsåg så jag körde MC under 250CC, det borde ju vara snarlikt:
ebay tull motorsåg.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Jim_the_one  
#259048 Klipp å klipp är väl kanske synd att säga, den är inte lika varvvillig som en 550 så det är inget man kvistar med direkt. hehe

Men däremot så är det bara att lägga svärdet mot stammen å sen gasa. Den har ork om man säger så.
Väldigt fin att såga med då man nästan inte känner några vibrationer alls.


Tull o moms tillkommer på summan av det man köpt + frakt.

+ moms på frakten + postens avgift för hanteringen av tull å moms pengarna.
Vet iof inte om man som näringsidkare kan slippa betala momsen vid import av sådan här karaktär.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259056 min 7900 "klipper" av den utan minsta tvivel! men det är en annan historia! köp du en 576a! men se till att det är en AT! ett litet tips från mig bara! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259075 576 har jag inte (dock provat), men 575 har jag.

Jag hade nog kollat runt lite o fönster shoppat en hel del först... Det kanske du har gjort...

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

anersimyra  
#259086 Nu har jag varit på E bay och shoppat :grin: som samlare av ABU Cardinalrullar fann jag en riktig goding i mint skick i England, en grön 44 X Express :grin: :grin: :grin: visst. Visst, har ju inget med såg att göra, men ändå :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

totte  
#259096 Gott, det är sånt man skall ha det till, hitta grejor som man inte hittar annars. För samlare är Internet fantastiskt. Grattis till det köpet, samlartarmen skrek väl högt när du såg den :lol:

För bruksgrejor kan man ställa sig lite mera tveksam. Men va tusan, hittar man en såg som man absolut vill ha och det inte är summor som sänker hushållet så är det väl bara att köpa. Om det nu inte är så att sågen måste vara den såg som man sen skall förlita sig på för att få hem årsveden eller så, då kan det bli rent surt.

Den som köper såg osett på Internet bör redan ha en såg hemma som funkar bra, så man inte står där om man råkade få ett vrak.

Huvudsaken är att man inte går omkring i förväg med lyckliga drömmar om att det skall bli tidernas klipp. Det är bättre att bli positivt överraskad när det blir riktigt bra än att bli störtbesviken när det inte blir det.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259121
anersimyra skrev:Visst, har ju inget med såg att göra, men ändå :grin:

Det är ju handhållet :grin: :grin: Det är ju en härlig känsla att veva en gammal Cardinal med snedskurna kugghjul, som vanligt görs inte sådan kvalitet längre :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

totte  
#259124 Rätt th, det är ju handhållet, så nu när vi egentligen inte alls är off topic: Måste gå och leta fram min gamla Cardinalrulle, skall finnas nånstans i gömmorna.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

anersimyra  
#259135
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Kanske någon har någon av dessa i gömmorna ? Inga Cardinaler dock. Dessa Abu 333 och 444 såldes genom Åhléns och Holm, samt någon modell genom Tysklinds. Dessa är rariteter och går för stora pengar. Rullarna på bild är äkta och ingår i privata samlingar. Förfalskade kopior har förekommit på B.l.a Tradera. Bedragarna har klantigt nog använt bilderna ni nu ser. Det " sket " sig dock rejält då rullarna ni ser är kända av samlare värden över, själv avslöjade jag en bedragare med hjälp av trästycket vilket en av rullarna avbildas tillsammans med. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via e

JensSkoog  
#259137 Vad typ sågkedja använder du på dom där? :mrgreen: Minns från min ungdom hur det va årets stora när nya katalogen kom och vi slevjade över ABUs sista skönheter! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

anersimyra  
#259138 Angående att handla från USA. Hur lång leveranstid får man räkna med för ett paket på runt kilot ? Jag tror det hette first class mail. Jag köpte en kedjeslip för en dryg vecka sedan, kanske har den för övrigt fastnat i tullen. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en såg från USA via ebay?

Husqy346  
#259149 Leveranstider från usa ? Det bästa jag har varit med om är 1 o1/2 dygn . Paket om förtullas i Malmö kan dröja upp till en mån . I stockholm ca1 vecka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).