Motorsåg och handhållet

Avgaser

36 inlägg 13080 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19131
Famag skrev:Har Stel annat oljefabrikat i sin motorsågsbensin? Eller har olika fabrikat sina tvåtackts olja? Är det samma fabrikat alltihop men olika namn? Vet någon hur det är.

dom ändvänder inte samma olja mellan fabrikaten
sthil har en blå anntoning på bensinen medan aspen är gul
ag har också en blå anntoning
sen det som slår en mest är när man byter från aspen till ag så går sågen bättre på ag och luktar mindre.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19138
Ernst skrev:
Mangan skrev:Betalade i höstas 16:23/liter + moms för Aspen 2-takt (20 liter)


Gav 17:18 inkl. moms i tisdags på Lantmännen i Kinna för Aspen 2-t. (Åtminstone står det Aspen på kvittot.)


Det var där jag köpte min i höstas... :-)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19141
knaggen skrev:
gossebear skrev:Det är i största delen samma, det som skiljer är om den är miljö eller mineral anpassad.

den är nog bra för miljön men är den bra för mäniskan
och om den är bra för mäniskan så refera gärna till den rapporten.


Ingen olja är bra för mäniskan kanske skulle vara om det var raps olja eller annat.

för sågen tycker jag mineraloljan är bäst, men det har vi ju redan av handlat i ett annat ämne.

Hur är det om man har en E-såg alltså med katalysator för den gör väl avgaserna lite varmare om jag inte minns fel?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19164
gossebear skrev:Hur är det om man har en E-såg alltså med katalysator för den gör väl avgaserna lite varmare om jag inte minns fel?


Jag har en gammal 242:a och en nyare 346:a med "katalysator" men jag tycker inte att det är någon större skillnad på dem när man kör med Aspen. Därtemot var det jätteskillnad med 242:an med vanlig självblandad soppa och Aspen, med den vanliga soppan märktes det direkt när man gick och röjde i något tätt snår utan bra vind, huvudvärken kom som ett brev på posten med vanlig soppa

Avatar Fallback
TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19263 Själv upplevde jag det som att Stihl´s miljösoppa gav mer "oangenäm" lukt på avgaserna jämfört med Aspen, då jag jag körde upp en så´n 20-liters i somras. Brukar annars köra Aspen i sågarna, men det borde väl inte påverka effekten av Stihl-soppan antar jag. "Gångmässigt" märkte jag ingen skillnad åt nå´t håll.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20032
TreeSwede skrev:Själv upplevde jag det som att Stihl´s miljösoppa gav mer "oangenäm" lukt på avgaserna jämfört med Aspen, då jag jag körde upp en så´n 20-liters i somras. Brukar annars köra Aspen i sågarna, men det borde väl inte påverka effekten av Stihl-soppan antar jag. "Gångmässigt" märkte jag ingen skillnad åt nå´t håll.

fått det bekräftat att aspen andvänder en esterolja som är baserad på en vegetabilisk olja och då kan man lägga i hope 1+1 vad dom har i soppan som gör att motorena är rena

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).