Motorsåg och handhållet

Avgaser

36 inlägg 13104 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18896 Jag kör bara min såg sen ny på Aspen, vi gör samma i skolan
Nej jag kör inga 8timmars pass och 5dar i veckan

Men jag ser inga nackdelar med Aspen
Har inte upplevt några sådana symptom, dom utger sig inte för o vara nått mirakel som tar bort alla avgaser däremot är det för mig bättre än med blyfri 95

Sen är det väll upp till var o en, men jag tror som Mange skrev(kan inte så mycket om sådant själv) att om man kör 1 ny såg på aspen och 1 på 95 så kommer man märka skillnad, framförallt om man öppnar upp, och jag vågar nästan lova att den sågen som gått sen ny på aspen ser bättre ut

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18900 Är inte ute på något "korståg" här, utan var och en får köra på exakt vilket "ihopkok" som faller en på läppen, oavsett om det är 95/oljebl eller miljösoppa.
Jag återger bara det faktumet att även Aspen kan orsaka samma symptom som bensin när det gäller bla irriterande luftvägar.
Om detta är förknippat med ett eller flera fabrikat, som du är inne på Knaggen, kan jag däremot inte svara på.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18918
Mange skrev:Det finns ett intressant test o göra med Aspen o vanlig bensin.
Två skålar med bränsle, Aspen i ena o Bensin i andra.
En bit frigolit i var o kolla noga!

Har en burk som stått här sen i sommras med frigolit kvar i Aspen.

Ta en funderare över vad som är rek av tillverkaren. Fundera även över hur mycket plast gummi detaljer det finns o vilka krav tillverkaren har....

Om de utvecklar för ett bränsle o man använder ett annat, vad händer då?

då kan du förklara varför bensinslangar blir sköra av aspen när en såg har ståt en tid med aspen i tanken
sen mange så är du väl handlare om jag inte har fel och har läst det du har skrivit
och har du mätt på slitaget på en såg som har gått på aspen någon gång för hur ren sågen är inte så viktigt utan slitaget.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18925 Med alkykatbensinen har tagit bort en del av de lättflyktiga ämnen (tex bensen) som finns, och som ställer till problem. Det är därför den inte luktar så mycket,

Men det finns dumma saker kvar, och vad gäller avgaserna (dvs efter förbränning) skulle jag inte tro det är så stor skillnad i vad som kommer ut. Inte är det fjälluft i alla fall. :-)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18927 kör bara Aspen, des för att det är färdigt slipper söla med blandingar, det blir alltid rätt, jag får inte i för mycket olja som kan vara en biddragande orsak till "sveda ihalsen och slemhålor" Dessutom gissar jag å att om man får rätt olje blandning så borde det förbrännas bättre och minska antalet fria kolpartiklar som far runt. ?

Sedan skall man ju även inte ta bort vilke effekt mineral respektive Bio olja har för betydelse vid kjedjeoljan. Har hört många som har klagat på att det är denna oljan som de regaerar mot och inte avgaserna från motorn.
Om man tittar på Kolväten så blir det ju mer "oförbrända eller uppvärma ångor/partiklar med kolväten" från kjedjeoljan om den blir varm än vad det är från motorn som har mer fasta kolpartiklar.

Aspens bensin är ju bättre både för sågen och för dig själv. Sedan är det väl inte rekommenderat att stå med nästan över någon förbrännings motorsutsläpp.

Sedan om plasten eller gummit torkar med aspen bensin och den inte gör det med vanlig bensin så är det rent båg, beror snarare på ogivningne där sågen står.
Senast redigerad av gossebear tor 07 feb 2008, 12:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#18930 jag kör med Aspen i mina sågar, mest av skäl som ,,,, det går att lagra länge man får en bra blandning varje gång (hoppas jag) luktar inte så illa när man kör sågen.
Men ,, även jag har fått irriterade slemhinnor framför allt i näsan men det kan jag leva med eftersom jag inte kör mina sågar varje dag !

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18932
knaggen skrev:då kan du förklara varför bensinslangar blir sköra av aspen när en såg har ståt en tid med aspen i tanken
sen mange så är du väl handlare om jag inte har fel och har läst det du har skrivit
och har du mätt på slitaget på en såg som har gått på aspen någon gång för hur ren sågen är inte så viktigt utan slitaget.


Att gummi åldras olika efter kvalisort o typ behöver du nog inte upplysas om.
Så det behöver vi inte gå in på.

Självklart får var o en köra på vad de vill o tror på.

Jag tycker att pengarna ska få tala sitt.
Det finns många här som visade tydlig minskning i sina såg o service kostnader.

Naturligtvis finns de som servar själv o de som bara betalar utan tanke på kronor, men för mig är det nästan lika viktigt som välmåndet.

Att många fler upplever Aspen behagligare än bensin är helt klart.
Visst finns det de som har obehag av det men det är betydligt fler som har obehag av bensin.
Vet de som klagade över ögonen o bytte tebax. Likväl fortsatte det att svida i ögonen. Då de bytte olja märkte de att det var det som gjorde att det sved.

Vi är alla olika o det är inte lätt o råda nån till något. Jag har erfarenhet o dela med mig från mig o de jag har kontakt med.
Eftersom det är en del så tycker jag det kan vara intressant o veta för andra. Jag har kanske fel ang detta...

Avatar Fallback
XPG  
#18945 Vad kör ni med för % blandning/Kvalite i era sågar ni som blandar själv!

Har själv provat några olika miljöbränslen. Även olika kvalitet
på oljan i vanlig 95, tycker att det helt klart varit största skillnaden där!

Många som blandar själv gör felet att heldre lägga lite för mycket än
för lite!
Men om man har en normal ställt såg och inte kör så jä-la hårt långa pass
och har en olja med god kvalitet och inge skit från nått u-land,
Så är det bättre för både såg och kropp!!!!!

Men då skall man ju även se till att ha rena kylflänsar! Lite mindre
olja i bensin e inte så farligt i sig själv Men om man kombinerar
det men en sketen och igengrodd såg med hög förbrännings temp
så e de inte alls Lyckat!

Största delen av beg sågar som kommer in och är "sluta" så skulle
oftast gått länge till om den bara blivit putsad/servad och kört på
en bättre olje kvalitet o rätt blandning!

Finns ju även många som inte borde ha såg / Träffade en handlare
här om dagen som inte kunde förstå när en kund fick
en ny såg att skära första dagen! varpå han frågade
kunden om vilken blandning han körde på och svaret blev att
det sköter vel blandaren om och att han inte ens hunnit fylla på
olje tanken ännu eftersom sågen ju bara skar ihop!!!!!!!!!
kundens nästa svar = Kjedjeolja????????? Var fyller man på den då?

Dålig/Billig olja = Mycket Skit I Lungorna och klet o sot i sågen!

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18979 Jag jobbar heltid med röj eller motorsåg och kör på aspen och har rent utsagt aldrig blivit sur i halsen pga av avgaserna. Sved lite i ögonen för kommer jag ihåg när man var 14 år och skulle börja såga motorsåg då sved det lite i ögonen på kvällen. Men nu känner jag inte av nåt alls- :wink:

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19007 Har Stel annat oljefabrikat i sin motorsågsbensin? Eller har olika fabrikat sina tvåtackts olja? Är det samma fabrikat alltihop men olika namn? Vet någon hur det är.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19010 Det är i största delen samma, det som skiljer är om den är miljö eller mineral anpassad.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19029 Stihl o Dolmar säljare i Tyskland säljer Aspen.
Så vitt jag vet gör de flesta ÅTF det här med.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19120
Mangan skrev:Betalade i höstas 16:23/liter + moms för Aspen 2-takt (20 liter)


Gav 17:18 inkl. moms i tisdags på Lantmännen i Kinna för Aspen 2-t. (Åtminstone står det Aspen på kvittot.)

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19123
Mange skrev:Vi är alla olika o det är inte lätt o råda nån till något. Jag har erfarenhet o dela med mig från mig o de jag har kontakt med.
Eftersom det är en del så tycker jag det kan vara intressant o veta för andra. Jag har kanske fel ang detta...


Nej! Du har inte fel.

Det är just detta som grejen med forumet, och gör det så värdefullt!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19130
gossebear skrev:Det är i största delen samma, det som skiljer är om den är miljö eller mineral anpassad.

den är nog bra för miljön men är den bra för mäniskan
och om den är bra för mäniskan så refera gärna till den rapporten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).