Motorsåg och handhållet

Sågning i stormfälld skog

12 inlägg 6502 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågning i stormfälld skog

ymer  
#256261
trad2.jpg
traktor.jpg
trad1.jpg
Vindfällen är perfekt för att fördärva kedjan med. Vad som underlättar är om man kan placera om trädet och få upp stammen från marknivå.
På en bild är rotstocken nertryckt i backen. Jag markerar kapet på stubben och apterar och kapar av första stocken. Sen lyfter jag upp rotstocken med kran och kapar av i stubbnivån. Rotvältan faller tillbaka och det blir snyggt med en kort stubbe. Som går att köra över med traktorn.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#256265 Fina bilder, ymer! :wink: Har du valt användarnamnet ditt från den norröna mytologin?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

ymer  
#256268 Ja jag tog namnet efter den gamla mytologin. Sen döpte dom en isbrytare efter mig!
(om det nu var i den ordningen(?))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#256269 Säkert! :grin: Flott namn, mener jag!

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

ymer  
#256271 Det var så här att nåt år tidigare så blev det mycket vindfällen här. Dom tog då dit en skördare som upparbetade träden. Men före detta så skickade dom dit för-kapare som kapade manuellt eftersom skördaren inte kan kapa när trädet ligger (vill inte byta kedja). Manuell-kaparna ville heller inte fila nån kedja i onödan så dom kapade väldigt höga stubbar. Inte ens min 836-maskin kan bortse från dessa stubbar. Det ser dessutom inte så snyggt eftersom många vältor inte föll tillbaka, kanske beroende på att motvikten blev större...

   TS
Avatar Fallback

Sågning i stormfälld skog 2

alias  
#256276
ymer skrev:
trad2.jpg
traktor.jpg
trad1.jpg
Vindfällen är perfekt för att fördärva kedjan med. Vad som underlättar är om man kan placera om trädet och få upp stammen från marknivå.
På en bild är rotstocken nertryckt i backen. Jag markerar kapet på stubben och apterar och kapar av första stocken. Sen lyfter jag upp rotstocken med kran och kapar av i stubbnivån. Rotvältan faller tillbaka och det blir snyggt med en kort stubbe. Som går att köra över med traktorn.


Brukar använda samma arbetsmetodik själv - avskyr höga stubbar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

donky-kong  
#256281 Användbart tips det där med att lyfta rotstocken med kranen lite! :)
Om det är en mindre rotvälta, typ 15 - 20 cm i brösthöjd, så lämnar jag ibland rotstocken okapad drån stubben.

Sedan, när resten av trädet är apterat, så reser jag tillbaka rotvältan, med rotstocken som "skaft" :)

Där efter fäller jag rotstocken som ett vanligt träd.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

ymer  
#256288
donky-kong skrev:Användbart tips det där med att lyfta rotstocken med kranen lite! :)
Om det är en mindre rotvälta, typ 15 - 20 cm i brösthöjd, så lämnar jag ibland rotstocken okapad drån stubben.
Sedan, när resten av trädet är apterat, så reser jag tillbaka rotvältan, med rotstocken som "skaft" :)
Där efter fäller jag rotstocken som ett vanligt träd.


Om det handlar om en stor gran så brukar trädet falla tillbaka upprätt med hjälp av kran, och man kan kapa som vanligt. Ibland går det inte utan kran måste sitta kvar i trädet (troligen tall) -kom ihåg bara att kran skall greppa i toppen på stocken. Annars kan man åka på en rejäl haksmäll!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

alias  
#256295
ymer skrev:
donky-kong skrev:Användbart tips det där med att lyfta rotstocken med kranen lite! :)
Om det är en mindre rotvälta, typ 15 - 20 cm i brösthöjd, så lämnar jag ibland rotstocken okapad drån stubben.
Sedan, när resten av trädet är apterat, så reser jag tillbaka rotvältan, med rotstocken som "skaft" :)
Där efter fäller jag rotstocken som ett vanligt träd.


Om det handlar om en stor gran så brukar trädet falla tillbaka upprätt med hjälp av kran, och man kan kapa som vanligt. Ibland går det inte utan kran måste sitta kvar i trädet (troligen tall) -kom ihåg bara att kran skall greppa i toppen på stocken. Annars kan man åka på en rejäl haksmäll!


Nu är vi nog lite OT i en tråd om filning, men som ett råd kring säkerhet (om man nu reser upp ett stormfällt träd mha kran för att slippa stensågning med påföljande filning) så skulle jag föreslå att du ej sågar av trädet helt, direkt när du rest upp rotvältan, utan sågar vanligt rikskär och fällskär (brytmånen hindrar plötslig haksmäll) medan kranen håller tag i den stående rotstocken och att du sedan under kontrollerade former använder kranen för att lägga ner stocken när du sitter vid spakarna i hytten på maskinen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sågning i stormfälld skog

totte  
#256425
Nu är vi nog lite OT i en tråd om filning


Inte lite utan mycket, så jag delade tråden.

Avatar Fallback

Re: Sågning i stormfälld skog

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256466 Förstår att det blir problem när det skall kapas vid rotvältan.
Tycker det är synd och ser illa ut när det är höga stubbar när är grova fina tallar, har sett de som förkapar 40-80 cm.
Sedan vill man som skogsägare att det skall vara någon lönsamhet när skördaren äntligen kommer.
Jag gör så här.
Köpte ett långt svärd, en slipapp 12 volt 286 kr,en extra kedja.
När jag gör rast och går till bilen slipar jag kedjorna.
Är det inte skärpa i kedjan funkar det inte.
Detta tar inte många minuter.

Användarvisningsbild

Re: Sågning i stormfälld skog

Peteflamingstar  
#256472 För att skona kedjan brukar jag ta med en liten yxa i bältet och hugga bort barken där jag ska kapa, den mesta skiten sitter ändå i barken...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).