Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Husqvarna
 Svara  52 inlägg  19457 visningar  5 följer

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

#271364 Och håll dej till det bränslet du väljer, vid byte mellan alkylat och mackbensin kan en justering av förgasare vara nödvändig så blandningen blir rätt.

Användarvisningsbild

totte skrev:Om du vill blanda själv så köper du lämpligast 4-takts alkylat. Vad gäller oktantalet så räcker 95 om du ändå vill köra macksoppa.

Just det, oktantalet kanske inte spelar roll men det innehåller ju en del alkohol /Etanol,
vilket 98:an inte ska innehålla om jag är rätt underrättad. :geek:
Kan inte det ha negativ inverkan?

TS

#271378 Sågen ska gå att köra på etanol om den justeras rätt, kan dock bli svårstartad när det är kallt.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Sågen ska gå att köra på etanol om den justeras rätt, kan dock bli svårstartad när det är kallt.

Okej, men inga problems med att alkoholen attackerar tätningar slangar och så?
Märks det skillnad på effekt om man kör Alkylat eller "riktig" bensin
eller sliter det mer på motorn bara..?

Ny i motorsågsvärlden med 1000 frågor :???:

TS
Användarvisningsbild

#271429 Alkylaten är mycket mer skonsam mot packningar och slangar, bildar mindre avlagringar inne i sågen. Men framdör allt får du betydligt mindre hälsovådliga avgaser än med macksoppan.

Etanolen angriper inte gummi och plast, Det där är en av de mest seglivade myterna av alla. Och dom som skriker om etanolinblandning är ofta samma folk som utan att tveka pytsat i hinkvis med karburatorsprit i bilarna på vintern

Det är bensener och annat otyg som finns i dagens bensin som löser upp plast, gummi och snart sagt vad som helst. Så det blir inte bättre för att du kör på 98 oktan. Motorsågarna av idag har slangar, membran och tätningar som är anpassade för alkylat, och jag har för mig att garantierna förutsätter att man kör på det.

Enligt min uppfattning så finns det bara ett skäl att köra på macksoppa, det är om man har en såg som gått länge på sån bensin. Vid byte till alkylat behöver man plocka ner och rengöra sågen, vanligen också byta bensinslangarna.

#271454 Kan bli helt omöjlig att starta på etanol.

Håller med totte här.

Den gången jag körde etanol i min fotogengrålle från -55 gick den riktigt dåligt efter ett tag, jag bytte slangarna och gjorde rent förgasaren, sen gick den som en klocka på etanol.
Man slapp dessutom stinka bensin och bli dåsig.

Jag har kört andras sågar som dom har mackbensin i, och jag kan omöjligt förstå varför dom envisas med att tanka i den skiten i motorsågar, blir ju bara yr, smakar illa i munnen och luktar som fan resten av dagen. Kör man alkylat kan man ju t.o.m känna doften utav skogen när man är ute och hugger

Användarvisningsbild

#271519 Håller med om avgaserna. Jag tål det inte, blir riktigt illmående.
Det skulle säkert funka med mackbensinen rent mekaniskt men tror inte
ens duktig motvind tar bort avgaserna. Kanske skulle funka med gasmask!?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Husqvarna 560 av Valmet 820 - fre 09 dec 2011, 19:51
i Motorsåg och handhållet
2 svar
1502 läst
av Mange     
lör 10 dec 2011, 16:38
Husqvarna 45 av MF 135 KUNGEN - fre 22 jan 2010, 17:32
i Motorsåg och handhållet

123
31 svar