Motorsåg och handhållet

Köpa Ny Röjsåg

9 inlägg 4350 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Ny Röjsåg

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18489 Jag planerar att köpa en ny röjsåg till våren. Jag kommer att använda den till att röja skog i åldern 10-20 år, ca 10 Ha. Vad bör man tänka på? hur stark motor krävs? Vilken modell rekommenderas, jag är ju inte så stor själv varför jag kan tänka mig en lättare maskin.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18500 Då ryker väl antagligen min favorit Stihl 550. Men jag rekomenderar Stihl 480 det tycker jag är en bra såg. Husqvarnas 252 är ochså en bra modell. Jonsered har väl en modell som heter 2045 eller nåt ochså. De är de modellerna jag skulle rekomendera :)

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18508 Husqvarna 345F eller 345fxt är också stora kandidater... du bör välja fxt modellen då den har handtagsvärme. I mitt tycke är dom lite klena men man får inte kraft och låg vikt samtidigt utan det blir en kompromiss.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18516
valmet901 skrev:Då ryker väl antagligen min favorit Stihl 550. Men jag rekomenderar Stihl 480 det tycker jag är en bra såg. Husqvarnas 252 är ochså en bra modell. Jonsered har väl en modell som heter 2045 eller nåt ochså. De är de modellerna jag skulle rekomendera :)

Hur mycker skiljer det i vikt mellan 550 och 480?

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18517
MasseyFerguson skrev:Husqvarna 345F eller 345fxt är också stora kandidater... du bör välja fxt modellen då den har handtagsvärme. I mitt tycke är dom lite klena men man får inte kraft och låg vikt samtidigt utan det blir en kompromiss.

På lynxen har jag ju handtagsvärme och det är skönt på vintern. Ursäkta att jag frågar (jag är ovan röjare) behöver man verkligen det på en röjsåg? jag trodde att man blev varm av jobbet.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18520 Har kört med hva 345fxt

den har orkat med allt jag försökt, bara man har vass klinga och rätt skränkt så funkar den till det jag kört

vissa träd fick man ta från två håll för att nå igenom

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18587
Skogsante skrev:
valmet901 skrev:Då ryker väl antagligen min favorit Stihl 550. Men jag rekomenderar Stihl 480 det tycker jag är en bra såg. Husqvarnas 252 är ochså en bra modell. Jonsered har väl en modell som heter 2045 eller nåt ochså. De är de modellerna jag skulle rekomendera :)

Hur mycker skiljer det i vikt mellan 550 och 480?


Stihl 550 10 kg
Stihl 480 8,1
Men de två kilona känns efter en dag. :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20566
Skogsante skrev:
MasseyFerguson skrev:Husqvarna 345F eller 345fxt är också stora kandidater... du bör välja fxt modellen då den har handtagsvärme. I mitt tycke är dom lite klena men man får inte kraft och låg vikt samtidigt utan det blir en kompromiss.


På lynxen har jag ju handtagsvärme och det är skönt på vintern. Ursäkta att jag frågar (jag är ovan röjare) behöver man verkligen det på en röjsåg? jag trodde att man blev varm av jobbet.


Personligen så brukar jag använda handtagsvärmen när det regnar eller snöar och handskarna blir blöta stup i kvarten. Men annars så tycker inte jag att det behövs kylan klarar man utan handtagsvärme. :) Föresten har du blivit nå klokare på vilken röjare du skall införskaffa. :?:

Avatar Fallback
Huggis  
#20651
MasseyFerguson skrev:Husqvarna 345F eller 345fxt är också stora kandidater... du bör välja fxt modellen då den har handtagsvärme. I mitt tycke är dom lite klena men man får inte kraft och låg vikt samtidigt utan det blir en kompromiss.


Håller helt med, snedbelastning på ryggen är inget nyttigt. Ju lättare desto bättre. Men som sagt, dom är lite slöa, men håller man klingan vass så klarar man mer än vad man tror.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).