Motorsåg och handhållet

Krok i Röjsele

14 inlägg 8259 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krok i Röjsele

kummander  
#254563 Jag röjer på heltid och har länge haft ett problem som jag inte kan hitta någon lösning på. Jag röjer med Stihl röjsåg 460 nu hade 480 innan, men jag använder Husqvarnas röjsele för jag tycker den är mycket bekvämare än Stihls egna.
MEN krokarna som röjsågen hänger i går av en efter en, de varar i kanske en och en halv månad innan jag är tvungen att köpa ny krok. Ingen jättekostnad men en väldigt onödig...

Jag provade att ta kroken från Stihls sele och "modifiera" den att passa i Husqvarnas sele men även denna gick av efter ett kort tag...

Jag vet att några bekanta som också röjer har samma problem men finns det fler som har upplevt detta och i så fall har ni kommit på någon lösning?

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254569 Det som händer är att sågen nöter ett hack i kroken. Där går den så småningom av. Det man kan göra är att bygga på kroken invändigt med svets. Migsvets är säkert enklast. Men jag har använt hårdbeläggningselektroder som jag råkade ha. Ingen såg orkar äta av den kroken.

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

Storken  
#254576 Kan man inte trä på en plastslang i lämplig storlek på kroken ?

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

kummander  
#254581
Storken skrev:Kan man inte trä på en plastslang i lämplig storlek på kroken ?



Sågen gnager igenom slangen på nolltid. Första dagen jag körde min senaste röjsåg hade jag även en sprillans ny sele och krok, vid fyra på eftermiddagen var det knappt hälften kvar av materialet i kroken.

Min erfarenhet av att svetsa krokarna är att det istället skaver på sågens fäste, och det är ju något dyrare att byta än kroken...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krok i Röjsele

machonisti  
#254594 Då kan man kanske fundera på att montera en extra led på röjsågens fäste.

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254598 Ett litet skruvschackel i sågens fäste?

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

kallen  
#254604 Har inte hört att stihl sågarna nöter av stihl krokarna men väl husqvarna krokarna. Men du har ju provat.
Går det inte att få på en ögla ala Hva på stihlsågarna.

Användarvisningsbild

Re: Krok i Röjsele

machonisti  
#254607 Stål mot stål, då nöts alltid det mjukare. Tänk bra på bussningar osv inlägg av mjukare metall som kan bytas då det nötts ned. Förutom vissa konstruktörer som lägger bussning av härdat material där tappen nöts ned.

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

Husqy346  
#254609 Det är väl inte undligt om de nöter sönder med den upphängningskonstruktionen som Stihl har byggt. Plattan med hål borde ju bryta på ett helltannat sett än vad Husqys/ jonsered ställbara upphängningsbyggel gör

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

kummander  
#254611
kallen skrev:Har inte hört att stihl sågarna nöter av stihl krokarna men väl husqvarna krokarna. Men du har ju provat.
Går det inte att få på en ögla ala Hva på stihlsågarna.



Det ska sägas att jag bara har provat en stihl krok och det kan ju naturligtvis inte uteslutas att det var ett materialfel i just denna, hur otroligt det än skulle vara...

Husqvarna öglan är ju justerbar och helt annorlunda än Stihls fasta lägen som dessutom är fast i själva sågkroppen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krok i Röjsele

Hammaren  
#254660 Jag har gjort som skogsola och lagt svets i kroken, och det funkar, man kan få lägga dit en ny sträng efter nån månad, men kan man lura handlarn på en krok så får man vara nöjd.
:lol:

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

kallen  
#254693
kummander skrev:
kallen skrev:Har inte hört att stihl sågarna nöter av stihl krokarna men väl husqvarna krokarna. Men du har ju provat.
Går det inte att få på en ögla ala Hva på stihlsågarna.



Det ska sägas att jag bara har provat en stihl krok och det kan ju naturligtvis inte uteslutas att det var ett materialfel i just denna, hur otroligt det än skulle vara...

Husqvarna öglan är ju justerbar och helt annorlunda än Stihls fasta lägen som dessutom är fast i själva sågkroppen


Låter nästans som att det var något fel på den kroken för jag vet många stihlselar som gått profisonellt med stihlsågar och det problemet har jag inte hört om, men det är allmänt kännt att det blir så med husqvarna selar.

Tänkte att man kanske kunde demontera en krok från Hva och försöka få dit den på stihl på något sätt borde det gå, nackdelen blir ju att det kan vara svårt att få en bra inställning.

Men håller med dig. Skulle aldrig få för mig att röja var dag med en stihlsele. Så problemet måste nog lösas.

Användarvisningsbild

Re: Krok i Röjsele

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255177
kummander skrev:
kallen skrev:Har inte hört att stihl sågarna nöter av stihl krokarna men väl husqvarna krokarna. Men du har ju provat.
Går det inte att få på en ögla ala Hva på stihlsågarna.



Det ska sägas att jag bara har provat en stihl krok och det kan ju naturligtvis inte uteslutas att det var ett materialfel i just denna, hur otroligt det än skulle vara...

Husqvarna öglan är ju justerbar och helt annorlunda än Stihls fasta lägen som dessutom är fast i själva sågkroppen


Var det en krok till en x-fitsele så är det mycket möjligt att det kan ha varit ett materialfel, så du bör nog testa med en annan krok från stihl.

Annars så är det bara att köpa upp en stor uppsättning av husqvarnakrokar eller lära sig att köra med stihlselen!

Avatar Fallback

Re: Krok i Röjsele

brnnstrm  
#255767 Svets borde ju funka, man skall, nog dock välja ngt som är segt och inte sprött för en sån reparation, lär ju vara gjutstål. Har svetsat mycket sådant tidigare och då med ngt som hette carbo 29/9, funkade toppen.. ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).