Motorsåg och handhållet

Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

46 inlägg 29692 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Husqy346  
#255220 Jaha då är sågen uppstartad och inkörning påbörjad . Den var tjurig innan första bensin började tända ca 25 ryck . Men sedan startade den fint .
Jag lät den gå på tomgång i ca 2 min och efter det sågade jag lite trissor i rotstockar.
Sågen har även fått smaka på några alar och den går som tåget jämnt och fint på tomgång samt rapp o varvvillig vid kvistning.
Det märks att den är mera åt proffs såg segmentet då allt går fortare och man blir mindre trött än med den andra.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

totte  
#255221 Trevligt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Tosca  
#255223 Finns det ingen bränsleblåsa att pumpa på?

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

axwell  
#255224
Tosca skrev:Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Inlägg av Tosca » 3 minuter sedan.
Finns det ingen bränsleblåsa att pumpa på?


Nej det är bara en lysdiod :lol:

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Husqy346  
#255227
Tosca skrev:Finns det ingen bränsleblåsa att pumpa på?

Jo då primer finns , och med den pumpade jag fram så att det var fritt från
luft bubblor innan jag började dra i startsnöret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

traktorz  
#255231 - Aspen alkylat eller bensin 98 oktan?

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Husqy346  
#255238
traktorz skrev:- Aspen alkylat eller bensin 98 oktan?


Jag kör inte sågarna på något annat än alkylat bensin. Kommer man in med såg på sevice och det är macksoppa så häller de ur den.
och det är för nuvarande Aspen bensin jag kör på

   TS
Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Husqy346  
#271094 Lite uppdatering jag har testat sågen i rotbenskapning med 15" svärdsamt fälla grövre träd . Sågen går som tåget i det också så jag är riktigt nöjd.
Dock är trädfällningen klar så nu får den gå på finkvistningsjobb på vedstockar med 13 " svärd.
Jag plockade även fram 2245 an som numera kompisen har fått tagit över men som jag har lånat som reservsåg. Men när jag körde med den så kändes den fesig så det är inget jag kommer att sakna framöver

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

jonathanA  
#271120 jag har en 2153wh och en 2152wh och mina bröder har varsin 2152wh och vi är jättenöjda.
en av sågarna köpte jag på swedol, tog ut den i skogen direkt och servade den innan nästa säsong!
alla sågarna har 15" svärd =)

Användarvisningsbild

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271140 Behövs inte handlas på internet för att få bra priser! Var in till en handlare för en månad sedan och begärde att få lägsta möjliga dagspris på en 560xpg! jag babblade på om det ena å det andra... ...han räknade och funderade i nån minut sen sa han: 7150:- jag frågade om det var inkl moms? ja sa han! då sa jag: ok...då tar jag två st! :lol: han sken upp som en sol! så nog finns det marginaler allt!

om man kan konsten att använda munnen till annat än att äta och rapa med så brukar det gå att få till det ganska bra! he he :wink:

Användarvisningsbild

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

jonathanA  
#271239 Vi gick ihop tre polare å köpte tre sågar (2152wh) och fick ett ruggigt bra pris hos lokalhandlaren, och det går oftast att snacka fram ett bra pris :)

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271882 Men både 2253, 2260 og hva 550 bruker mykje bensin ifølge min erfaring syns 2260 bruker ein god del meir enn stihl 361.

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

Husqy346  
#271961 Jag upplever alla nyare Jonsered som soppa törstiga 2245 s som jag bytte bort till kompisen i en bilaffär drog också massor.
Tilläggas bör också att jag inte har ändrat några förgasar intsällningar på någon ny såg
Dock ser jag det som så att på 2253 an så händer det ju en del när man trycker på gasen med .
Ang Husqy 550 så har min frus styvpappa reklamerat en sådan såg pga av soppaförbrukningen .
Det gick så pass långt att den hamnade i Husqvarnas laboratorie som undersöknings såg. Medans han fick ut en ny såg. Jag vet dock inte om den var förbättrad i något led .

   TS
Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

jannee  
#271980 Är det någon direkt större skillnad på Jonsereds nyare mot en 25 år gammal.
Har själv 2 st 2051 or som tjänat mig troget i över 20 år.
Ok trubbel med värmen + chockreglaget slits av titt som tätt men annars de bara går och går.
Är en 2253 mycket rappare eller?
Skiljer något hg + några tiondels hk men för övrigt?
Är de nya sågarna lika driftsäkra som pensionärerna eller?

Avatar Fallback

Re: Spritt ny Jonsered 2253 WH såg

tallen100  
#271982
jannee skrev:Är de nya sågarna lika driftsäkra som pensionärerna eller?

Det tvivlar jag på att dom är, förr var grejor gjorda för att hålla länge. Dagens sågar lär knappast gå att hålla igång om 20 år med all elektonik/boxar, det är vad jag tror, men man kan ju inte veta säkert. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).