Motorsåg och handhållet

Vits att ha en dedikerad fällsåg?

45 inlägg 16856 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

ryared  
#254854
Mangan skrev:Kapar du även stammen med storsågen, eller fäller du bara?


Beror på, är det ett riktigt stort träd då kapar jag. Likaså om det är rotvältor, då ligger dom ju redan ner och då kvistar jag dom först och sen losskapar och kapar sedan upp stammen med den store sågen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

tallkotte  
#254869 Lämna in 357:an för trimmning så räcker den gott och väl till att fälla grovt med. Jag gjorde detta och jag är mer än nöjd med resultatet. Nu tycker jag att den drar ett 18 tums lika bra som 372:an gjorde

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254894 Då hade du nog en rätt trött 372...

Du får aldrig vridet du har i 372 i en 357 även om det blir bra mycket mer krut i den.
Den har inte bottendraget/vridet.
Min 372 gick ofta med 36".

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

tallkotte  
#254916 nja trött och trött vet jag inte om den var. men den trimmade 357:an är inte så långt efter i effekt. men jag saknar vridet som var i 372:orna

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

ämkå  
#255024 Är det Bengts i skeppshult som gäller om man vill ha lite mer pulver i 357 an eller finns det fler alternativ ?

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

ryared  
#255040 Har undrat lite varför man behöver trimma sågarna? Borde det inte vara i sågtillverkarens intresse att få ut mest av sågen från start?

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

anersimyra  
#255043 Själv tyckte jag det var mer likt ungdomens mopedtrimmning, ett jävla oväsen alltså.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255044 Det har med sågens egenskaper att göra. De ska godkännas o klassas, tävla om att vara bäst med...
De ska inte låta mycket, ha rätt avgasvärde, jämn prestation under den tid de är planerade att gå.
Har man inte de kriterierna o rätta sig efter så finns det lätt mycket att hämta.

Var kubik klass har sina begränsningar ändå, det går inte att få en 50cc att gå som en 70-80cc.
Visst kan man få krut i dem, men inte samma egenskaper. Vridet och bottendraget är svårast.
Ska det göras pengar med en såg så är det en sak. Busa för eget nöje är nåt annat.

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

JensSkoog  
#255050
anersimyra skrev:Själv tyckte jag det var mer likt ungdomens mopedtrimmning, ett jävla oväsen alltså.. :lol: :lol:

Ja, men fasan vad skoj det va! :mrgreen: Men jag skulle inte trimma sågen min. Jag är så dumm att jag trur den holler längst om den får jobba enligt enligt sina specs. Mopedtrimnmning och "blåsta" motorer ligge i minnet!

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

anersimyra  
#255058 Jag ska ärligt säga att jag vid praktiskt arbete inte upplevde någon som helst skillnad mellan sågarna, förutom att den trimmade lät förjävligt då. På youtube finns att se en trimmad snöslunga, acceleration och toppvarv är otroligt, men vid arbete i snö går den skrattretande illa.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Peteflamingstar  
#255093 Har samma erfarenhet som Anders, hade flera jobbarkompisar som körde med trimmade 346:or och de förde ett jävla oväsen t.om. när man stod på bra avstånd. Att såga med en sån krävde både öronproppar och kåpor, och inte kan väl produktivitetsökningen (?) vara värd så mycket att det rättfärdigar äventyrad hörsel och försämrad arbetsmiljö.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255094 Kanskje ein har meir å vinna på å ha best mulig skjæreutrustning. Hørselen er dyrebar og.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255097 :grin: Ja trimmad såg och slö kedja är nog en sällsynt dålig kombination.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#255153 Det här blir väl något i stil med en dåres försvarstal :oops: , men jag håller definitivt fast vid att iaf mina modifierade sågar slår en standard 346 vilken dag som helst i kategorierna gasrespons, effekt och som redan påtalats ljudnivå :lol:
Det är vid kvistning jag tycker vinningen är som störst, det räcker att nudda gasen så är sågen i varv.
Jag kan leva med ljudet, det stör mig faktiskt inget, men det är såklart fel såg om man är känslig. Hörsel och syn är inte något jag vill vara utan, men sååå gräsligt mycket mer tycker jag inte att de dånar.
Och angående hur de håller så kan jag inte klaga, det enda jag bytt på den gamla sågen är båge, koppling och gasspärren på bakre greppet, motorn går fortfarande som ett jehu, trots en herrans massa timmar. Den nyare är, förutom motorn då, orörd.
Vore jag inte nöjd hade jag inte köpt fler likadana sågar...

Jag håller med om att det är noga att hålla skärutrustningen i skick!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255158 Man kan med enlka medel få ut mer i en såg rätt lätt men på bekostnad av nåt annat.
Hållbarhet är nog upp till lite vad man gör och hur. Lika lätt som att ändra sågs beteende kan man ändra hållbarhet, både bättre och sämre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).