Motorsåg och handhållet

Vits att ha en dedikerad fällsåg?

45 inlägg 16863 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254394 Till 99% av all avverkning så räcker en typ av såg. Men vi manuellentusiaster håller ofta på med den sista procenten.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254395
Skogsola skrev:Till 99% av all avverkning så räcker en typ av såg. Men vi manuellentusiaster håller ofta på med den sista procenten.


Så kan det säkert vara!
Sen blir var och en salig på sin tro, min far har alltid, med få undantag kört standard 45-50cc och 13", ända tills jag skaffade den första trimmade 346:an som jag helst kört med 15".
Om han var först på plats i skogen slutade det alltid med att jag fick dra runt på 026:an eller den tyngre 357 eftersom han knappt ville släppa 346, så det blev till att skaffa en till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254423 De som hugger grovt har nästan alltid en fällsåg. Jobbar de i par har ofta en fällsåg och en "allround såg" här om det är grov lövskog.

Det är stor skillnad på en fällsåg och en kvistnings såg i sågens egenskaper.
Kompromisser mellan de två görs och blir då "Allround" såg. Oftast med kvistnings sågens egenskaper i större format vilket gör att den håller bättre, men saknar de egenskaper man vill ha i en fällsåg.

Fällsågar ska ha mycket vrid och klara långa svärd i stora stockar.
Sällan under 65cc, inte så rappa för det behövs inte, men massor med bottendrag och vridmoment. Det önskas i fällning.

Man vill heller inte ha en fällsåg när man hugger klent under 50 cm och kvistar mycket.

Har man för arbetet fel såg, blir det tungjobbat och i regel dyra reparationer.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Storken  
#254484 Den dagen du ska rotkapa framför skördare kommer du att uppskatta en 70 kubikare med 24" svärd det kan jag lova dig. Sen så tycker jag helt enkelt att det ingår i utrustningen om man är skogsägare. En 70 kubikare kanske kanske man inte använder varje vecka, men den är definitivt värd pengarna när man väl behöver den.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Jim_the_one  
#254532 Bror min har en 357a som han är väldigt nöjd med, har väl provat den nån gång oxå och mer kraft än en 346a har den. Fast mot en trimmad är det väl inte så stor skillnad.
Men kan det inte vara så att din är lite sliten? Han har inga problem att lägga sågen mot stammen och gasa. Det går väl sisådär med 346 och definitivt inte med 339.

Jag köpte mig en 576Xpg som just fällsåg men även för att såga grovt.
Men visst runt 13000kr går väl att göra en del annat roligt för enligt vissa.


Va förbi en stihlhandlare idag och tänkte kolla på en ms201 men han hade ingen sådan hemma.
Men fick syn på ms150 som stod där å glänste med sin låga vikt. Vill ha begäret gjorde nästan att jag slog till på den. Men vibrationerna va inget bra på den där. 4,9/4,9 om jag inte minns helt fel. Fast med en vikt på 2,8kg är väl tilltalande.
Men det får nog bli en 201a när gallringen väl kommer igång, ska dock ta och provköra en först.
Kanske slutar med att jag köper en 550xpg istället, jag gillar värme i handtaget. hehe


Men åter till toppic
Var det inte någon här på forat som skulle sälja en 392a?

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

kummander  
#254552 Jag hugger väldigt mycket övergrovt på avverkningar och har alltid klarat mig med 550 med 15"svärd. Innan dess hade jag Jonsereds motsvarighet till 346:an vad den nu hette... Men jag har aldrig behövt större svärd en 15", det blir bara jobbigt att kvista.
Har nu i veckan köpt en 560 som jag också satt ett 15"svärd på men det är bara för att jaga sekunder alltså inget som man behöver bekymra sig om om man inte hugger professionellt.

Håll dig till 346:an och fila vasst som sjutton och var inte rädd för att fila ryttarna...

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254564 No skulle jo denne tråden her handle om fellesag men er ett moment som eg har erfart, til større løvtrær så går det greit å kviste med 18 tomms på gran derimot er 15 toms max synes eg men har kvista klart mest med 13 toms.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

kallen  
#254568 Hade jag haft råd hade jag köpt en 70 cc såg direkt bara för att det är kul.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Jim_the_one  
#254711
kallen skrev:Hade jag haft råd hade jag köpt en 70 cc såg direkt bara för att det är kul.


Kan väl medge att det var lite av den anledningen till att jag köpte mig en. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254784
Mange skrev:De som hugger grovt har nästan alltid en fällsåg. Jobbar de i par har ofta en fällsåg och en "allround såg" här om det är grov lövskog.

Det är stor skillnad på en fällsåg och en kvistnings såg i sågens egenskaper.
Kompromisser mellan de två görs och blir då "Allround" såg. Oftast med kvistnings sågens egenskaper i större format vilket gör att den håller bättre, men saknar de egenskaper man vill ha i en fällsåg.

Fällsågar ska ha mycket vrid och klara långa svärd i stora stockar.
Sällan under 65cc, inte så rappa för det behövs inte, men massor med bottendrag och vridmoment. Det önskas i fällning.

Man vill heller inte ha en fällsåg när man hugger klent under 50 cm och kvistar mycket.

Har man för arbetet fel såg, blir det tungjobbat och i regel dyra reparationer.


Det var ungefär så här jag såg framför mig att jag skulle arbetat med både en grövre fällsåg och 346 med 15". Då slipper 346 ifrån de tyngsta jobben, samtidigt som ett långt svärd på en rejälare såg till del borde underlätta själva fällarbetet, mindre instick och såga från båda sidor trädet sas. Jag har inte tänkt att det är någon bra idé att ha en 70cc-såg till att kvista med :smile: utan sikter i så fall på att köra grovjobb och lägga ner ett antal trän, byta såg och slutaptera och kvista. Då slipper jag fälla med 357, den har ändå inte det där bottenvridet jag söker, och så slipper jag kvista med den, eftersom 346 är så mycket mer lättjobbat till det.
Och jo, min 357 går som den skall, men det är inte så värst vidare stor skillnad mot min 346. Utan att överdriva så var det en verklig aha-upplevelse första gången jag körde moddad 346, rappheten och kraften igenom större delen av registret är imponerande mot liknande sågar jag kört, det är för mig den perfekta allroundsågen som jag inte vill vara utan! Nu är jag bara en glad amatör med skogsbrukandet vid sidan av, dvs iget heltidsproffs, så ta det för vad det är!
Jo, jag tycker att det är lite kul med maskinerna med, man har väl fortfarande inte växt upp helt antagligen :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

kallen  
#254799 Då tycker jag du ska byta 357an mot något du vill ha.

Verkar fortfarande finnas 372 att köpa men på hemsidan finns bara 576 kvar. Vet inte riktigt vad som är skillnaden på dessa sågar. Brukar då och då dyka upp sågar på blocket för bra pris men det verkar vara som bortblåsta i dessa stormtider.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

ryared  
#254800
svenivar skrev:
Mange skrev:De som hugger grovt har nästan alltid en fällsåg. Jobbar de i par har ofta en fällsåg och en "allround såg" här om det är grov lövskog.

Det är stor skillnad på en fällsåg och en kvistnings såg i sågens egenskaper.
Kompromisser mellan de två görs och blir då "Allround" såg. Oftast med kvistnings sågens egenskaper i större format vilket gör att den håller bättre, men saknar de egenskaper man vill ha i en fällsåg.

Fällsågar ska ha mycket vrid och klara långa svärd i stora stockar.
Sällan under 65cc, inte så rappa för det behövs inte, men massor med bottendrag och vridmoment. Det önskas i fällning.

Man vill heller inte ha en fällsåg när man hugger klent under 50 cm och kvistar mycket.

Har man för arbetet fel såg, blir det tungjobbat och i regel dyra reparationer.




Det var ungefär så här jag såg framför mig att jag skulle arbetat med både en grövre fällsåg och 346 med 15". Då slipper 346 ifrån de tyngsta jobben, samtidigt som ett långt svärd på en rejälare såg till del borde underlätta själva fällarbetet, mindre instick och såga från båda sidor trädet sas. Jag har inte tänkt att det är någon bra idé att ha en 70cc-såg till att kvista med :smile: utan sikter i så fall på att köra grovjobb och lägga ner ett antal trän, byta såg och slutaptera och kvista. Då slipper jag fälla med 357, den har ändå inte det där bottenvridet jag söker, och så slipper jag kvista med den, eftersom 346 är så mycket mer lättjobbat till det.
Och jo, min 357 går som den skall, men det är inte så värst vidare stor skillnad mot min 346. Utan att överdriva så var det en verklig aha-upplevelse första gången jag körde moddad 346, rappheten och kraften igenom större delen av registret är imponerande mot liknande sågar jag kört, det är för mig den perfekta allroundsågen som jag inte vill vara utan! Nu är jag bara en glad amatör med skogsbrukandet vid sidan av, dvs iget heltidsproffs, så ta det för vad det är!
Jo, jag tycker att det är lite kul med maskinerna med, man har väl fortfarande inte växt upp helt antagligen :oops:


Jag kör en 2188 med 20 tum svärd som fällsåg och den kapar ju dubbelt så snabbt som min hva 242 och jonsered 2147 som jag kvistar med. Går med en jäkla fart och man slipper oftast ta omtag. Den levererades med 28 tums svärd men det var lite väl i överkant. Dock kan det åka på när man tar stora och farliga vältor och man vill komma lite längre i från men det är ytterst sällan!

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254832 Kapar du även stammen med storsågen, eller fäller du bara?

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

anersimyra  
#254837 50 cc med 15" räcker väldigt långt vid traditionellt skogsarbete, vid tomtarbeten med mycket kapning är 70-80 cc med svärd mellan 20-28" idealiskt, att kubba upp större lövträd med " lillsågen " blir rätt tradigt, oavsett skarp kedja. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254838 Enig, til grove dimmensjoner og harde treslag eks vis ask, alm og eik må ein nesten ha litt cc på saga når ein skal fella og kappa opp til ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).