Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51857 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#255180 Är det jättestor skillnad på stabiliteten på en vanlig såg och en med topphandtag?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#255184 Ja det är det, på en topphanssåg har du händerna så nära varann att det kan va riktigt farligt om du får kast, dom ska bara användas uppe i träd... så jag skulle rekomendera starkt att du tänker om å skaffar en vanlig såg.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

totte  
#255213 Vore bra om du tog till dig det till slut att topphandsågar inte är till för arbete på marken. Seriösa såghandlare vill knappast sälja en topphandsåg om du inte är utbildad för klättring och trädbeskärning.

Topphandsåg används av klättrare, för att de måste och de är då speciellt utbildade för att minimera den ökade risken som sågen innebär. Den ökade risken med topphandtag är oacceptabel i alla situationer där det går att använda en vanlig såg.

Att den är liten och lätt att ha med på ryggsäcken är ett uruselt argument för att använda fel redskap.

Motorsågsarbete är farligt, enda sättet att ha rimlig säkerhet är att se till allt - utrustning, kunskap och arbetsteknik - är så nära hundra procent som går, givet situationen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#255217
Unknown.jpg
Stihl 150 är såpass lätt att i vart fall jag, utan problem håller den i bakre handtaget med rak arm. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#255222 Är den vanliga 150 ett bra val?
Eller annan liten såg som slår den?
Åååå vad jag velar.
Måste försöka ta mig till en välsorterad handlare och klämma och känna.
Ingen i närheten dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

axwell  
#255232 Här har du en handlare inom kommunen, sågen på bilden är väl onödigt tung.
http://www.blocket.se/jamtland/Stihl_MS ... m?ca=3&w=1

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255246 Är det bara jag som tycker det är konstigt att det ska investeras för att göra gratis jobb till skogsägare som säkert har eller har tillgång till grejerna?
Då menar jag inte bara såg utan all utrustning som krävs samt KUNSKAP och erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

axwell  
#255262
Mange skrev:Är det bara jag som tycker det är konstigt att det ska investeras för att göra gratis jobb till skogsägare som säkert har eller har tillgång till grejerna?
Då menar jag inte bara såg utan all utrustning som krävs samt KUNSKAP och erfarenhet.


Jo definitivt, ett brinnande intresse för mountainbike överskuggar även det.
Nej jag delar inte det intresset!

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255263
Mange skrev:Är det bara jag som tycker det är konstigt att det ska investeras för att göra gratis jobb till skogsägare som säkert har eller har tillgång till grejerna?
Då menar jag inte bara såg utan all utrustning som krävs samt KUNSKAP och erfarenhet.


Kallas ideellt arbete, är väl inget konstigt med det?

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255266
Mangan skrev:
Mange skrev:Är det bara jag som tycker det är konstigt att det ska investeras för att göra gratis jobb till skogsägare som säkert har eller har tillgång till grejerna?
Då menar jag inte bara såg utan all utrustning som krävs samt KUNSKAP och erfarenhet.


Kallas ideellt arbete, är väl inget konstigt med det?


Jo. Men att göra ideella investeringar. :???:

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#255269 Det är det nog många som gör... å sågen kan ju komma till annan nytta.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Peteflamingstar  
#255279 Är nog inte ensam här om att äga fler motorsågar än man riktigt kan motivera för någon som inte begriper... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#255283 Ja inte är det något vidare drag i sågen heller.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255322 Jag tycker nog att en dialog med markägare är tvunget i vilket fall så varför inte ta tillfället o kanske få ut nåt mer av det samtidigt.

Finns ju möjlighet o lära sig nåt samtidigt som kontakt skapas och så slipper man felköp och skaderisker i samma process.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#255324 Har tillåtelse av markägare.
Tror inte riktigt ni förstår bredden.
Är mint 20 berörda markägare.
De kommer aldrig lyfta röven för att röja stigar. Men gett mig sin välsignelse.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).