Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474627 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#415918
can skrev:ok, men eg trur nesten eg må sjå det for å forstå heilt korleis det skal gjerast.


Mange filar kedjan fastsatt på ett svärd som står vertikalt, spetsen uppåt. 🧠

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415938 joda det har eg skjønt, og såvidt eg har forstått så files venstretenna med høgrehande sammtidig som tanna støttas med venstrehanda og motsat med høgretenna. Men for meg er det uforståeligt at det går ann og berre bruke ei hand på fila, eg har ei hand på filhandtaket og ei på filas ende. Spesielt høgretenna som må files med venstrehanda synes eg er heilt utrulig for ein høgrehendt person, men sån er det vel, er ein fingernem så får ein det vel til.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415955 Med vertikal filning filar du både höger och vänster tand med samma hand. Höger vänster eller båda om du vill skoja till det lite.
I verkstan filar jag vertikalt, avmonterat i skruvstycke i brösthöjd.
Utanför dörren i verkligheten filar jag vertikalt med svärd o kedja monterat på sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Elfving  
#415976 Jag har anammat Manges vertikala filning efter beskrivning här i tråden. Gillar det skarpt! Betydligt bättre än min förra metod (i brist på bättre vetande) som var horisontellt med sågen stående på bänk eller mark.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416105 Roligt det går bra för dig.
Jag tycker det är lättare o få till det vertikalt än horisontalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416107
can skrev:..eg har ei hand på filhandtaket og ei på filas ende.

Det finns ofta bra anledningar varför man gör nåt.
Be nån filma dig om du använder båda händerna på fil. Tittar du sen ska du se de vrider sig i färdriktningen som skalmarna efter en häst. Oberoende om det händer vart tag eller inte så är det inte bra.

Att det används två är ofta för nåt är fel och den inte skär utan studsar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

SawTroll  
#416426
can skrev:Det eg meiner med råegg er at det er ein liten kant oppå tanna, den vil knekka av og du får ein uskarp kant på eggen.


Forhåpentlig er det bare snakk om kromen som brekker av, og den kan ikke skjerpes med de redskaper som brukes uansett - så du får aldri eggen skarpere enn tykkelsen på kromen.

Det er tynnere krom på Oregon kjeder enn på Stihl, så det går ikke an å få et Stihl kjede like skarpt som et Oregon - så det er ikke tilfeldig at alle "racing" kjeder er Oregon, unntatt når reglene forbyr det.

En annen sak er at kjeder med tykkere krom motstår visse former for slitasje bedre, så de kan holde seg "brukbart" skarpe lengre. Om du "toucher opp" kjedene rimelig ofte (som du egentlig skal) er forskjellen i "stay-sharp" uvesentlig.

Som vanlig så "koker" det hele ned til hva som er mest viktig for brukeren (om han vet noe om dette i det hele tatt).

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416456 Klart du kan få en Stihl kedja lika vass som en Oregon.
Det chrom skikt du pratar om.. Hur tjockt är det? Hur mycket tjockare är det på Stihl?
En spetsig vinkel på topp plattan får vara bra spetsig om du ska ha fram chromet före stålet under.
När man tittar i förstoring så ser man om chromet skurits av eller inte. Filen är ett skärande verktyg när det funkar som det ska.
Ju jämnare kanten är, ju högre skärpa har den. Är det i normala vinklar så skär filen det tunna skiktet. Lite som bordskniv och folie..

Ju trubbigare vinkeln är ju längre håller den. Man vill inte ha den spetsig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#416622 Är det därför jag ofta gillar att vässa dem tvärare. Föredrar att vässa hemma. Tycker att skärpan håller ca 3 tankar. Tycker att den brukar bli märkbart slö i början av 4:de tanken.
Har försökt med spetsig vinkel men anser att totalverkningsgraden är lägre. Då måste man skärpa i skogen vilket går men är ändå väderberoende. I dåligt eller kallt väder blir det si och så med noggrannheten.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416650 Det kan vara så att du filar lite lågt i skogen så du inte får rätt skärpa fullt ut. Ser det ibland då de filas horisontalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#416651 Jag råkade av misstag köpa en kedja med extra tjockt kromlager. Kedjan var hopplöst slö oavsett hur noggrant jag än filade. Som nämnts ovan i tråden kan en fil aldrig avverka kromlagret då detta är väsentligt hårdare än filen. Kromlagret bryts under filning oavsett tjockleken på detta. Ju tjockare kromlager ju sämre skärpa får man på kedjan.. :geek:

Användarvisningsbild

Kromskiktet

traktorz  
#416652 Apropå kromskiktet i ovanstående inlägg, så har Logosol en utmärkt Handbok angående skärutrustning, där man även beskriver några av kromskiktets intrikata detaljer, se speciellt stycket:

Behåll eggen i kromskiktet!

Skärtanden på en motorsåg är belagd med ett
mycket tunt kromskikt. Det ger en skarp och slitstark
egg. Så länge eggen finns i kromskiktet har du en
perfekt skärpa på sågkedjan. Om du inte omedelbart
avbryter sågningen när du ser tecken på att kedjan
tappat skärpan är det en uppenbar risk kedjan blir
överhettad och att kromskiktet blir deformerat. Det
innebär att du inte når fram till ett oskadat kromskikt
när du slipar kedjan nästa gång ...
...
... Detta innebär att kedjan räcker längre om du slipar
ofta och mycket försiktigt.

1478382546_logosolkromskiktet.png


Ref:
► Handboken för din skärutrustning - Skötselråd och tips
http://www.logosol.se/store/downloads/d ... stning.pdf

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416655 Vet några som inte filar i skogen alls utan byter o filar hemma.
Gör ett bra jobb då de gör det o filar inget i skogen.

Mitt mål just nu är o få det att hålla en riktigt bra skärpa riktigt länge...

Det här med chromskikt kan debatteras i oändlighet, bättre är o titta i förstoring och se hur det ser ut.
Filens skick och skärpa är avgörande.

Under en period filade jag mycket av Oregons "M" kedja vilket har lite mer chromskikt men även hårdare tand.
Hade då pferds filar och det funkade rätt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#416656
Mange skrev:Det kan vara så att du filar lite lågt i skogen så du inte får rätt skärpa fullt ut. Ser det ibland då de filas horisontalt.

Mycket möjligt, tycker mig ha märkt av det!

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416723 Eg datt litt av lasset når de begynnte å snakka om krom, har jo vist at det er der men aldri tenkt noke over det. Er det ett lag som ligg ytterst på toppen av tanna? Når eg har sett i forstørelsesglas så ser alt det materialet som er filt ut likt. Ikkje lett å sjå kva som er krom og kva som er "vanligt" stål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).