Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475405 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330265 kanskje dumt spørsmål men kvifor har du ikkje meir haukanebb på selve skjærtanna, er det veldigt hardt det du skal saga?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#330268 Det är ingen dum fråga (spørsmål)...
Det fanns kedjor förr som rekommenderade 80-85 graders stötvinkel. Den här Stihlkedjan föddes med 45 grader, men Stihl rekommenderar 60 grader...
Jag har inte försökt mäta vinkeln, jag har bara försökt hålla 1/4 av fildiametern ovanför eggplanet...
Antar att jag kan dra en 60 graders linje på pappret bakom och gör en ny video....skulle i så fall också passa på att kolla så att alla skärlänkar har samma längd. Men det gjorde jag med ett enkelt skjutmått, som jag använde som "tolk" när jag filade...Länkarna skall vara "ungefär" lika långa... :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

frankie  
#330271


Vad tycks om denna info-film?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#330275 Den ska jag skicka til några av mina kompisar som inte vet att en kedja behöver slipning alls :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

frankie  
#330276 Ok, ja det är ju kanske bra men jag tänkte mer vad forumfolket ser för brister i den?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.å

anersimyra  
#330281
frankie skrev:Ok, ja det är ju kanske bra men jag tänkte mer vad forumfolket ser för brister i den?
Det är ju ingen instruktionsfilm för filning, så tillvida har den inga brister. Dock anges i texten en filningsvinkel på 30 grader, och ett filläge på 10 grader, dessa vinklar gäller ju inte generellt för alla kedjetyper, en liten brist alltså.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.å

frankie  
#330285
anersimyra skrev:
frankie skrev:Ok, ja det är ju kanske bra men jag tänkte mer vad forumfolket ser för brister i den?
Det är ju ingen instruktionsfilm för filning, så tillvida har den inga brister. Dock anges i texten en filningsvinkel på 30 grader, och ett filläge på 10 grader, dessa vinklar gäller ju inte generellt för alla kedjetyper, en liten brist alltså.. :smile:


Mm, sen tänkte jag även hur filmallen verkade vila både på underställningsklacken och skärtanden. Nu är jag ingen användare av en sådan filmall men den borde väl vila enbart på skärtanden likt filningen av en röjklinga?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#330286 Den är ju så "basic" att det är svårt å tala om brister. Ser hellre på den som en påminning till alla dom som aldrig har filat en kedja om att det faktisk är möjligt, och att det finns några elementära grundprinciper i det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330321 Reagerar på att de kallar det slipning när det gäller filning. Att de visar produkter ser jag och att de generaliserar, men nån vidare info om hur det går till tycker jag inte det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#330334 "Skärpa" kedjan borde vara det generella uttrycket. Sen kan man skärpa genom att fila eller slipa...
Engelska "sharpening" för filing eller grinding...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330340 Det är inte lätt o utrycka sig på rätt sätt alltid oavsett språk.

Men de som vill ha info om slipning och ser filning (eller tvärt om) tappar förtroende om de inte ser vad som utlovats.
Det blir lite missvisande och lär ut fel så när de sen snackar om att de vill ha hjälp med slipning och man ger dem tipps om filning har de ingen som helst nytta av det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#338599 Testade en app.
Magnifying glas.

Filningen får ni som kan avgöra. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Skogsmänniska  
#338671
frankie skrev:[youtube-klipp][/youtube-klipp]

Vad tycks om denna info-film?


Filningen har jag ingen åsikt om, men helvete vilken vacker såg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#345808 Har läst att flera filar lite på baksidan av tanden. För att underlätta vid instick som jag fattat det.
Rätta mig om jag har fel.

Finns det någon med en bild på hur det ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345813 Det har jag hört o provat men ser ingen fördel av det på något vis.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).