Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474603 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416789 Det är ett väldans tunnt chromskikt som läggs utanpå tandens material. Tandens material skiljer sig rätt mycket i dess sammansättning och hårdhet inte bara mellan olika tillverkare utan även mellan modeller.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416791 Inte heller alltid det är chrom, eller rättare sagt det är nog aldrig riktigt ren chrom.
Material skiljer sig en hel del så det är svårt a generalisera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416867
Mange skrev:Det är ett väldans tunnt chromskikt som läggs utanpå tandens material. Tandens material skiljer sig rätt mycket i dess sammansättning och hårdhet inte bara mellan olika tillverkare utan även mellan modeller.


ok eg forstår

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420551 De andre som filer slik eg gjere, horisontalt eller med sverdet ein aning oppover slik at det er nesten horisontalt og brukar begge hender, noken av dåke som snur saga opp ned for å fila alle tenna med høgrehanda på filskaftet, er vel berre ein fordel for dei av oss som er høgrehendte da. Her er ein video som viser korleis det blir gjort, vises i den første delen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#420561
Mange skrev:Inte heller alltid det är chrom, eller rättare sagt det är nog aldrig riktigt ren chrom.
Material skiljer sig en hel del så det är svårt a generalisera.

Hårdförkromning är en process där rent krom används. Liknande egenskaper kan fås genom kemisk förnickling, men på kedjor förekommer knappast den metoden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#420567
anersimyra skrev:
Mange skrev:Inte heller alltid det är chrom, eller rättare sagt det är nog aldrig riktigt ren chrom.
Material skiljer sig en hel del så det är svårt a generalisera.

Hårdförkromning är en process där olika nickelbaser används. Ett hårdkromlager är aldrig tunnare än 0,5 mm. Kedjor är alltså aldrig hårdförkromade. De är helt enkelt elektrolytförkromade med krom om jag fattat saken rätt.. :o

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Göt  
#420573
can skrev:De andre som filer slik eg gjere, horisontalt eller med sverdet ein aning oppover slik at det er nesten horisontalt og brukar begge hender, noken av dåke som snur saga opp ned for å fila alle tenna med høgrehanda på filskaftet, er vel berre ein fordel for dei av oss som er høgrehendte da. Her er ein video som viser korleis det blir gjort, vises i den første delen.


Det var en bra film

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420577 Ja var ganske bra den der, han brukar litt mykje kraft på fila kanskje, ville brukt mindre

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420656 Jag filar med en hand, handled låst och andra handen för att hålla tand i ytterläge och styra/föra kedja.
Strävar filen bak i tand i stället för ner behöver man inte tänka på höjdläget. Då sköter det sig själv eftersom tandens form hjälper till likaså det lätta tryck man har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420676
Mange skrev:Jag filar med en hand, handled låst och andra handen för att hålla tand i ytterläge och styra/föra kedja.
Strävar filen bak i tand i stället för ner behöver man inte tänka på höjdläget. Då sköter det sig själv eftersom tandens form hjälper till likaså det lätta tryck man har.


skulle vært kjekt å sett ein video der dette visest, finnes det noken, eller kanskje du hadde hatt sjangs til å lagt ut ein. Eg har prøvd men skjønner ikkje korleis eg skal kunne fila tenna som peikar mot høgre med høgrenanda når eg har sverdet nokenlunde loddrett framforbi meg.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

BM 35  
#421272 Jag brukar ta sågen i knäet mellan benen med svärdet upp och fila på frihand,,det blir inte så noga på vinklarna men det blir vasst och skär bra,och så 2 drag med en flat fil på ryttarna men det görs bara en gång

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#421277 30 eller 35 grader är inte så jävla noga, skillnaden blir bara märkbar i hårt eller fruset virke där 30 grader håller skärpan något längre. Ryttarna får som sagt några drag vid behov utan den där obegripliga ryttarmallan.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421476
can skrev:De andre som filer slik eg gjere, horisontalt eller med sverdet ein aning oppover slik at det er nesten horisontalt og brukar begge hender, noken av dåke som snur saga opp ned for å fila alle tenna med høgrehanda på filskaftet, er vel berre ein fordel for dei av oss som er høgrehendte da. Her er ein video som viser korleis det blir gjort, vises i den første delen.

den kedjan skulle jag inte vilja köra med se på kanten han får vid kedjans spånutkast den kanten gör att kedjan kommer att gå trögt i matrialet.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421548 Ja er ein ganske stor kant ja, såg det når eg blei gjort oppmerksom på det. Sjølv filte eg med saga opp ned ein gong deretter var det tilbake til den "gammle gode" metoden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431682
can skrev:Ja er ein ganske stor kant ja, såg det når eg blei gjort oppmerksom på det. Sjølv filte eg med saga opp ned ein gong deretter var det tilbake til den "gammle gode" metoden.


Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).