Motorsåg och handhållet

Pris 242xpg?

65 inlägg 28959 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#262604 Jag hade en KS100-motor på min KS50 - samma motorfästen
mm - inte alls som en KS125 som är (/var) rena racermotorn
i jämförelse - men den rörde sig anstädigt ... .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262646
palbin skrev:I vilket fall verkar det finnas en tro (sann eller ej) att tex gamla
stora Stihl-sågar har typ 12 hk eller liknande (vilket i så fall får
nya storsågar blekna ...)


Ja, de får blekna i jämförelse.
10-12-14hk var förr inget ovanligt i såg på 130cc upp till 180cc.
Störst idag är 3120 på 118 och 880 på 121.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#262780
Mange skrev:
palbin skrev:I vilket fall verkar det finnas en tro (sann eller ej) att tex gamla
stora Stihl-sågar har typ 12 hk eller liknande (vilket i så fall får
nya storsågar blekna ...)


Ja, de får blekna i jämförelse.
10-12-14hk var förr inget ovanligt i såg på 130cc upp till 180cc.
Störst idag är 3120 på 118 och 880 på 121.


Det är ingen tro, det är helt sant. Bland de mest legendariska enmans storsågarna:
Stihl Contra S, 137 cc, 12 hk
Efterföljaren 090, 137 cc, 13 hk

Och det är knappast några glädjesiffror.

Själv bleknar man när man skall bära sågen.

Vad det nu har att göra med vad en 242 borde kosta.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#262784
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


Som Palbin redan sagt, det är sågar i olika kubikklass. Skall du jämföra 242 med nåt idag så skall det väl snarast vara med den nyligen avsomnade 339:an eller Stihl 241 och då står den sig nog ganska bra. 242 var en liten kvistningssåg för främst gallringsarbete.

Jämfört med Hva:s senaste bravad, japanen 543, så väljer man en bra 242 alla dar i veckan gissar jag.

Så jag tycker nog hyllningarna är rätt befogade, i sin kubikklass har det sällan byggts något bättre och smidigare. Dessutom håller dom.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Oden  
#262788 Får väl ställa i mig skaran som hyllar 242'n. Har haft min i 12 år betalad å köpt av den famösa summan av en back bira! Begagnad redan då! Men funkat klockrent!.. Endast gjort enklare service typ byte av svärd å ett antal kedjor...

Betalat sig har den gjort första året. Förvisso inte använd varje dag! Men till min verksamhet så har den skött sig!

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

tallen100  
#262792 Håller med 242an är en utmärkt såg än idag, lätt smidig rapp och utan strulande elektronik, så egentligen har det inte hänt särskilt mycket förbättringar med sågarna sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262835 Hva 242, är en lättare såg än de flesta idag, lättstartad med varma handtag
Inget onödigt krafs men är rapp i axet och lämplig i gallring & kvistning.
Problemen är väl att reservdelar kan börja tryta.
Inget för jättesvärd eller skrytande om största eller flashigaste designen...

Modernare sågar är förstås förfinade på vissa detaljer men blir tyngre att släpa runt.
Ta väl hand om den om du har en...

Jag följer med intresse erfarenhet runt HVA 550 & 543 framöver..

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Chuck Norris  
#262862
totte skrev:
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


Som Palbin redan sagt, det är sågar i olika kubikklass. Skall du jämföra 242 med nåt idag så skall det väl snarast vara med den nyligen avsomnade 339:an eller Stihl 241 och då står den sig nog ganska bra. 242 var en liten kvistningssåg för främst gallringsarbete.

Jämfört med Hva:s senaste bravad, japanen 543, så väljer man en bra 242 alla dar i veckan gissar jag.

Så jag tycker nog hyllningarna är rätt befogade, i sin kubikklass har det sällan byggts något bättre och smidigare. Dessutom håller dom.


Olika kubikklass må vara sant men det är enligt mig rätt ointressant. Det intressanta är ju viktklassen och då kan man jämföra med 346 och 550 där man får betydligt mer kraft jämfört med 242 vilket ju är helt naturligt då det är nyare och modernare såg.

Jag konstaterade mest att tekniken går framåt.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262872
Chuck Norris skrev:
totte skrev:
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


Som Palbin redan sagt, det är sågar i olika kubikklass. Skall du jämföra 242 med nåt idag så skall det väl snarast vara med den nyligen avsomnade 339:an eller Stihl 241 och då står den sig nog ganska bra. 242 var en liten kvistningssåg för främst gallringsarbete.

Jämfört med Hva:s senaste bravad, japanen 543, så väljer man en bra 242 alla dar i veckan gissar jag.

Så jag tycker nog hyllningarna är rätt befogade, i sin kubikklass har det sällan byggts något bättre och smidigare. Dessutom håller dom.


Olika kubikklass må vara sant men det är enligt mig rätt ointressant. Det intressanta är ju viktklassen och då kan man jämföra med 346 och 550 där man får betydligt mer kraft jämfört med 242 vilket ju är helt naturligt då det är nyare och modernare såg.

Jag konstaterade mest att tekniken går framåt.


Kan bara konstatera att min 242:a är betydligt lättare och smidigare än min 346 NE. Visserligen har jag 13" svärd på 242 och 1 5" svärd på 346 NE, men för det mesta väljer jag ändå 242:an om jag inte måste ha 15" svärd.
/Niklas
.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Chuck Norris  
#262886 Kan konstatera att alla är vi olika. Min 242 används endast i reserv, inte släpar jag ut 242an som är så pass mycket slöare bara för att den väger 2 hekto mindre än ex en 346an el 550.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#262901
Chuck Norris skrev:Kan konstatera att alla är vi olika. Min 242 används endast i reserv, inte släpar jag ut 242an som är så pass mycket slöare bara för att den väger 2 hekto mindre än ex en 346an el 550.


Skulle nog säga att om 242:an är slö så är den knappast i toppskick längre, men annars har du helt rätt vi är alla olika och värderingen av sågar är väldigt personlig. Skall tillägga att 346 är ju ytterligar ett av Hva:s toppnummer. 550 har väl en del kvar att bevisa i det långa loppet.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

SawTroll  
#262943
totte skrev:
Det är ingen tro, det är helt sant. Bland de mest legendariska enmans storsågarna:
Stihl Contra S, 137 cc, 12 hk
Efterföljaren 090, 137 cc, 13 hk

Och det är knappast några glädjesiffror.

.... .


Vel, det der (har også sett tallet 15 hk i en gammel annonse for 090) var jo gammeldagse SAE brutto hk, som, ikke er sammenlignbart med noen type hk som brukes i dag. Når Stihl oppga DIN hk (PS), så gikk tallet ned til 8.5 for 090, senere 9.0. :wink:

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

SawTroll  
#262944
SawTroll skrev:
totte skrev:
Det är ingen tro, det är helt sant. Bland de mest legendariska enmans storsågarna:
Stihl Contra S, 137 cc, 12 hk
Efterföljaren 090, 137 cc, 13 hk

Och det är knappast några glädjesiffror.

.... .


Vel, det der (har også sett tallet 15 hk i en gammel annonse for 090) var jo gammeldagse SAE brutto hk, som ikke er sammenlignbare med noen type hk som brukes i dag. Når Stihl oppga DIN hk (PS), så gikk tallet ned til 8.5 for 090, senere 9.0. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#263489 Just en 090 funderade jag på att köpa - förutom de uppenbara
besvär o kostnader detta skulle innebär så var jag lite misstänk-
sam mot just detta med hur antalet hk/kusar uppmättes ... och
avstod ... .

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263490 Aldrig fattat hysterin med 090. Inte Contra/070 heller för den delen. Finns betydligt roligare såg o leta efter som det är bättre pulver i om det är det som saknas i samlingen.
Är det nåt man ska jobba med eller tjäna pengar med är det nog annat som är mer lämpligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).