Motorsåg och handhållet

Såg, svärd och kedja för losskapning

49 inlägg 18815 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

anersimyra  
#251426 18 är mitt förstaval vid kapning, 15 är det bästa allroundsvärdet/kedjan, går både att fälla grovt med och kvista hyfsat snabbt. 13 är perfekt när man vill imponeras av sin kvistningsteknik :mrgreen: :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

SawTroll  
#251435 Vel, jeg liker 16" bedre enn 15", selv om det er bare 2 dl forskjell i .325 med HVA montasje. I 3/8" er det mye større forskjell....

13" blir baktungt på en 50cc sag, og det liker jeg ikke i det hele tatt!

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251480
SawTroll skrev:Vel, jeg liker 16" bedre enn 15", selv om det er bare 2 dl forskjell i .325 med HVA montasje. I 3/8" er det mye større forskjell....

Skiljer väl en tum oavsett delning om du har 16" eller 15" i längd?
16" i 3/8 blir inte rätt så oftast är de 17" Det ska jag ha på min 359 strax, ska bara testas lite först.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

anersimyra  
#251489
Mange skrev:
SawTroll skrev:Vel, jeg liker 16" bedre enn 15", selv om det er bare 2 dl forskjell i .325 med HVA montasje. I 3/8" er det mye større forskjell....

Skiljer väl en tum oavsett delning om du har 16" eller 15" i längd?
16" i 3/8 blir inte rätt så oftast är de 17" Det ska jag ha på min 359 strax, ska bara testas lite först.
359 ?? Var hittar man den sågen ? När jag tittar På HVA:s hemsida hittar jag inte den sågen, jag hittar heller ingen 395, men på en åf:s hemsida fann jag en 395 ?

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251492 Gick med en 361 med 15" & en 660 med 20" i både Gudrun & per. Körde mest med 660 för lite extra säkerhet. Gick de inte o kapa vid rotändan så blev de oftast ett instick till måttbandet & sen en massabit. Tungt o gå va de bara de första dagarna sen vande man sig.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Peteflamingstar  
#251615
anersimyra skrev:
Mange skrev:
SawTroll skrev:Vel, jeg liker 16" bedre enn 15", selv om det er bare 2 dl forskjell i .325 med HVA montasje. I 3/8" er det mye større forskjell....

Skiljer väl en tum oavsett delning om du har 16" eller 15" i längd?
16" i 3/8 blir inte rätt så oftast är de 17" Det ska jag ha på min 359 strax, ska bara testas lite först.
359 ?? Var hittar man den sågen ? När jag tittar På HVA:s hemsida hittar jag inte den sågen, jag hittar heller ingen 395, men på en åf:s hemsida fann jag en 395 ?


359:an har nog utgått tillsammans med resten av sågarna i 3-serien. Den var en snikvariant av 357:an, ungefär som 555 idag är detsamma av 560:n. Lika stor motorvolym men aningen lägre effekt, samt går/gick inte att få med handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251658 Så är det inte! Den har större cc än 357, o lite annat som skiljer men nån snik variant är det inte. Jag föredrar den mot 357 av flera anledningar.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

SawTroll  
#251668
Mange skrev:
SawTroll skrev:Vel, jeg liker 16" bedre enn 15", selv om det er bare 2 dl forskjell i .325 med HVA montasje. I 3/8" er det mye større forskjell....

Skiljer väl en tum oavsett delning om du har 16" eller 15" i längd?
16" i 3/8 blir inte rätt så oftast är de 17" Det ska jag ha på min 359 strax, ska bara testas lite först.


Nei, det er om lag .65 tum i .325, og nær 1 1/2 tum i 3/8".

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Peteflamingstar  
#251671
Mange skrev:Så är det inte! Den har större cc än 357, o lite annat som skiljer men nån snik variant är det inte. Jag föredrar den mot 357 av flera anledningar.


Ok, då uppdaterar jag min hjärna! :wink: Förhållandet kanske bättre motsvarar 346/353 då?

Vad mer skiljer 357/359 åt!?

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

SawTroll  
#251677
Peteflamingstar skrev:
Mange skrev:Så är det inte! Den har större cc än 357, o lite annat som skiljer men nån snik variant är det inte. Jag föredrar den mot 357 av flera anledningar.


Ok, då uppdaterar jag min hjärna! :wink: Förhållandet kanske bättre motsvarar 346/353 då?

Vad mer skiljer 357/359 åt!?



359 mangler utfyllerene i veiva = lavere veivhuskompression, og har en cylinder som ikke er like bra portet + er lavere kvalitet.
Det er litt mer forskjell enn for 346/353, men prinsippet er det samme - å lage en billigere sag av god kvalitet, uten å konstruere en helt ny en.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251705
Peteflamingstar skrev:
Mange skrev:Så är det inte! Den har större cc än 357, o lite annat som skiljer men nån snik variant är det inte. Jag föredrar den mot 357 av flera anledningar.


Ok, då uppdaterar jag min hjärna! :wink:

Vad mer skiljer 357/359 åt!?


Vevhus tryck skiljer inte som sawtroll påstår, men volym och hastighet skiljer pga skivorna 367 fyller upp vevhuset med.
Förgasare, tändning och ljuddämpare skiljer med beroende på version av såg du jämför med, även mellan 357.
Första 357 hade annan vevstake med och sämre passform på plattorna som fyller vevhuset.

Fördelen med mer vevhus volym är att du får i mer som ska spolas upp över kolv och sen kan expandera/ge kraft.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 18#p161018

Med små medel kan man få ut mycket brum ur dessa...

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251706
Peteflamingstar skrev:
Ok, då uppdaterar jag min hjärna! :wink: Förhållandet kanske bättre motsvarar 346/353 då?


Den äldre versionen 346 har mindre cc och ingen primer.
Den nyare 346 som man kallar NE New edition är en 353.
Versioner skiljer det Förgasare, tändning, ljuddämpare o lite annat...

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

kallen  
#251708 Då är ju frågan vilken såg jag har. Nån sorts bastard. En 357xpg med vev, kolv och cylinder till en 359.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251710
SawTroll skrev:359 mangler utfyllerene i veiva = lavere veivhuskompression, og har en cylinder som ikke er like bra portet + er lavere kvalitet.
Det er litt mer forskjell enn for 346/353, men prinsippet er det samme - å lage en billigere sag av god kvalitet, uten å konstruere en helt ny en.

Skitsnack!

Det är definitivt inte sämre kvalité i 359 än 357?

Sågarna har olika konfiguration vilket ger olika användningsområde.
För vedbacke och de som har tung huggning i grovt och löv håller 359 bättre!
357 accelererar snabbare, men går varmare under hård körning. Jag upplever mer vibrationer i 357, särskilt de äldre.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251712
kallen skrev:Då är ju frågan vilken såg jag har. Nån sorts bastard. En 357xpg med vev, kolv och cylinder till en 359.

Vad står det på typskylten? Vilken kolv diameter är det? Har du utfyllnadsplattorna på veven?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).